[Utmaning] Ospelade älsklingar

Christoffer

It's all pig.
Så den här andra tråden med ospelbara älsklingar är riktigt intressant och det slog mig att rätt ofta har en ju spel som bara inte kommit till spelbordet med antagligen är högst spelbara. Så, utmaningsdags:

Skriv här ett spel du äger men ännu inte spelat men vill få spelade under året. Utmaningen är att hinna få det spelat innan året är slut. Flest ospelade spel spelade i januari 2021 vinner. Oklart om priset bara är äran och mindre ospelade spel eller något annat.

Last edited:

Christoffer

It's all pig.
Mina ospelade jag gärna ser spelade under 2020 (kanske fylls på, är någon svinpepp på något av dessa och vill spela över discord, så skrik till):

Cyberpunk 2013 - Något med denna första utgåva som känns så väldigt oförlåtande hård. Tänker mig två tre spelare. Inget äventyrargäng utan individuella berättelser. Old School cyberpunk ala Neuromancer rakt av.
Torchbearer - Älskar det benhårda driver neråt i avgrunden med detta.
Old School Essentials - Har redan spelat svenska rödboxen, så detta är ju lite av ett fusk. Men jag har inte spelat med OSE vid spelbordet. Vilket jag ämnar göra någon gång.
Shock - Möjligt det enda science fiction-rollspelet som gjorts, var det någon som sa någonstans på internet. Kanske villig att hålla med om det. Med en viss specifik definition av science fiction. :)
Passing - Möjligt en av mina absoluta favoriter bland PbtA. Något med det som är så vansinnigt bra. Aliens undercover i en amerikansk småstad, paranoia och identitet i sådant jäkla fin liten bok.

Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Det här är ju super!

Några av de hittills ospelade, där flera dock är tänkta att one-shottas:

The Expanse
Skrômt
Hillfolk
Terra Primate
Starship Troopers
Blades in the Dark
Dishonored
Rune (måste få till det någon gång...)

Bolongo

Herr Doktor
Jag förstår inte riktigt tanken.
Skall jag lista allt som står på mina hyllor och som inte blivit spelat ännu?
För det blir jäkligt mycket, och jag kan lova att bara ett av de spelen blir spelade innan årets slut (eftersom vi redan beslutat att köra det och session 0 är nästa helg).

entomophobiac

Low Prep High Play
Jag tolkade det som att lista de som det kanske ändå är tanken att spela innan årsskiftet? :)

Det är vecka 36 nu, vilket innebär c:a 16 veckor kvar av året.

Christoffer

It's all pig.
För det blir jäkligt mycket, och jag kan lova att bara ett av de spelen blir spelade innan årets slut (eftersom vi redan beslutat att köra det och session 0 är nästa helg).
Kolla i bokhyllan, se ett gäng spel du älskar där men inte fått till spelbordet. Välj ut ett eller fler. Lista dem här och som mål försök få dem spelade innan året är slut. Om det innebär samtliga ospelade spel eller ett lämnar jag upp till var och en. Att säga det högt här, innebär ju också lite av en flagga att "de här spelen skulle jag vilja spela, någon som hakar på och gör mig sällskap över discord" exempelvis.

Tanken helt enkelt att få fler spel spelade. Inget mer än så. :)

Rangertheman

Myrmidon
  • Oktoberlandet
  • Coriolis
  • Dungeon World
  • Skrômt
  • Kopparhavets hjältar

De två senare spelen kan knappast kallar hyllvärmare (KH har inte ens kommit i bokform än) men jag misstänker starkt att de kommer att få stå tillbaka för andra spel i samma genrer och att jag därför behöver en extra kick för att de inte ska bli ospelade älsklingar.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Dungeons & Dragons 5E: Jag har ju faktiskt spelat det här tidigare, men aldrig spellett det innan och det finns en intention att göra det innan årets slut. Dags att testa det - inte så mycket för jag älskar genren, utanför jag känner det kan bli en kul utmaning för mig och kanske utveckla en nerv jag inte använt mig mycket av på många år. Och ja, all in på battle maps och så...

Drakar och Demoner: Målet är även att kasta sig tillbaka i Altor för ett poddprojekt så jag sitter och gör research nu. Jag har typ inte varit där på 20 år så det måste väl nästan få räknas ändå?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Tangent, men jag ville spela Burning Empires, men såg att det inte skulle bli av. Så jag hackade ett spel jag kunde få till bordet med tillägg för att göra det. Vi hade massor av skoj. Jag vet inte om jag skulle ställa mig och säga att jag officiellt har spelat en kampanj i Burning Empires. Men i mitt hjärta vet jag att jag vi kom tillräckligt nära.

