Nekromanti [Utmaning] Rita om Trudvangs karta

Möller

Hubert Hortlax
Okej, dethär är kanske något av en bisarr utmaning. Men jag vill att ni skissar/skriver ihop en bättre karta till Trudvang.

»Bättre« är högst subjektivt. Jag är säkerligen inte den enda som tycker att Riotminds karta dras med problem, men jag tror inte att alla ser samma problem med den. Utöver möjligtvis storleken, varefter en »ny« karta som gör Trudvang hälften så stort inte räknas.

Som sagt, rita eller skriv. Eller presentera på vad för sätt ni nu tycker fungerar. Jag vill dock ha motiveringar på varför Trudvang ska se ut som ni vill.

Bygg om bara så mycket att känslan i världen inte förstörs. Återigen, detta är subjektivt. Men för att ge ett exempel, det är inget problem att låta Vastermark ligga i öster. Det är ju bara att byta namn på stället.

Själv tänker jag publicera mitt bidrag under veckan som kommer.

Dilandau

Myrmidon
Spontant skulle jag lägga in mer vatten. Vikingafantasy utan något att segla på ... inte okej.

solvebring

Superhero
Fan! Vilken cool utmaning. :gremlaugh:

Och fan för att inget av mina art-program funkar som de ska och att jag kopplat ur den skrivare i vilken jag har scanner. Annars hade jag ställt upp direkt.

Ska bli roligt att se resultateten av denna tråd.

Möller

Hubert Hortlax
solvebring said:
Och fan för att inget av mina art-program funkar som de ska och att jag kopplat ur den skrivare i vilken jag har scanner. Annars hade jag ställt upp direkt.
Se lösningar, inte hinder!

Rita med papper och penna. Fota av med mobilen. Lägg in i Photoshop/Gimp. Förtydliga med mus-ritning. Klart!

solvebring

Superhero
Möller said:
solvebring said:
Se lösningar, inte hinder!

Rita med papper och penna. Fota av med mobilen. Lägg in i Photoshop/Gimp. Förtydliga med mus-ritning. Klart!
o_O

... Kanske det. Får se. :gremtongue:

Möller

Hubert Hortlax
Här finns min alternativa Trudvangs-karta att beskåda. Och här här är en referens.

Enlund har rätt. Vikingfantasy utan hav är inte okej. Jag vill ha konflikter. Inte ändlösa landmassor där inget rimligtvis kan hända!

Så, Osthem hamnade i mitten tillsammans med ett hav.

Jag ville ändå behålla viss igenkänningsfaktor. Jaarngand och Svartliden dominerar i norr. Osthem och Vastermark ser ut som ungefär som tidigare. Jag bevarar på så sätt de flesta konflikter som redan finns, men försöker alltså skapa fler.

Mittland, nu i öster, var svårare. Jag kapar ju landförbindelsen med Vastermark, så kulturen därifrån kommer istället över havet, från samma håll som de plundrande stormländarna. Så här fick länder byta plats. Fylges, Bydland och Arje fortsätter vara avkrokar, medan Runvjiik blir det än mer. Dranvelete och Majnjord forstätter vara centrala. Tänkte jag.

Kommentarer?

tull

Hero
Hmm. Jag skulle göra Osthem större tror jag och framförallt mer avlångt och jävligt samt placerat det något mer österut. Runvjiik och Majnjord hade jag placerat mot Bysente.

Dranvelte, Fylges och Sylvan hade jag låtit bilda en egen ö, eventuellt tillsammans med någon av de andra öarna.

Västmark skulle jag göra mer kvadratiskt eller runt och jag skulle placera något intressant mot Silvtrunder och Fjal.

Möller

Hubert Hortlax
Persson said:
Hmm. Jag skulle göra Osthem större tror jag och framförallt mer avlångt och jävligt samt placerat det något mer österut. Runvjiik och Majnjord hade jag placerat mot Bysente.

Dranvelte, Fylges och Sylvan hade jag låtit bilda en egen ö, eventuellt tillsammans med någon av de andra öarna.

Västmark skulle jag göra mer kvadratiskt eller runt och jag skulle placera något intressant mot Silvtrunder och Fjal.
Jaha, okej. Varför?

Jag tycker nämligen dina idéer låter synnerligen tråkiga =) Ett Osthem som är större och mer österut verkar mer avlägset och ointressant.

Att lägga Runvjiik och Majnjord i Vastermark medan Mittlands övriga länder bildar en egen ö känns oerhört tråkigt. Då förstör du ju en hel kulturkrock!

