Nekromanti Utplåna Tirak-by?

Lan

Veteran
Vi blev nyligen av med en ganska stor summa silver till en tirakby. Nu vill vi utplåna den. Vi är 6-8 pers varav 2 är magiker (inte så starka), och byn är ca 200 pers stor.

Krille

Super Moderator
Elitistiskt dravel

"Vi blev nyligen av med en ganska stor summa silver till en tirakby."

Så trist för er.

"Nu vill vi utplåna den."

...eftersom ni ser det som att eran personliga heder skymfats genom att tirakerna har visat sig vara smartare än vad ni är?

Eller är det på grund av att ni bara letar efter en ursäkt att invadera något för att bevisa att ni är bäst?

Eller är problemet helt enkelt att era rollpersoner hade en taskig barndom, bara fick mjuka julklappar när ni var små, och nu överreagerar genom att agera som kompletta psykopater och har ihjäl allt som ni ser?

Eller är ni rasister hela bunten, som anser att ni gör världen en tjänst genom att lokalt påbörja den Slutliga Lösningen i tirakfrågan?

Kort sagt, varför detta psykopatiska beteende?

"Vi är 6-8 pers varav 2 är magiker (inte så starka), och byn är ca 200 pers stor."

Stor chans.

Tips:

* Muta spelledaren. Det brukar förbättra oddsen något.
* Hav tålamod. Utplåna byn sen när ni kan.
* Lura någon som har en armé på tirakbyn och låt denne utplåna den åt er.
* Glöm era psykopatiska tvångstankar och sup bort minnet på en krog.

Så, nu har jag varit elitistisk koboldhatare nog för idag.

Lan

Veteran
Re: Elitistiskt dravel

Tack för inlägget.....tror jag. Vi tänkte som så att på dagen förgiftar vi vattenkällan, samt försöka döda så många som möjligt på vägarna utanför byn. På kvällen hade vi tänkt kasta molotovs vid de två öppningarna in till byn (stockpallisad) och stå med pilbågar och magiker och skjuta resp blända dem som kommer ut. Samtidigt kastar en person in andra molotovs in i byn så att den brinner upp. Eldväggen vid öppningarna kommer att vara ca 15 m lång och bred som öppningen.

Hur många tror ni att vi kan ha ihjäl innan vi måste dra oss tillbaka?

Rising

Vila i frid
Neeeej

"Hur många tror ni att vi kan ha ihjäl innan vi måste dra oss tillbaka? "

Well, mitt intresse för att spelleda er grupp har legat dött sedan du började prata om molotovcocktails...

Kan ni verkligen ha på ert samvete att dräpa oskyldiga, kvinnor och barn bara för att ni loosat lite stålar? Ni spelar ganska koboldiga rollpersoner i så fall.

I värsta fall kan ni väl sno tillbaka stålarna. Då gäller det att försöka få tag i någon av tirakerna ni stött på tidigare utanför byn. Såna där överfall fungerar nästan aldrig. Hajja att varje by i världen lever under fruktan för att bli överfallna. De har vakter, utsiktstorn och så fort man närmar sig dem så vet de att man kommer och mejar ner en innan man kan ställa sig i strategiska positioner. Dessutom är det i stort sett omöjligt att med 6-7 man se till att ingen bybo flyr. Ni kanske kan döda en massa civila och oskyldiga familjer, men allt ni VERKLIGEN kommer till byn för att ta, det kan ni ju bara glömma.

Alltså: koboldboffa mindre, äventyra mera

/Rising
som skulle se till att samtliga rollpersoner dog snöpliga dödar om de försökte sig på liknande stunts om JAG var SL

Vad Krille pratar om förstår jag dock inte. Exemplet är ganska likt hans historia om när hans grupp sprängde en stjärnkryssare med några X-vingar. Tydligen skall det vara djävligt kul att spela sådana här storskaliga strider. Jag säger väl (motvilligt) ändå "lycka till" till er spelgrupp. Hoppas ni vinner.

