[Utmaning] Köpfritt 2023

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Köpfritt blir det absolut inte, men jag har generellt bromsat in mitt köpande på sista tiden. Dels för att jag börjat inse vilket berg av olästa PDF:er jag har på mitt DrivethruRPG-konto, dels för att jag börjat inse att jag ju inte ens spelar rollspel längre. Annat än i undantagsfall. Jag vet inte alltså, vid det här laget är jag nog nästan enbart rollspelsförfattare och inte rollspelare.

En ytterligare anledning att jag begränsat mitt köpande är såklart att jag försökt spara ihop lite småpengar till min Japanresa…

Men, vi får se. Fram tills jag kommer hem från Japan lär jag fortsätta hålla igen. Jag kanske backar en kickstarter här och varm och jag lär köpa sista delen i Corioliskampanjen och sådär. Så köpfritt blir det icke, men… ja, återhållsamt.

(Sälja spel? Jag tror att de enda jag kan tänka mig bli av med skulle vara såna ingen vill ha, men kanske gör jag nåt försök.)

Rangertheman

Myrmidon
Jag lär säkert falla dit på Walking Dead också, samt CoC: Sveriges´s moduler för Lund och Nordpolen samt de namngivna Drömmar om hunger och nöd + Vanvett är syndens lön.
Visst ja, det kommer ju fler godsaker till CoCS. 🙂

Quadrante

Grisbonde
Ja, köpstopp eller inte. Beror ju på vad man menar. Ska nog försöka spendera lite på spel(kreatörer/illustratörer). Allt går nog till mat, hyra och räntor. Ska göra mitt bästa.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag köpte inget rollspel under 2022 (förutom provtryck av egna spel) och kommer gissningsvis inte köpa något under 2023. Undantaget vore om någon publicerar ett rollspel som både verkar intressant och kostar pengar, men det känns inte som en trolig kombination. :gremgrin:

Christoffer

It's all pig.
Helt klart kommer experimentet fortsätta i någon form, får se vilken. Än har ju inte rollspelsindustrin dött en plågsam död liksom så vi måste ju kämpa på! ;)

Målet med 2023 är oavsett att spela mer, plocka upp ospelade spel i samlingen och utforska hur de vill spelas, vad de kan lära en om spelandet och utforska spelandet utifrån allt från 60-talsapel (tror jag är äldsta jag har på att spela listan) tills samtida saker.

robinsuu

Veteran
Helt köpfritt blir det inte, men jag har som mål att minska min samling med i alla fall 25% under nästa år. 2022 blev det en aning för många rollspel köpta och jag känner mig överväldigad av urvalet på bokhyllorna. En grej jag lyckats med i år är att kickstarta mindre. 7 spel på hela året mot 15 förra året. Så den trenden kommer få fortsätta i samma riktning.

Spelmässigt hoppas jag fokusera på spel som inte är D&D/OSR-baserade. Har länge velat prova PbtA ordentligt. Spelade Monster of the Week en gång i år men spelledaren var nog lite för van vid 5e, så det kändes som Buffy i 5e. Tänkte prova Blades in the Dark och kanske lite co-op Ironsworn.

Dimfrost

Special Circumstances
Jag ska också göra ett försök att sälja av en hel del grejer nästa år (senaste gången var i mitten av 2021 tror jag), så jag siktar på att låta samlingen krympa även om jag långtifrån praktiserar något köpstopp. Men jag ska nog fortsätta med att vara lite mer kräsen med vad jag skaffar.