Khan

Kondottiär
Vi kör ofta one shots i vrållådan om måndagskvällar, och det är alltid kul att hänga på andras spel där! Senast körde vi The Quiet Year, som varit en ospelbar älskling för mig i lite drygt ett halvår. Jag kunde inte få igenom ett test i min ordinarie indie-grupp, så det var jättekul att testa med WRNU:are. Det är fler saker på gång framöver, och det är inte svårt att hitta folk om du vill hålla i en one shot själv någon gång!

Christoffer

It's all pig.
Tangent, men jag ville spela Burning Empires, men såg att det inte skulle bli av. Så jag hackade ett spel jag kunde få till bordet med tillägg för att göra det. Vi hade massor av skoj. Jag vet inte om jag skulle ställa mig och säga att jag officiellt har spelat en kampanj i Burning Empires. Men i mitt hjärta vet jag att jag vi kom tillräckligt nära.
Jag känner inte att jag vill följa upp hur folk fullföljde sin utmaning, så det kanske får vara rätt upp till var och en om de känner att de spelat spelet eller ej. Tanken var att få fler spel spelade, möta spelen och se vad de kan erbjuda och kanske rent av utmana sig själv och sina preferenser. På vilket sätt det sen skedde och om det var tillräckligt nära för att känna att en fått klådan färdigkliad är nog högst rimligt att ens hjärta får avgöra. :)

Christoffer

It's all pig.
Så man vinner genom att ha en svinlång lista och att spela lite? :unsure:
Nje... inte om en inte är så petig med definitionerna. :)

Flest ospelade spel spelade i januari 2021 vinner.

Men ja, har du redan spelat massor av spel och har en väldigt kort ospelade spel-lista så har du ju klart ett sämre utgångsläge. :)

Nässe

Myrmidon
Min lista skulle då vara:
  • Kuf, som ju verkar hur fett som helst
  • Trollbabe, som jag äger och läst men aldrig spelat
  • Hillfolk, som jag vill spela för att testa mekaniken
  • Call of Cthulhu (svenska eller engelska) något av de officiella äventyren, kanske till och med Starter Set
  • Hjältarnas tid med min fyraåring. Vi har redan kört lite men han blev så rädd när jag gjorde röster att han ville sluta. Men det kanske går att plocka fram igen... :)
  • Handbok för Superhjältar, har redan kört ett par pass med min fru och vår fyråing men det får gärna bli fler
  • Dungeons & Dragons, jag har någon form av starter set som jag skulle vilja prova
  • Whitehack skulle jag vilja prova
  • Oktoberlandet, skulle vara kul att köra en mer sandlådig kampanj, kanske i Leongrad

Med det här sagt tror jag inte jag kommer att spela något av de här spelen. Tyvärr. samtidigt så har jag två pågående kampanjer som är skitkul, så det ska väl vara ok ändå.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag känner inte att jag vill följa upp hur folk fullföljde sin utmaning, så det kanske får vara rätt upp till var och en om de känner att de spelat spelet eller ej. Tanken var att få fler spel spelade, möta spelen och se vad de kan erbjuda och kanske rent av utmana sig själv och sina preferenser. På vilket sätt det sen skedde och om det var tillräckligt nära för att känna att en fått klådan färdigkliad är nog högst rimligt att ens hjärta får avgöra. :)
Var mest ett uppmuntrande tillrop till de som ville försöka få något riktigt svårt till bordet, om än i fårakläder. :)

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Jag hade en liknande idé fast att göra någon slags podd. Att ett gäng spelledare får turas om att köra något ospelat spel för de andra. Så man kör 1-3h AP och sen 1h utvärdering, vad som var bra, vad som var mindre bra osv. Vem är på? ;D

Khan

Kondottiär
Jag hade en liknande idé fast att göra någon slags podd. Att ett gäng spelledare får turas om att köra något ospelat spel för de andra. Så man kör 1-3h AP och sen 1h utvärdering, vad som var bra, vad som var mindre bra osv. Vem är på? ;D
Det låter ju helt klart som något man skulle kunna göra via internet. Jag är för!

.Per.

Rollspelsverket
Glad om jag hinner tre på listan.

Spelas nu
Delta Green
Near med Solar System

Mer på listan
Robot Death Jungle med Electric Bastionland

Fewer Swamp

Walker in the Wastes

Maze of the Blue Medusa, väntar på Demon city, spelas med Whitehack

Något med Yoon-Suin!

Anomalous Subsurface Environment (ASE)

Sci-fi version av Beyond Mountains of Madness (inspiration: Odd Soot, Stars without numbers, Mothership).

Deep carbon observatory

Sailors on the Starless Sea

Slipgate Chokepoint