Krille

Super Moderator
Re: Neeeej

"Vad Krille pratar om förstår jag dock inte. "

Jag förklarar gärna om du talar om vad det är som du inte begriper.

"Exemplet är ganska likt hans historia om när hans grupp sprängde en stjärnkryssare med några X-vingar."

Intressant åsikt? Motivation?

"Tydligen skall det vara djävligt kul att spela sådana här storskaliga strider."

Jo, det sägs det. Fast det hjälper om man kan tänka sig att blanda in lite "prestationsrollspelande" (dvs rollspel) i sitt "rollgestaltande" (dvs rollspel). Och det hjälper ännu mer om det faktiskt ger mer resultat än en kasse gulmynt och XP.

Sabelkatten

Swordsman
Borde inte det här vara på Eon-forumet?

Sammanfattningsvis kan jag väl säga att om ni inte har en väldigt snäll SL kommer det sluta med att ni alla dör. Och med tanke på att det defenitivt är skurkfasoner att försöka döda så många oskyldiga borde er SL inte vara snäll.

Vi tänkte som så att på dagen förgiftar vi vattenkällan...

Hur kommer ni åt att göra det? Tirakerna lär bli något misstänksamma när främlingar står och fipplar med saker vid deras brunn. Och det är om de ens har en brunn - de kan ju lika gärna använda en bäck.

...samt försöka döda så många som möjligt på vägarna utanför byn.

Då får ni verkligen hoppas att ingen lyckas slå larm.

På kvällen hade vi tänkt kasta molotovs vid de två öppningarna in till byn (stockpallisad)...

Det är bara ett problem för djur som är rädda för eld - det är lätt att hoppa över en pöl brinnande olja.

...och stå med pilbågar och magiker och skjuta resp blända dem som kommer ut.

Grundläggande taktik. Men räkna med att ni inte kommer lyckas stoppa tirakerna från att komma ut - och de kommer vara väldigt sura på er.

Samtidigt kastar en person in andra molotovs in i byn så att den brinner upp.

Hur blåser det ? Har det regnat? Det är en massa folk i byn, hur fort kan de släcka bränderna? Det är egentligen bara torra halmtak som brinner lätt, om de har torvtak är det bra mycket svårare att få det att brinna.

Eldväggen vid öppningarna kommer att vara ca 15 m lång och bred som öppningen.

Hur mång kubikmeter olja har ni egentligen???

/Henrik

Lan

Veteran

Pengarna hade vi liksom kämpat till oss. Det var visserligen bara 3 500 silver + vår heder. Vi är sugna på lite hämnd bara. Och jag spelar ju rpg pga att jag vill utforska något annat än vår tråkiga värld. Jag vill uppleva något som är smått overkligt.

Krille

Super Moderator

"Pengarna hade vi liksom kämpat till oss."

Då är ni ju kapabla att kämpa er till 3500 nya silver?

"Vi är sugna på lite hämnd bara."

Proportionalitet, någon? Är det värt att döda 200 pers för ynkans 17,5 silver per skalle? Du är en billig mördare, du.

"Och jag spelar ju rpg pga att jag vill utforska något annat än vår tråkiga värld. Jag vill uppleva något som är smått overkligt."

Måste man massmörda för att uppleva något overkligt?

Krille

Super Moderator
Moralitet i rollspel

För att inte svara på inlägget, utan bara på rubriken: det här kan över huvud taget användas för att belysa moral och etik i rollspel. Det rent taktiska är väl mer eller mindre överspelat - det finns gott om uppslag på hur man slaktar 200 tiraker i tråden.

Så frågan är just nu hur man motiverar mord på 200 tiraker. Lan själv har ju sagt att de sårat deras heder och snott 3500 silver för dem, och att de nu är sugna på lite hämnd. Är 200 döda tiraker, 17,5 silver per tirak, i proportion till "brottet", och i så fall hur kan man moraliskt rättfärdiga det?

