Nekromanti Utmaning: gör en modul

Petter42

Swordsman
Re: Demografica Mundana

Nåt annat man bör tänka på är att Mundana är relativt lättframkomligt jämfört med världen Europa. I Mundana finns det alltså mer utrymme för att emigrera. Det enda egentliga stoppet är Tarkas (kan jämföras med norra Afrika, som vi hade problem med). Norrut och österut finns det gott om plats och det finns många platser som är väldigt obebyggda. Uppåt eyrenskogarna och kraggbergen t.ex. Att folk skulle vara rädda för jättarna är ju möjligt, men jag tror att man dels skulle kunna göra avtal (dom har ju ett avtal med Drunok vill jag minnas(gällande legoknektar)) om man lägger sig väster om skogarna och lovar att inte skövla dom. Eller öster om kraggbergen. Eller norr om de båda
Jargerna skulle kunna kolonisera Kamor osv
Min poäng är bara den att det finns så pass mycket vildmark i EON att bara en ökning av befolkning skulle inte funka. Man skulle då få ändra kartan på många ställen.

EDIT: Å andra sidan kan man ju inte emigrera i en fantasyvärld. Det skulle ju blanda raser och grejer!

Poseur

Swashbuckler

Min poäng är bara den att det finns så pass mycket vildmark i EON att bara en ökning av befolkning skulle inte funka. Man skulle då få ändra kartan på många ställen.
Whut? Tur att så inte är fallet :gremwink:

Nero_UBBT

Warrior
Blir det någon modul?!

Blir här någon modul eller?
Lämpligen kan man lägga upp en blogg eller dylikt för detta. Där kan man lägga upp alstren, ge respons till varandra osv.

Jag tycker idén är frejdig och skulle gärna ställa upp som medskribent.

Regmolar

Swashbuckler

Nåt annat man bör tänka på är att Mundana är relativt lättframkomligt jämfört med världen Europa. I Mundana finns det alltså mer utrymme för att emigrera. Det enda egentliga stoppet är Tarkas (kan jämföras med norra Afrika, som vi hade problem med). Norrut och österut finns det gott om plats och det finns många platser som är väldigt obebyggda. Uppåt eyrenskogarna och kraggbergen t.ex. Att folk skulle vara rädda för jättarna är ju möjligt, men jag tror att man dels skulle kunna göra avtal (dom har ju ett avtal med Drunok vill jag minnas(gällande legoknektar)) om man lägger sig väster om skogarna och lovar att inte skövla dom. Eller öster om kraggbergen. Eller norr om de båda
Jargerna skulle kunna kolonisera Kamor osv.
Jag tror att problemet, om man förs skojs skull ska låtsas som att förhållandena baserats på en rimlighetsutvärdering gjord av Mundanas designteam, är dålig odlingsmark (stora delar av området motsvarar väl södra Sibirien), vilket gör att stater inte vill kolonisera området, och de lokala folkslagen (rauner, kragg/eyren) som gör området än mer oattraktivt och dessutom kommer att jaga bort de flesta som tar sig dit på egen hand (eller i raunernas fall döda männen, föra bort kvinnorna och bränna gården, så länge den ligger inom en veckas ridavstånd från de områden man ändå passerar). Just raunerna är väl definitivt det som hindrat Caserion och Thalamur från att avancera norrut (Consaber har en massa berg i vägen och mer lukrativa kolonier söderut), med tanke på att raunerna är ett hot mot Thalamurs nuvarande gränser. Drunok och Asharien är nog inte den sorts nationer som alls kan genomföra någon centraliserad kolonisering.

Det räcker nog för att uppväga den lilla drivkraft att utvandra norrut som finns. Man kan ju lika gärna sticka till Melorion och bli gästarbetare och slippa kylan.

Sen är ju Jargien redan en kolonialmakt (med två kolonier i norr, längs kusterna dock, så slipper man det jobbiga inlandsklimatet) som har försökt ge sig på Kamor, men jagats bort av kamorianerna. Draken som bor i bergen och är särskilt förtjust i att jaga jarigska kolonisatörer gör nog sitt till också. För att inte tala om Jargiens allmänna inrikesproblem på alla fronter.

Och varför slösa legioner på att jaga vildar i en otillgänglig skog när man kan invadera Drunok och få några av Mundanas bördigaste marker, med tillhörande bofast befolkning, för halva antalet soldater? :gremwink:

EDIT: Å andra sidan kan man ju inte emigrera i en fantasyvärld. Det skulle ju blanda raser och grejer!
Ja, de cirefaliska rasbiologerna har ett och annat att säga om den vedervärdiga korsning mellan coloner och tokoner som är dagens sabrier... (och förmodligen en del om halvalver också)

Och varför får vi aldrig se mer av de cirefaliska rasbiologerna?!? Jag kräver minst ett officiellt publicerat äventyr fokuserat på just cirefaliska rasbiologer (och gärna en liten, gratis internetmodul) nu! (eller ännu hellre, igår) :gremwink:

Ymir

Liten kantbaron

Det är helt klart så att det finns geografiska förhållanden i Mundana som de som definierade ditten och datten om världen borde ha tänkt på i högre grad. Tex; vad f-n är poängen med Västlandens alla karavanleder när den södra kontinenten är såpass liten och lätt att segla runt? Hela källan till arabvärlden rikedom i vår värld var ju att den var en, för Europa, Indien och Kina, nödvändig passage mellan öst och väst, och att handeln därmed flödade genom Samarkand, Bagdad, etc; hela imperier hade Sidenvägens handel som livsblod (tex Kushanriket).

