Nekromanti [Utmaning] Remixa brädspel!

Vimes

Sillkung
För typ ett år sedan postade jag en brädspelsmakarutmaning. Den överväldigande responsen genererade ett bidrag, mitt eget. Men va fasen, dags igen!

Det är kul att plocka med spel. Ibland sitter man med ett tråkigt, vanligt spel och tänker: "Borde det inte gå att göra något kul av det här materialet?" Jo, det går det.

Därför utlyser jag: Remixa brädspels-utmaningen. Ta delar från ett eller flera vanliga brädspel/sällskapsspel och gör något helt nytt av dem.

Detta är reglerna:

1. Ta ett spel, eller flera spel, du har hemma - ta gärna spel som många har liggandes hemma. Inte för obskyrt alltså. Risk, Monopol, Carcassonne, TP o.s.v.

2. Gör ett nytt spel av det som finns i spellådan. Du behöver inte använda allt, men får heller inte lägga till något.
2.1 Okej, du får lägga till penna och papper, och enklare tokens (typ mynt eller något annat som alla har hemma). Men inget annat.

3. Presentera spelet på högst två A4-sidor (så man kan skriva ut det som ett ark och lägga i sin egen låda hemma).

4. Deadline: 1 augusti. Är ditt spel bra får du beundrande ord och virituella klappar på axeln från övriga deltagare.

Dessutom lovar jag att speltesta alla bidrag som kommer in.

Basenanji

Postd20modernist
Jag bara förvarnar resten av startfältet till denna eminenta utmaning att jag redan nu har ett dimmigt synopsis på ett spel där man blandar Cluedo med Skattkammarön.

Nu saknas bara ett wuja-bräde (eller vad det heter).

Ögat

Hero
Jag har gjort en variant på trivial pursuit, som jag skulle vilja kalla för survival pursuit.

-I grunden är det samma spel som sin förlaga, men varje gång det är din tur skapar din motspelare en livsfarlig situation åt dig typ "vampyrfladdermössen anfaller". Precis som i TP ställer hon också en fråga, som du måste besvara, men frågan är alltid "vad gör du".

-Du berättar vad du gör så kortfattat eller långrandigt du vill. Sen slår ni båda varsin tärning. Om du slår högre än din motståndare får du fortsätta, annars är din tur över.

-För att förbättra dina chanser att fortsätta kan du referera till sådant som andra spelare sagt. Kanske säger du "Eftersom Heidi precis slogs mot vampyrfladdermössen på andra sidan planen, är de trötta när de kommer till mig." För varje person du refererar till får du lägga till ett till ditt tärningsslag.

Resten av reglerna finns här:
http://www.boningen.org/archives/rollspel/outlines-of-a-game

Vimes

Sillkung
Olav said:
Jag har gjort en variant på trivial pursuit, som jag skulle vilja kalla för survival pursuit.
Kul! Trots att det är gammalt (och alltså FUSK!), ska jag testa det när tillfälle bjuds*

*Jag kan se det framför mig: parmiddag, någon dammar av ett uråldrigt TP vars frågor man kan utantill. Det här låter roligare (och den här typen av berättarspel är ju väldigt sällskapliga!).

Vimes

Sillkung
Basenanji said:
Jag bara förvarnar resten av startfältet till denna eminenta utmaning att jag redan nu har ett dimmigt synopsis på ett spel där man blandar Cluedo med Skattkammarön.

Jag väntar med spänning (faktum är att jag aldrig spelat Skattkammarön!)

(Väntar dessutom på Lukas (really, WRNU, man måste kunna tagga användare!) utlovade remix av UNO från förra årets utmaning.)

Rickard

Urverk speldesign
Re: [Utmaning] Remixa brädspel! [OT]

Basenanji said:
Quija. Det är det franska och tyska ordet för "ja" som är ihopsatt. qui, ja

Det var lättare för mig att komma ihåg stavningen när jag fick reda på ursprunget. :gremsmile:

/Han som hade en period där han var jätteintresserad av parapsykologi

Re: [Utmaning] Remixa brädspel! [OT]

Ouija ska det nog vara.

(Ja, jag är petig som fan ibland.)

Men åter till ämnet: Kul utmaning! Min designhjärna har gått på lågvarv ett tag så det här kanske kan få fart på den igen.

Lukas

Mannen i Gult
Vimes said:
Jag väntar med spänning (faktum är att jag aldrig spelat Skattkammarön!)

(Väntar dessutom på Lukas utlovade remix av UNO från förra årets utmaning.)
Reglerna har varit klara hela året, men jag sitter fortfarande och klurar över hur tusan jag skall lyckas förklara dem för någon annan.

/Lukas vars Uno remix är sjukt komplicerat och förmodligen måste ström linje formas lite

Vimes

Sillkung
Jaha? Har vi några bidrag ännu? :gremsmile:

Jag har en beta på en remix av domino.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
jag har lite suddiga anteckningar för ett spel om riddare som söker ett botemedel mot pesten. Det är en mashup av Zombies!!! (Världens sämsta brädspel.) och Carcassonne.

Lukas

Mannen i Gult
Vimes said:
Jaha? Har vi några bidrag ännu? :gremsmile:

Jag har en beta på en remix av domino.
jag tänker inte lova något men jag ska faktiskt försöka strömlinjeforma mitt UNO-spel så att jag kan få ner det på två A4an.

//Lukas som är dålig på att fullborda sina projekt.

Vimes

Sillkung
Det är bättre att överskrida 2 A4-gränsen än att inte göra något!

UNO ber ju verkligen om att remixas, så jag är väldigt intresserad.

Carcassonne och Zombies låter inte så dumt heller.

Mukwa

Swashbuckler
Jag har alltid velat göra Monopol spelbart, men det tar på tok för lång tid...

Yatzy är ett spel jag hatar. Alltså... Jag hatar det. Det är ingen underdrift när jag säger att jag hatar det. Det vore roligt att göra någonting av. Det ska jag försöka mig på om jag orkar.