Nu var det länge sedan jag spelade rollspel och kanske inte då kan anses vara en "rollspelare". Däremot kan jag berätta om mina erfarenheter.
Innan jag träffade min sambo som samlat på spelfansin hade jag endast köpt och läst tre st fansin. Innan dess hade jag endast bläddrat i olika fansin som låg lite avsides i Tradition. De första "kontakterna" var väldigt dåliga, nästan usla. Bilderna var anskrämliga och materialet var även det uselt, för att inte tala om larvigt. Jag kände att det var inget jag kunde använda mig av och de fansinen var knappast enligt mitt dåvarande tycke värda pappret de var kopierade på. Den åsikten hade jag om fansin i något år tills jag upptäckte ett väldigt påkostat fansin, nämligen Hypnosis. Artiklarna var utmärkta (jag tyckte tillochmed de var bättre än "proffsens"). Bilderna drog ner kvaliten en hel del, även om Rosenius bilder gjorde att de ändå fick godkänt. Efter det insåg jag vad fansin egentligen är (eller vad jag anser det är). Fansin är ett utmärkt och billig möjlighet att få inspiration till och nya möjligheter i sitt rollspelande.
Ändå köpte jag endast två ytterligare fansin. Detta berodde på att fansinen hade för brett innehåll, jag koncentrerade mig endast på ett spel åt gången.
Fansin kan helt enkelt hålla extremt hög kvalitet på artiklarna eller så kan de vara totalt värdelösa. Stavfelen har jag aldrig noterat som ett större problem (jag förstår trots allt vad som menar) och "proffsens" produkter kan till och med vara värre.
Där fansin oftast förlorar emot "proffsprodukter” är på illustrationerna. Många om inte de flesta fansin har så usla illustrationer att artiklarnas kvalitet (ja, även om de är jättebra skrivna) blir lidande, tragiskt nog. Ett annat problem jag själv ser med fansin är att det kan tendera till att vara för mycket injokes och larv, vilket kan bidra till att eventuella köpare ryggar tillbaka i tron om att det är för oseriöst.
Jag personligen anser att vi alla i vår hobby är amatörer (även de som kallas för ”proffs”) och fansinen är en viktig del av hobbyn, ett sätt för kreativa rollspelare att komma ut och visa vad de kan, och de kan ofta minst lika bra som de som publiceras kommersiellt. Dessutom har de flesta som anses vara ”proffs” idag, startat sin bana som medverkande i något fansin.
Tummen upp för fansin!
Kanske inte riktigt var vad du frågade efter, men lite kan det kanske hjälpa
.
Kornella
*