Dessutom behövs inte något intressant mot Silvtrunder och Fjal. De är intressanta så de räcker; Fjal bebos av invaderande vildar rider på garmar, gigantiska ulvbestar.

Arfert

Facit
Magnus Edlund said:
Spontant skulle jag lägga in mer vatten. Vikingafantasy utan något att segla på ... inte okej.
Ja, en jävla nassa fjordar och öar och grejer.. Djupa fjordar, både horisontellt och vertikalt ( med diverse saker i avgrunderna).

Jimmy

The One Ringkvist
Haha! Utmaningen antagen, vilken kul grej! Och jag har aldrig ens spelat Trudvang!

Kanon.

tull

Hero
Möller said:
Persson said:

Jaha, okej. Varför?

Jag tycker nämligen dina idéer låter synnerligen tråkiga =) Ett Osthem som är större och mer österut verkar mer avlägset och ointressant.

Att lägga Runvjiik och Majnjord i Vastermark medan Mittlands övriga länder bildar en egen ö känns oerhört tråkigt. Då förstör du ju en hel kulturkrock!

Dessutom behövs inte något intressant mot Silvtrunder och Fjal. De är intressanta så de räcker; Fjal bebos av invaderande vildar rider på garmar, gigantiska ulvbestar.
Jag vill göra Trudvang till något mer än tre världar. Jag vill att båteriet skall löna sig lite mer och jag ser tycker inte Osthem skall ligga i centrum.

Genom att bilda en ö skapas en ny mötesplats och en värld som är ett enda stort pangea tycker jag inte motiverar till båteri.

Men framförallt byggde jag inte mitt förslag på hur Trudvang blir roligare utan snarare på hur kartan skulle upplevas som häftigare.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Välkommen till Trudvang.

Efter fejden mot Svartorm och förlusten i tinget förde Halla sitt folk över havet. Hon visste att åldermännens berättelser om ett forntida hemland var mer än bara sagor, och kunde efter långa månader till havs åter bygga hem och hus på sina förfäders marker i öster.

Osthem var en gång tämjt så som Vastermark blivit, men nu härskade åter det vilda. Varg och björn hade de flesta skådat, men att sagornas troll vandrade ännu i dessa skogar. Djurgudar, vittra och andra sällsamma ting och varelser dolde sig i granarnas dunkel.

Blott några år efter bosättningen kom främlingen vandrande. Mitt under en vinternatt då trollmånen lyste röd över gårdarna dök han upp. Han hade kommit från bortom bergen, och bar ett märkligt vapen. Ett svärd som blänkte som silver, men var starkt och skarpt. Han sa att det var gjort av stål.

Främlingen förrådde Halla och hennes folk trots den hjälp de gav honom. Skepp kom från hans hemland för att plundra och ta slavar. Deras land låg bortom bergen i öster, och komma att kallas Tronland.

---

»Känslan i Trudvang« som jag är mån att behålla kommer uteslutande från första Drakar och Demoner 6, Vildhjarta, och de här låtarna (Spotify).

Jag vet inte ett skit om hur Tronland, men det lät tufft så det fick vara med. I mitt scenario är alltså Osthem det gamla hemlandet som man vid någon tid lämnade, och Vastermark är ett ställe där man trängt undan trollen för så länge sedan så att man har glömt mycket av det magiska. Det var nog därför Svartorm var så djärv att han började göra vapen av järnringarna som skall pryda varje port (rena hädelsen – järnet är ju heligt!) för det fanns ju inte längre några troll att hålla ute …

Möller

Hubert Hortlax
Anarchclown said:
Börja med att göra det aningen mindre. Att det är stort som euroasien är inte så coolt.
Mitt startinlägg säger faktiskt att en »ny« karta som gör Trudvang hälften så stort inte räknas.

Men, jag har faktiskt en version av min karta med en inklippt Sverige-karta som referens. Mitt Trudvang är mer i storleksordningen Europa.

Well, Trudvang må vara jävligt mkt vikingafantasy, men det är inte allt det är i mina ögon.

Det är trots allt stormländarna som är Trudvangs vikingar. Sedan kan man argumentera för att osttronerna också är vikingar, fast till häst. De behöver alltså slätter att rida på då hästar har svårt att färdas över vatten. :gremwink:

Jag ville bara ha sagt att Trudvang är mer än vikingafantasy för mig och om det är det enda sätt som folk ser på Trudvang så är det väldigt trist.

Men, en omritad karta är ett bra initiativ. Bara det inte blir fjordar och hav överallt. Spelet fokuserar inte enbart på Ostland trots allt.