Nekromanti Utmaningen: Vanliga ovanliga orcher

Necross

Swashbuckler
Jag vill låta pc:na möta orcher. Det är vildmark. Det är vanliga orcher, men jag vill göra encountern ovanlig, minnesvärd, rolig och spännande.

Hur gör jag? Bäst tips vinner en klockradio!

(Håll det level-oberoende, generisk, så kan fler ha nytta av tipsen)

Sapient

Swashbuckler
Orcherna är nomader som lever i en karavan bestående av flera våningar höga vagnar, dragna av både dragdjur och slavar som de fångar under sina plundringar.

Eftersom de drar omkring och inte alltid är rustade för eller önskar pludring (ibland vill de t.ex. ha avsättning för sina byten) så kan de tänka sig att idka handel med rollpersonerna.

Karavanens vagnar visar sig bestå av intrikata vagnar, mästerligt byggda (av vem?) i stort sett ointagliga eftersom de är i metall, med skottgluggar, fällor och vassa utskott precis överallt - samtidigt som de är smäckra och lätta nog att dras genom terrängen på bastanta hjul. De har alla möjliga bekvämligheter (utom i slavhålorna på nedersta däck) och är fyllda med skatter från det nomadiska plundringståget.

Varje familjegrupp inom klanen har sin egen vagn, och olika generationer lever bredvid varandra, de äldre, ärrade veteranerna har sina uppgifter i skötseln av vagnen medan krigarna utför plundringar (och dess emellan lever lyxliv och grälar inbördes).

Om rollpersonerna begår misstag eller är för ouppmärksamma, riskerar de att bli fångade - de måste hela tiden vara på sin vakt, men om de är skickliga och lyckas kan de handla till sig föremål vars verkliga värde orcherna har underskattat. Om de misslyckas, måste de slå sig ut!

Anarchclown

Swashbuckler
Orcherna är arbetare i en lokal gruva. De är därför utrustade med hammare och hackor. De håller för tillfället att diskutera arbetsvillkoren och en möjlig strejk som åtgärd om inte den där förnicklade dvärgen ger dem bättre betalt. Tyvärr pågår hela denna konversation på orchiska så det är inget som RP känner till. De ser bara en bunt beväpnade, hotfulla och högljudda orcher. Om orcherna blir anfallna så går de inte bärsärk utan försöker istället fly upp till den dvärgiska gruvan som de jobbar i. Dvärgarna hatar orcher men uppskattar inte att man slår ihjäl deras billiga arbetskraft och släpper inte in folk bakom sin pallisad.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
1.
Orcherna är höga på nån slags växt som växer enbart i detta område, därför slåss de hårdare, skriker högre och anfaller argare än normalt. Klarar man den svåra striden så kan man hitta spår av denna mystiska växt och kanske skörda lite av den. Väl framma i staden så visar det sig att växten är legendarisk men ingen har lyckats hitta den och stadens alkemister och magiker blir eld och lågor och erbjuder pengar för att RPna ska guida en expedition dit igen, en expedition som kanske saboteras av en konkurrerande magiker eller alkemist.

2.
Orcherna är vampyrer. Det bor en vampyr i en grotta i närheten som i brist på människor har börjat feeda på orcher. Om RPna eller någon SLp i sällskapet blir biten förvandlas han till nån slags halvorch.

3.
Orcherna är under en mind control besvärjelse.

4.
Orcherna är utstötta från sin klan eftersom de inte är tillräckligt skickliga med sina kroksablar eller yxor. Detta vet de dock inte riktigt själva och anfaller under gutturala hejarop. Under striden blir det dock uppenbart att det är lite som att låss mot barn, det blir liksom pinsamt att fighta ner dem. Kan RPna lära dem några tricks så att de kan återvända till sin klan som bättre krigare?

Necross

Swashbuckler
Heja markuslinderum, alla dina idéer gillar jag skarpt! Tack även ni andra. Fler tips anyone?

groffa

Veteran
1. Orcherna är en spegling av karaktärerna utseendemässigt.

2. Tolv halvmeterlånga orcher jagas av sex stycken meterslånga, som i sin tur jagas av tre stycken tvåmeterslånga. Allra sist springer en orch på tremeter efter med en stor säck.

Necross

Swashbuckler
markuslinderum said:
Hur gick det med orchmötet?
Tyvärr gick det ganska illa. Eller jag menar, jag hann inte applicera era idéer och det blev slätstruket, trist och inte ens spännande. Men jag sparar idéerna!