Basenanji
Postd20modernist
- Joined
- 4 Nov 2002
- Messages
- 9,296
Disclaimer: Jag är rädd för att den här diskussionen har förts en miljarrrd gånger. Redan nu kan jag rekommendera det som tex Rising har skrivit om utmaningar. Ändå har jag svårt att hitta just en diskussion som behandlar hur utmaningar presenteras varpå jag dristar mig till att posta detta. Känner du att detta ämne har ältats en gång för mycket så ha överseende med mitt lilla felsteg och klicka snabbt vidare till annan, fräschare mark! Tack!
---
Jag funderar på skillnader mellan utmaningar för rollperson och spelare. Jag vill ju ofta spela rätt klent utrustade rollpersoner som ändå i slutändan lyckas vinna både kungarike och prinsessan tack vare sin list, slutledningsförmåga, moraliska oklanderlighet samt hjältemod. Mina kompisar spelar tvärtemot mig helst hjältar som äter drakar till frukost och regerar över kungariken tills dagen är inne då de äntligen når gudastatus. De blir ofta irriterade över att "...spelvärlden dåligt simulerar den mest logiska händelseutvecklingen...".
Som jag ser det beror det här på att vi vill ha olika utmaningar, utmaningar för spelaren eller utmaningar för rollpersonen.
Exempel: Rp letar efter en försvunnen person. Spåren leder till ett värdshus i vildmarken. Den försvunne har smitit ut genom natten genom att muta stalldrängen.
Vad händer inne på värdshuset om du fick spela?
A) Egentligen ingenting, min spelledare beskriver snabbt hur miljön ser ut och därefter berättar han att våra rollpersoner till slut ser hur nervös stalldrängen är. Våra rollpersoner går fram mot honom och då berättar SL att.....
B) Vi rollspelar dramatiskt och frejdigt vad som händer därinne i realtid. Om min rollperson är en mjödtörstig dvärg kommer han gå fram till bartendern och inleda med ett" Mitt namn är Gromm Dvärgakrigare, ge mig mjöd för tolv guld!" därefter får vi se vad som händer. Genom de dialoger som uppstår mellan spelare och spelledare kommer vi till slut ha förstått att det är stalldrängen som sitter inne på svaret. Att vi kan vara säkra på det blir vi när vi rollspelar scenen med honom och våra rollpersoner tex...
C) Vi rollspelar lite lagom vad som händer inne på värdshuset, om slp:na är någorlunda viktiga. Vi rollspelar inte scener med alltför uppenbara birollsfigurer. Den info vi får fram med hjälp av rollspelandet kan vi sedan använda för att se vilka färdigheter som kan vara väsentliga. När vi träffar på stallmästardrängen och han inte vill berätta något inser vi alltså att det är dags för att använda färdigheten "Förhöra".
D) När vi kommer till värdshuset kommer SL berätta det som är uppenbart för våra rollpersoner men sedan utelämna allt annat. Sedan ser vi det som vår uppgift att försöka förstå vilken färdighet/förmåga vi borde använda, eller vilken slp vi borde interagera med för att komma vidare. Ofta presenteras spelvärlden på ett sådant sätt att vi förstår att SL vill att vi ska fundera ut vad som är ledtråden. Om vi interagerar med slp kan vi använda färdigheter men vårt rollspelande innebär också att rollpersonen kan få viktiga ledtrådar.
Vi hittar nog stalldrängen genom att någon intuitivt förstår att han är den viktige slp:n, eller genom att någon lyckas förstå vilken som är den primära färdigheten man borde använda och därefter lyckas med den färdigheten/förmågan (uppträda, muta, förhöra, charma, etc) eller genom enkel slutledningsförmåga: eftersom stalldrängen är den ende som sover i en lokal med fönster mot innergården och alla andra sover med fönster mot gatan och dessutom kan garantera att ingen har gått ut genom huvudingången måste det vara stalldrängen som sitter inne på informationen...
Ok, det är rätt grovhuggna exempel, men jag hoppas att jag gjorde det tydligt att SL och den spelstil man använder sig av kan innebära olika utmaningar för spelaren. Då är det inte konstigt att man kan tycka så olika om samma företeelse.
Min hypotes blir den att om man är A då vill man i första hand ha utmaningar för rollpersonen medan den som är D mest vill ha utmaningar för spelaren.
För A är det viktigt att uppleva hur rollpersonen lyckas. Alltså klarar man inte av en rollperson som har låga värden i grundegenskaper tex. D däremot, är inte lika beroende av värdena på karaktärsbladet; han/hon vill ju hellre lösa utmaningarna efter eget huvud. D vill att utmaningen ska riktas mot spelaren.
