Re: Demografica Mundana
Min poäng är bara den att det finns så pass mycket vildmark i EON att bara en ökning av befolkning skulle inte funka. Man skulle då få ändra kartan på många ställen.
Det är helt klart så att det finns geografiska förhållanden i Mundana som de som definierade ditten och datten om världen borde ha tänkt på i högre grad. Tex; vad f-n är poängen med Västlandens alla karavanleder när den södra kontinenten är såpass liten och lätt att segla runt? Hela källan till arabvärlden rikedom i vår värld var ju att den var en, för Europa, Indien och Kina, nödvändig passage mellan öst och väst, och att handeln därmed flödade genom Samarkand, Bagdad, etc; hela imperier hade Sidenvägens handel som livsblod (tex Kushanriket).
Varför någon som helst signifikant handel i Västlanden tar de riskabla karavanvägarna genom öknarna istället för sjövägen är helt bortom mig.
Ett annat sånt problem som jag tidigare påpekat är att Veddo är en polarkultur utan tillgång till hav, och därmed marin föda och maritima transportvägar. Detta är bara marginellt mer troligt än att en högkultur skulle blomstra på Mars...
Veddo borde leva på Mundanas södra polarkontinent istället, det vore mycket rimligare; speciellt den där halvön sydväst om Mio-Enara verkar perfekt för att hysa en mänsklig kultur.
Det finns också ett berg av andra märkligheter och saker som rent kulturgeografiskt kunde hanterats bättre, men med detta sagt, vildmarken i sig gör inte att bara en ökning av befolkning inte skulle funka, det handlar nämligen helt om nivån av ökningen.
Alltså: folk emigrerar om incitamenten att emigrera överträffar riskerna/mödan med att göra det. Om det inte finns någon jord kvar åt en i hemtrakten så flyttar man till en trakt där det finns jord över, men om vi tar Ebhron som exempel:
Även om vi tredubblar Ebhrons befolkning borde de bördiga områdena i Ebhron gott och väl räcka för att föda den, och det kommer då fortfarande finnas stora mer glesbefolkade områden mogna för kolonisering; man hade kunnat bedriva ganska mycket boskapsdrift på savannerna, jungel hade kunnat skövlas genom svedjebruk för att skapa mer jordbruksmark, och eftersom Ebhron är en gigaö ger det massor av kuster som erbjuder möjligheter till fiske, handel, maritima transportvägar, etc; lägg därtill en avanceras infrastruktur av kanaler, som effektivt sörjer för att överskott kan transporteras dit det behövs.
Först om man fyr- eller femdubblar Ebhrons befolkning kan jag tänka mig att det börjar bli så trångt att folk överväger att flytta. Sen har Mundanas befolkning dessutom haft mer än tiotusen år på sig att förädla grödor, plus magi, och kunde Toscana på 1100-talet föda 80 inv/km2 borde Ebhron vara kapabelt till något liknande, rent teoretiskt, så det kan mycket väl vara så att vi bör tala om en tiodubbling snarare än en femdubbling innan ebhroniterna börjar migrera. Och då har vi inte räknat med möjligheten att kontinenten norr och öster om Ebhron hyser...något...som verkligen får folk att inte vilja flytta dit.
Sedan finns ju massor av exempel på rasblandning 'n' shite i Eon redan. Vad är neromenzerna liksom? Mundanas historia saknar hittils omnämnande av folkvandringar (utöver den raunländska till Ebhron), men det hade inte brutit mot något som hittils etablerats om man lade till sådant; snarare tvärtom.