Nix Pix Bolero!
Jag antar att spelgruppen i det här fallet hade mer att vinna på överfallet än lite XP och silvermynt. Kalla mig naiv och blåögd om du vill, men jag tror alltid det bästa om människor (särskilt rollspelande människor) och därför gör jag ett hoppfullt antagande om att det finns en hel del hjältestatus på spel i frågan. Jämför med "de sju samurajerna". De offrar livet för lite småpengars skull, men alla fattar ju att det handlar om viktigare saker (enligt samurajernas synsätt) än så.
Okej, här gällde det oskyldiga bybor, medans det i "de sju samurajerna" handlade om rövare, och i ditt exempel det onda imperiet, men ett visst mått på psykopatiska överfall är inte direkt sällsynta när man har att göra med krigiska personer. Blodiga korståg har startats på grund av svartsjukedramer och allt möjligt, det är inte helt otänkbart med ett blodigt överfall på oskyldiga bybor, även om det naturligtvis är lite koboldigt.
Jag har lite problem med långa, övermäktiga strider, ("less is more" är min paroll) men tydligen går det bra för andra spelgrupper. Din, till exempel. Eftersom du är en beaktningsvärd rollspelarprofil ser jag därför ingen som helst anledning att tvivla på ditt omdöme i frågan, och anser således att Lan och hans spelarkompisar säkert kan få sig ett sjutusan till äventyr om de överfaller byn enligt planerna.
Återigen; lycka till.
/Rising