C är en dark horse i mitt exempel, jag antar att de spelarna mest bara vill få möjligheten att rollspela sina karaktärer. Att öht hitta den försvunne personen är en bisak.
Har jag rätt? Vilka utmaningar föredrar ni?
/Basse- jag är nog D.
---
Jag funderar på skillnader mellan utmaningar för rollperson och spelare. Jag vill ju ofta spela rätt klent utrustade rollpersoner som ändå i slutändan lyckas vinna både kungarike och prinsessan tack vare sin list, slutledningsförmåga, moraliska oklanderlighet samt hjältemod. Mina kompisar spelar tvärtemot mig helst hjältar som äter drakar till frukost och regerar över kungariken tills dagen är inne då de äntligen når gudastatus. De blir ofta irriterade över att "...spelvärlden dåligt simulerar den mest logiska händelseutvecklingen...".
Som jag ser det beror det här på att vi vill ha olika utmaningar, utmaningar för spelaren eller utmaningar för rollpersonen.
Exempel: Rp letar efter en försvunnen person. Spåren leder till ett värdshus i vildmarken. Den försvunne har smitit ut genom natten genom att muta stalldrängen.
Vad händer inne på värdshuset om du fick spela?
A) Egentligen ingenting, min spelledare beskriver snabbt hur miljön ser ut och därefter berättar han att våra rollpersoner till slut ser hur nervös stalldrängen är. Våra rollpersoner går fram mot honom och då berättar SL att.....
B) Vi rollspelar dramatiskt och frejdigt vad som händer därinne i realtid. Om min rollperson är en mjödtörstig dvärg kommer han gå fram till bartendern och inleda med ett" Mitt namn är Gromm Dvärgakrigare, ge mig mjöd för tolv guld!" därefter får vi se vad som händer. Genom de dialoger som uppstår mellan spelare och spelledare kommer vi till slut ha förstått att det är stalldrängen som sitter inne på svaret. Att vi kan vara säkra på det blir vi när vi rollspelar scenen med honom och våra rollpersoner tex...
C) Vi rollspelar lite lagom vad som händer inne på värdshuset, om slp:na är någorlunda viktiga. Vi rollspelar inte scener med alltför uppenbara birollsfigurer. Den info vi får fram med hjälp av rollspelandet kan vi sedan använda för att se vilka färdigheter som kan vara väsentliga. När vi träffar på stallmästardrängen och han inte vill berätta något inser vi alltså att det är dags för att använda färdigheten "Förhöra".
D) När vi kommer till värdshuset kommer SL berätta det som är uppenbart för våra rollpersoner men sedan utelämna allt annat. Sedan ser vi det som vår uppgift att försöka förstå vilken färdighet/förmåga vi borde använda, eller vilken slp vi borde interagera med för att komma vidare. Ofta presenteras spelvärlden på ett sådant sätt att vi förstår att SL vill att vi ska fundera ut vad som är ledtråden. Om vi interagerar med slp kan vi använda färdigheter men vårt rollspelande innebär också att rollpersonen kan få viktiga ledtrådar.
Vi hittar nog stalldrängen genom att någon intuitivt förstår att han är den viktige slp:n, eller genom att någon lyckas förstå vilken som är den primära färdigheten man borde använda och därefter lyckas med den färdigheten/förmågan (uppträda, muta, förhöra, charma, etc) eller genom enkel slutledningsförmåga: eftersom stalldrängen är den ende som sover i en lokal med fönster mot innergården och alla andra sover med fönster mot gatan och dessutom kan garantera att ingen har gått ut genom huvudingången måste det vara stalldrängen som sitter inne på informationen...
Ok, det är rätt grovhuggna exempel, men jag hoppas att jag gjorde det tydligt att SL och den spelstil man använder sig av kan innebära olika utmaningar för spelaren. Då är det inte konstigt att man kan tycka så olika om samma företeelse.
Min hypotes blir den att om man är A då vill man i första hand ha utmaningar för rollpersonen medan den som är D mest vill ha utmaningar för spelaren.
För A är det viktigt att uppleva hur rollpersonen lyckas. Alltså klarar man inte av en rollperson som har låga värden i grundegenskaper tex. D däremot, är inte lika beroende av värdena på karaktärsbladet; han/hon vill ju hellre lösa utmaningarna efter eget huvud. D vill att utmaningen ska riktas mot spelaren.
C är en dark horse i mitt exempel, jag antar att de spelarna mest bara vill få möjligheten att rollspela sina karaktärer. Att öht hitta den försvunne personen är en bisak.
Har jag rätt? Vilka utmaningar föredrar ni?
/Basse- jag är nog D.