Rising

Vila i frid
Nix Pix Bolero!

Jag antar att spelgruppen i det här fallet hade mer att vinna på överfallet än lite XP och silvermynt. Kalla mig naiv och blåögd om du vill, men jag tror alltid det bästa om människor (särskilt rollspelande människor) och därför gör jag ett hoppfullt antagande om att det finns en hel del hjältestatus på spel i frågan. Jämför med "de sju samurajerna". De offrar livet för lite småpengars skull, men alla fattar ju att det handlar om viktigare saker (enligt samurajernas synsätt) än så.

Okej, här gällde det oskyldiga bybor, medans det i "de sju samurajerna" handlade om rövare, och i ditt exempel det onda imperiet, men ett visst mått på psykopatiska överfall är inte direkt sällsynta när man har att göra med krigiska personer. Blodiga korståg har startats på grund av svartsjukedramer och allt möjligt, det är inte helt otänkbart med ett blodigt överfall på oskyldiga bybor, även om det naturligtvis är lite koboldigt.

Jag har lite problem med långa, övermäktiga strider, ("less is more" är min paroll) men tydligen går det bra för andra spelgrupper. Din, till exempel. Eftersom du är en beaktningsvärd rollspelarprofil ser jag därför ingen som helst anledning att tvivla på ditt omdöme i frågan, och anser således att Lan och hans spelarkompisar säkert kan få sig ett sjutusan till äventyr om de överfaller byn enligt planerna.

Återigen; lycka till.

/Rising

Tippis

Warrior
Medhåll

<blockquote><hr>Då är ni ju kapabla att kämpa er till 3500 nya silver?<hr></blockquote>...eller åtminstone att SNO tillbaka de pengar de blivit bestulna på.
<blockquote><hr>Är det värt att döda 200 pers för ynkans 17,5 silver per skalle?<hr></blockquote>Antagligen inte, med tanke på att de kommer få en sisådär 5000 arga tiraker efter sig, förutom några en hel bunt prisjägare som är ute efter de 5000 silver/skalle kungen utfäst på de små äventyrarna då de gjort sig skyldiga till krigshets... Överlever de infångandet blir det väl galgen skulle jag tro... (hoppas nu bara att deras SL läser det här forumet).

Re: Moralitet i rollspel

Om de hade varit Dungeons & Dragons i Forgotten Realms och rollpersonerna hade varit evil clerics of Bane så hade det ju varit acceptabelt beteende. Annars är det klart mysko.

Rising

Vila i frid

Fast man har ju alltid å andra sidan som SL en oerhört frihet att själv bestämma vilka lagar/bestämmelser/regler som skall gälla för ens spelsessioner. Särskilt om man är nybörjare, vilket jag antar att det handlar om här.

Jag kan säga på en gång att mina orcher inte ser ut som dina (mina är gröngrå, har gristrynen, dreglar och är allmänt mordiska), att mina kattmänniskor inte fungerar som dina (mina är narrar, spelemän och oerhört sociala och flörtiga. De berättar typ norgevitsar om vargmänniskorna) eller att mitt Kultuniversum ser ut som ditt. (Astaroth är livrädd för att demiurgen skall återvända. Hareb Serapel hjälper honom att hålla ansiktet uppe utåt, men det finns liktorer som anar att det knakar i infernos maktstrukturer)

Osv osv osv. Tror att alla spelledare som har en tillstymmelse till fantasi skapar sina egna naturlagar i rollspelet han kör. Vilken moral människor har, hur lagapparaten fungerar osv. Jag tycker det är bra att spelledare sätter sin egen prägel på äventyren. Blir roligare då. Man kan köpa ett rollspel, och få tre olika rollspelsupplevelser för pengarna, om man har tre spelledare, alltså.

Om de bara har kul när de anfaller byn så är det ju lyckat rollspel (och visst märker man på Lan att killarna kommer ha kul?) och sedan är det inte mer med det. Att det skär sig i ögonen på vissa (mig själv, tex) är helt i sin ordning. Vi spelar inte på samma sätt, allihopa.

