Nekromanti [Utpost] Ny framsida

Genesis

Ni dés ni maître
Jag insåg hur tråkig och intetsägande den första framsidan till Utpost jag hasplade ur mig för länge sedan var, så jag gjorde en ny. Den ser ut såhär:

Ge mig kommentarer. Vad tycker ni att den signalerar? Om ni låtsas som att ni aldrig hört talas om rollspelet förut, vad verkar det handla om?

Jag är ganska nöjd med "loggan". Jag lekte litet med formerna på det typsnitt (det heter "Venus Rising", av alla saker. Skrämmande, eller hur?) jag använder till spelet. Gav det mer personlighet, tycker jag. Är det fortfarande läsbart? Vad tycker ni?

Kompositionen har jag lagt till saker i och tagit bort saker från en hel del. Känns hyfsat bra med linjerna, även om jag funderar på att ta bort det översta fältet, så att den bara är delad i två.

Sedan är jag orolig inför att trycka en så mörk framsida. Någon med mer erfarenhet än jag som kan säga hur det kan komma att se ut? Har för mig att mörka bilder lätt kan bli jättemörka när man trycker, men det kanske bara gäller offset? Jag kommer ju att skaffa ett provexemplar, men det skadar inte att vara förberedd.

Alla kommentarer och tips är välkomna.

Attachments

Snow

Swashbuckler
Först, det ser coolt ut, snyggt!
De sneda hörnen kunde vara liite större kanske, nu är de på gränsen till att vara menlösa... kanske?
De två horisontella linjerna är subtila på ett bra sätt. Bättre med två linjer (tre fält) än en linje.

Bara bilden (om jag varit analfabet) signalerar lite hard sci-fi. Kallt, hårt och mörkt. Kanske en gnutta galenskap och skräck som kommer av tristessen, instängdheten och det anonyma Systemet som opersonligt tar hand om all.
"Låt datorn tänka åt dig, din generation står bara för reproduktion".

Gargarisma One

Veteran
Deep space, ensamhet, långt hemifrån, förmodligen aldrig komma hem igen...

Personligen skulle jag föredra bara den nedre horisontella linjen och skippa hörnen helt. Men se till att ljussättningen i bilden fortsätter mörkna uppåt, så att loggan och planeten framträder mest i bilden. Å tredje sidan kanske den blå tonen i överdelen behövs... knepigt.

Snygg, över lag.

Genesis

Ni dés ni maître
Gargarisma One said:
Deep space, ensamhet, långt hemifrån, förmodligen aldrig komma hem igen...
Hurra! Det är exakt vad Utpost handlar om. Plus rymdmonster och homosex.

rjonas

Hero
Jag kommer att tänka på ett teveserieavsnitt (kanske Twilight zone) där ett gäng astronauter dör i närheten av ett svart hål. Gravitationen är så stark att deras själar fastnar i det svarta hålet i evighet ty annars hade de färdats till Himmelen.

Jag hade valt en annan slogan "Helvetet är andra människor". Jag förstår vad den försöker förmedla men meningen är inte perfekt.

Greip

Veteran
Det känns lite som omslaget till Starcraft cd:n, eller gammalt sci-fi datorspel från slutet av 90-talet.

Nu syftar jag varken på att du plagierar eller att det inte är snyggt (för det är det) men Starcraft-generationen kanske missuppfattar vad spelet handlar om. Annars så tycker jag det är ett bra omslag, men personligen ger det mig för många datorspels vibbar. Det var kanske meningen? Men detta var bara det jag tänkte på spontant.

solvebring

Superhero
Fläskig, mörk och tung space opera.
Typ Star Wars efter att Imperiet vunnit helt och hållet.
Förövrigt är det verkligen ett skitsnyggt omslag, och allting är fullt läsligt, så det behöver du inte oroa dig för. Dock tycker jag att du borde göra något annat av de där sneda hörnen eller ta bort dem helt och hållet. Man lägger inte märke till dem, och när man väl gör det undrar man varför i de finns där.

Mogger

Hipsteranka
Isolation, tomhet, mörker. Rymden helt enkelt, den är ju ganska talande. Att det dessutom står "Utpost" gör att man föreställer sig en rymdbas där någonstans, långt borta.

Skitsnyggt!