Varför någon som helst signifikant handel i Västlanden tar de riskabla karavanvägarna genom öknarna istället för sjövägen är helt bortom mig.

Ett annat sånt problem som jag tidigare påpekat är att Veddo är en polarkultur utan tillgång till hav, och därmed marin föda och maritima transportvägar. Detta är bara marginellt mer troligt än att en högkultur skulle blomstra på Mars...

Veddo borde leva på Mundanas södra polarkontinent istället, det vore mycket rimligare; speciellt den där halvön sydväst om Mio-Enara verkar perfekt för att hysa en mänsklig kultur.

Det finns också ett berg av andra märkligheter och saker som rent kulturgeografiskt kunde hanterats bättre, men med detta sagt, vildmarken i sig gör inte att bara en ökning av befolkning inte skulle funka, det handlar nämligen helt om nivån av ökningen.

Alltså: folk emigrerar om incitamenten att emigrera överträffar riskerna/mödan med att göra det. Om det inte finns någon jord kvar åt en i hemtrakten så flyttar man till en trakt där det finns jord över, men om vi tar Ebhron som exempel:

Även om vi tredubblar Ebhrons befolkning borde de bördiga områdena i Ebhron gott och väl räcka för att föda den, och det kommer då fortfarande finnas stora mer glesbefolkade områden mogna för kolonisering; man hade kunnat bedriva ganska mycket boskapsdrift på savannerna, jungel hade kunnat skövlas genom svedjebruk för att skapa mer jordbruksmark, och eftersom Ebhron är en gigaö ger det massor av kuster som erbjuder möjligheter till fiske, handel, maritima transportvägar, etc; lägg därtill en avanceras infrastruktur av kanaler, som effektivt sörjer för att överskott kan transporteras dit det behövs.

Först om man fyr- eller femdubblar Ebhrons befolkning kan jag tänka mig att det börjar bli så trångt att folk överväger att flytta. Sen har Mundanas befolkning dessutom haft mer än tiotusen år på sig att förädla grödor, plus magi, och kunde Toscana på 1100-talet föda 80 inv/km2 borde Ebhron vara kapabelt till något liknande, rent teoretiskt, så det kan mycket väl vara så att vi bör tala om en tiodubbling snarare än en femdubbling innan ebhroniterna börjar migrera. Och då har vi inte räknat med möjligheten att kontinenten norr och öster om Ebhron hyser...något...som verkligen får folk att inte vilja flytta dit.

Sedan finns ju massor av exempel på rasblandning 'n' shite i Eon redan. Vad är neromenzerna liksom? Mundanas historia saknar hittils omnämnande av folkvandringar (utöver den raunländska till Ebhron), men det hade inte brutit mot något som hittils etablerats om man lade till sådant; snarare tvärtom.

Poseur

Swashbuckler
Demografica Mundana

Tänkte bara göra lite reklam då det verkar som att den diskussionen öppnade upp för möjligheten till nytt kommande material till Eon =)

på bloggen står det lite nytt.

/Poseur visste nog att det skulle komma upp

duncan_UBBT

Swordsman

Riktigt bra. Fixa så mycket det går till IV:an så att vi slipper en väldig massa småfixar senare.

Marukusu

Hero

Fantastiskt bra! :gremsmile:
Ut med det gamla och in med det nya säger jag bara.

Thedax

Veteran

EN liten fråga bara, vilka här på forumet är det som jobbar med att skriva Eon material? Blasphemy och Ymir verkar ha ett finger i smeten och Poseur stod med i bloggen..

/Thedax

Hjalle

Swashbuckler

Först: super av Neogames att ge med sig och fixa till skiten!

Sen: En sak jag tycker är lite problematisk är antalet städer. Det är hemskt litet jämfört med Europa på medeltiden, som ju inte heller det var så där fasligt urbaniserat.

Det fanns liksom 3000 tyska städer - de flesta i och för sig med färre än 2000 invånare och ofta med färre än 1000, men ändå; den eonitiska definitionen är ju att invånarantalet i en stad är 500+. Av de 3000 städerna hade femton över 10 000 invånare. Detta är väl ungefär jämförbart med Jargien så åt det hållet är det inte så tokigt - men de mindre städerna, som sagt, är alldeles för få.
Förhållandena i Mundana kan förstås vara annorlunda, men kanske inte fullt så annorlunda.

/Hjalle, Bra Böckers Världshistoria.

Marukusu

Hero

Thedax said:
EN liten fråga bara, vilka här på forumet är det som jobbar med att skriva Eon material? Blasphemy och Ymir verkar ha ett finger i smeten och Poseur stod med i bloggen.
Blasphemy är Peter Nallo och jag har för mig att Kim Vässmar är reggad men vet inte under vilket namn.