/Rising
nynnar på "give peace a chance"

Sabelkatten

Swordsman

Så frågan är just nu hur man motiverar mord på 200 tiraker. Lan själv har ju sagt att de sårat deras heder och snott 3500 silver för dem, och att de nu är sugna på lite hämnd. Är 200 döda tiraker, 17,5 silver per tirak, i proportion till "brottet", och i så fall hur kan man moraliskt rättfärdiga det?

Det kan man inte, iaf. inte för en domstol. Men folkmord har ju utförts på vagare grunder än stöld, så det går säkert att "rättfärdiga" mordet på 200 tiraker ("Alla vet ju att tiraker är onda!").

Själv så föredrar jag att låta spelarna drabbas av konsekvenserna när de utför dåd av den här typen - de kommer mer eller mindre hamna i situationen som skurkarna brukar vara i, och få lika dåliga chanser (första skottet i bakhållet missar inte!).

Problemet med att lägga in moral i det hela är ju att moral är subjektiv, och varierar med kultur och situation. Jag kan mycket väl tänka mig att det (i en specifik kultur) skulle vara omoraliskt att inte åtminstone försöka döda alla tirakerna i byn. Förklaringen kunde vara:

Några från byn har ju skymfat RP:na (stulit deras pengar), så det är ju uppenbart att RP måste döda alla som varit inblandade (vilket ju inkluderar alla i byn, de är ju alla släkt på något vis).

/Henrik

Storuggla

Champion
Ännu värre...

Inte nog med att 5000 arga tiraker vill åt dem för att de dödat deras släktingar, Kungen (eller vad nu feodalherren i området har för titel) torde bli vred.
En by på 200 individer torde inbringa en stadig ström skattepengar till feodalherren. Om någon bränner ner byn blir feodalherren av med den inkomsten. Om någon gick omkring och sabbade mina inkomstkällor skulle jag bli jäkligt förbaskad.

Storuggla, Hertigen av Keso

Antonius Block

Veteran

Är det mer omoraliskt att mörda 200 tiraker i ett bordsrollspel än 2000 orcher i Diablo 2?

Så frågan är just nu hur man motiverar mord på 200 tiraker

Ja, eller hur man motiverar mord över huvud taget?

Absolut en intressant fråga. Man är ju matad av diverse amerikanska filmer (och för övrigt en lång berättartradition som sträcker sig långt tillbaka i tiden) att det är OK att döda folk som gjort en orätt. Det är dessutom helt OK att på löpande band ta livet av sin antagonists inhyrda hantlangare, även om de bara är en stackars dörrvakt utanför "hjältarnas" fångcell och aldrig gjort en fluga förnär.

Tippis

Warrior
Re: Ännu värre...

Ungefär det jag försökte få fram, men var för hungrig för att kunna sätta ord på...

Även om nu tirakbyn skulle vara rövare och banditer hela bunten, och feodalherren egentligen är ganska glad över att någon tog bort byn, skulle som sagt de arga släktingarna antagligen skövla och plundra byggden tills de ansåg att förövarna fått sitt (och vem vet när det sker - alla fåniga människoglin ser ju lika dana ut, så det är bäst att härja ordentligt)... DET däremot kommer feodalherren inte gilla, oavsett vilket...

Rosen

Myrmidon

Om de bara har kul när de anfaller byn så är det ju lyckat rollspel (och visst märker man på Lan att killarna kommer ha kul?) och sedan är det inte mer med det. Att det skär sig i ögonen på vissa (mig själv, tex) är helt i sin ordning. Vi spelar inte på samma sätt, allihopa.

Precis.
Jag ser inte riktigt orsaken till den här plötsliga moralistvågen. Låt dem försöka, går det så går det. Får de efterräkningar av det så är det ju bara att spinna vidare på det.
Förmodligen går det inte, men det är ju en annan femma...

--
Åke