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Ge mig kommentarer. Vad tycker ni att den signalerar? Om ni låtsas som att ni aldrig hört talas om rollspelet förut, vad verkar det handla om?
Det första jag kommer att tänka på är filmen "Event Horizon" -- som för övrigt hade varit en väldigt mycket bättre film om den bara handlat om människor som blev knäppa på ett rymdskepp och inte blandat in några demoner.

Jag tycker att omslaget ser väldigt bra ut, och antagligen förmedlar den känsla du eftersträvar av isolation och ensamhet. Däremot stör jag mig lite på loggan. Den ser sned ut, vilket den inte är, men eftersom den ljusblå dimman runt den är ojämnt fördelad skapas en illusion av snedhet. Jag hade nog inte stört mig på det om det inte varit för rutnätet i bakgrunden.

Men det är egentligen helt irrelevant kritik. Det ser bra och rätt ut. Det är det viktiga.

/tobias

Mogger

Hipsteranka
Förresten, det lilla o:et, blev det inte intressant med ett som var lika stort? Jag hade nog heller lagt någon annan effekt på O:et än att minska det om du vill att det ska sticka ut. Men, det är väldigt svårt att säga så mycket om utan att ha sett andra alternativ eller själv ha lekt med det. Loggan är snygg, och lite oväntad, vilket är bra, men hade jag beställt loggan av dig så hade jag velat höra ditt resonemang och kanske sett fler alternativ.

Christoffer

It's all pig.
Genesis said:
Plus rymdmonster och homosex.
Precis mina första två tankar när jag såg bilden! Ha!

Men tjusig! Vad jag saknar som fanns på den gamla var den där känslan av skala, den där lilla sketna utposten som knappt syntes... plus att jag personligen gillade sten, berg och öde landskap mer än rymden. Men det är jag.

Rickard

Urverk speldesign
Jag tycker flärpen uppe till vänster ska vara kvar då den balanserar det övriga som satt på höger marginal men du kan skippa flärpen längst nere i högra hörnet.

"Helvetet är andra människor" är en klockren slogan då den för mig ger en tvetydlig mening - helvetet är umgänge och helvetet finns i alla människor.

Jag kan inte ge en jävigt först intryck, så jag håller med om StarCraft-liknelsen och då tänkte jag att man börjar med en utpost och sedan utvecklar sig från den punkten. "Röken" på bokstäverna ger en smått övernaturligt intryck.

Jag gillar inte rutnätet men det behövs något sådant för att bilden ska få någon sorts djup. Jag skulle möjligtvis begränsa mig till några horisontella och vertikala streck istället för att ha ett rutmönster.

Jag älskar färgschemat och utpost-loggan! Jag tycker framsidan är skitsnygg.

/Han som får känslan av att det är en baksida och det är nog flärpen i toppen är till vänster som ger den känslan

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Till skillnad från Han så tycker jag dock inte slogan är klockren - jag tänker snarare "det där känns inte grammatiskt korrekt" vilket drar bort från intrycket det borde göra. Det blir helt enkelt matt och svagt, där det borde ha bra slagkraft.

Med det sagt, instämmer jag i hurra-körerna. It's bloody awesome. Snyggt som bara den och jag får en känsla av ödslig rymd. Den blåa nyansen ger en viss kyla till bilden som förstärker den känslan. Jag tänker på en ödslig rymdstation där ingen värme finns - värme i form av närhet till andra personer och livsformer. Isolerad. Utstött. Övergiven.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag tycker att den är snygg, den signalerar sci-fi skräck (och jag har ingen aning om vad spelet handlar om, så jag är väldigt opåverkad i min uppfattning).

Jag gillar inte alls sloganen "helvetet är andra människor". Den känns felkonstruerad och krystad. Lite riotminds-aktig (på det dåliga sättet).

Hanihörnet

Veteran
Genesis said:
Jag har faktiskt inte hört talat om ditt spel förut, så det här är första gången jag kommer i kontakt med det. Jag tycker att framsidan symboliserar skräck, utsatthet och känslan att människan inte är så mäktig som den verkar. Är spelet någonting som Dead Space och/eller System Shock 2?
Hursomhelst är omslaget väldigt atmosfäriskt och jag gillar det, även om jag kan ha missförstått innebörden totalt.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Enklaste sättet att beskriva Utpost tycker jag är: Spelet är vad du vill att det ska vara. :gremwink:

När vi spelade det i tisdags blev det en rätt typisk SF-action-skräckis, men det skulle lika kunna användas för att generera en Melrose Space. :gremsmile:

Genesis

Ni dés ni maître
Endyamon said:
Till skillnad från Han så tycker jag dock inte slogan är klockren - jag tänker snarare "det där känns inte grammatiskt korrekt" vilket drar bort från intrycket det borde göra. Det blir helt enkelt matt och svagt, där det borde ha bra slagkraft.
Grammatiskt korrekt? Det är ett fucking Sartre-citat! Det står över grammatiken. :gremsmile:

Citatet är hämtad från "Inför lyckta dörrar", där tre människor tvingas spendera evigheten tillsammans. Jag tyckte att det var passande.