Sebastian Andersson har skrivit en hel del till Eon och Carl Johan Ström skriver väl Jargienboken just nu.

Ymir är involverad i officiellt material, obviously, och skriver en modul om Västerländerna.

Har för mig att ermine höll på att skriva Damarienmodulen. Det är väl de på rak arm som jag vet jobbar på officiellt håll i nuläget, rätta mig om jag har fel.

Helmgast

Marukusu said:
Blasphemy är Peter Nallo och jag har för mig att Kim Vässmar är reggad men vet inte under vilket namn.

Sebastian Andersson har skrivit en hel del till Eon och Carl Johan Ström skriver väl Jargienboken just nu.

Ymir är involverad i officiellt material, obviously, och skriver en modul om Västerländerna.

Har för mig att ermine höll på att skriva Damarienmodulen. Det är väl de på rak arm som jag vet jobbar på officiellt håll i nuläget, rätta mig om jag har fel.
Kim heter Legion. Dessutom skriver jag, Ezping Orm och Niklas en del material till Eon IV. Vad Niklas heter på forumet har jag glömt.

Regmolar

Swashbuckler

Sen: En sak jag tycker är lite problematisk är antalet städer. Det är hemskt litet jämfört med Europa på medeltiden, som ju inte heller det var så där fasligt urbaniserat.

Det fanns liksom 3000 tyska städer - de flesta i och för sig med färre än 2000 invånare och ofta med färre än 1000, men ändå; den eonitiska definitionen är ju att invånarantalet i en stad är 500+. Av de 3000 städerna hade femton över 10 000 invånare. Detta är väl ungefär jämförbart med Jargien så åt det hållet är det inte så tokigt - men de mindre städerna, som sagt, är alldeles för få.
Förhållandena i Mundana kan förstås vara annorlunda, men kanske inte fullt så annorlunda.
Det är väl inget problem - det är ju bara att skriva in 2000 städer till på kartan och göra en förteckning med ett par meningar om varje!

För varje land :gremwink:

Stadopedia Mundana, någon?

Men jag håller med om att man gott kunde ha med bara de större städerna på kartan, och kommentera att "det finns en massa mindre städer och en massa byar också, som inte är medtagna för bekvämlighets skull".

Vilket för oss vidare till en sak som irriterar mig med kartorna - det finns kanske ett dussin städer, och sedan ett och ett halvt dussin små, typ, orter, som man inte har en aning om vad det är för något. Sättet städer presenteras på antyder att det inte finns fler än de som gås igenom, de är på tok för få föra att vara byar, och de nämns inte i modultexter så de är ju uppenbarligen inte särskilt intressanta... En förklaring till vad de är tänkta att symbolisera för något hade varit trevligt.

Hjalle

Swashbuckler

Jag tror att de ska vara byar.

Annars tror jag att det bästa är att som du föreslår skriva ut de största städerna och sedan påpeka att det finns gott om andra städer. Alternativt kan man säga att de städerna som finns utmärkta kan ses som ett axplock - Västerbrygga finns med som ett exempel på en mindre stad i den ogästvänliga semivildmarken i tirakhärjade norra Soldarn. Eller ännu hellre - den finns med för att den utmärks av något, för att den är känd alldeles oavsett hur få det är som faktiskt bor där. I det här fallet känd som den sista utposten mot allt farligt - alver, troll, tiraker och annat pack.

/Hjalle, bränn ner härket.

Telephalsion

Swordsman
För att återknyta till trådens tema:

Jag har försökt göra en upptäckar tabell för nybyggare och utforskare.

Vill ha olika tabeller för olika klimatzoner etc. Men behöver lite feedback kring detta då jag inte är en biolog.
Tanken är att spelledaren väljer vilken klimatzon som landet som upptäcks är, och utifrån detta slår man på olika tabeller för höjd över havet, växtlighet, fuktighet etc. Feedback och förslag önskas!

Klimatzonerna
Polar
Tempererad
Subtropisk
Tropisk

Dominant Flora Modifieras av klimatzon
Dött
Mossor, buskar & Lavar
Barrskog
Blandskog
Lövskog
Gräs
Ormbunkar

Nivå av Fuktighet
Öken
Stepp
Savann
Skogsmark
Tät skog
Regnskog
Våtmark

Överhängande Altitud
Kust
Lågland
Inland
Högland
Bergsmark

Kupering
Sänkor
Sluttande ner
Plan mark
Sluttande upp
Kullar
Berg

Spelledaren får sedan ändra litegrann, plan mark som kupering på bergsmark innebär platåer, etc.

Vad tror ni?

Ymir

Liten kantbaron
Jag tänker att "prärie" och "gräsland" väl typ är synonymer, och borde ersättas av stäpp samt savann (en savann är ju då ett gräsområde glest bevuxet av träd, och det finns björksavanner etc såväl som subtropiska afrikanska klichésavanner, contrary to popular belief)

Jag saknar också nån form av åtskillnad på köldöken, saltöken, stenöken och sandöken/dune sea. Kan inte riktigt argumentera för det men det känns som att skillnaden är signifikant somehow.