Medges, det är inte lika snyggt som på franska ("L'enfer, c'est les autres"), men det är den vanligaste översättningen. Eller, jag har också hört "Helvetet, det är de andra", som är mer direkt, men jag tycker inte att den är bättre. Eller? Det passar så bra till spelet att jag är tveksam till att byta ut det. Om nu inte folk har bättre förslag.

Boksoffan said:
Än så länge har jag bara hunnit läsa om “Inför lyckta dörrar” som är ett intressant existensiellt drama om vad som händer efter döden. Tre personer, en man och två kvinnor hamnar i helvetet. De blir inackorderade i ett fönsterlöst rum utan speglar. Naturligtvis går de och väntar på straffet, elden, tortyren och den eviga plågan som drabbar människorna i helvete. Men inget händer, och de inser snart att straffet är att de tre måste vara tillsammans i detta rum för evig tid. Hur ska de kunna hålla sams och unvika att plåga varandra eller gå varandra på nerverna? I detta slutna kammarspel utspelar sig en maktstrid, där de olika parterna allierar sig med varandra, undersöker,provar och testar varandras gränser. Resultat blir ett klastrofobisk känsla som växer sig allt starkare och starkare. De tre huvudpersonerna har ingenstans att fly och tvingas att stå ut med varandra utan möjlighet till flykt eller ensamhet.
Utpost är typ "Inför lyckta dörrar: the RPG".

EDIT: Nu när jag söker så ser jag att det finns massor av olika översättningar. Kanske någon känner till en som ligger bättre i munnen? Jag kanske bara snodde den tjusiga engelska översättningen "Hell is other people", som jag tycker är bra.

rjonas

Hero
Genesis said:
Grammatiskt korrekt? Det är ett fucking Sartre-citat! Det står över grammatiken. :gremsmile:

Citatet är hämtad från "Inför lyckta dörrar", där tre människor tvingas spendera evigheten tillsammans. Jag tyckte att det var passande.

Medges, det är inte lika snyggt som på franska ("L'enfer, c'est les autres"), men det är den vanligaste översättningen. Eller, jag har också hört "Helvetet, det är de andra", som är mer direkt, men jag tycker inte att den är bättre. Eller? Det passar så bra till spelet att jag är tveksam till att byta ut det. Om nu inte folk har bättre förslag.

Boksoffan said:
Än så länge har jag bara hunnit läsa om “Inför lyckta dörrar” som är ett intressant existensiellt drama om vad som händer efter döden. Tre personer, en man och två kvinnor hamnar i helvetet. De blir inackorderade i ett fönsterlöst rum utan speglar. Naturligtvis går de och väntar på straffet, elden, tortyren och den eviga plågan som drabbar människorna i helvete. Men inget händer, och de inser snart att straffet är att de tre måste vara tillsammans i detta rum för evig tid. Hur ska de kunna hålla sams och unvika att plåga varandra eller gå varandra på nerverna? I detta slutna kammarspel utspelar sig en maktstrid, där de olika parterna allierar sig med varandra, undersöker,provar och testar varandras gränser. Resultat blir ett klastrofobisk känsla som växer sig allt starkare och starkare. De tre huvudpersonerna har ingenstans att fly och tvingas att stå ut med varandra utan möjlighet till flykt eller ensamhet.
Utpost är typ "Inför lyckta dörrar: the RPG".

EDIT: Nu när jag söker så ser jag att det finns massor av olika översättningar. Kanske någon känner till en som ligger bättre i munnen? Jag kanske bara snodde den tjusiga engelska översättningen "Hell is other people", som jag tycker är bra.
Man lär sig nåt varje dag. På svenska känns undertiteln direkt asocial. Men jag förstår ju poängen trots allt.

Samtidigt tycker jag titeln Utpost redan uttrycker det avskärmade sammanhanget. Undertiteln borde förmedla något mera.