Nekromanti Utrustning i Blå Himmel

Krille

Super Moderator
  • En lång lista med typisk standardutrustning för soldater, mest för att ge smak av fältlivet och hur jävla mycket jox man släpar på.
  • Lite om kvalitet. Kvalitet ger egenskaper som ger extrapölar i Blå Himmel, men det är svårare att få tag på.
  • Lite om specialfallen att anskaffa saker inför en uppgift, att "ha haft med sig" saker, att köpa saker och att improvisera.
  • Lite om rustningar och varför de inte används.
  • Beskrivningar av vapen med tillhörande vapentabell.

Mogger

Hipsteranka
Helt rätt, tycker jag. Jag ska ta med mig det här till Daemon, när jag börjar fila på utrustning lite mer.

En annan grej som jag har provat till Revolver, när det gäller ammo, är att ha bara tre nivår - Tillräckligt, för lite, en kula kvar. Det är lite samma tänk, koka ner till vad som är väsentligt.

Rickard

Urverk speldesign
Krille said:
lyckades det fick man tag på saken; misslyckades det så fick man inte tag på saken, eftersom den var slut i lager, ransonen var slut, man hade inte råd, man var inte villig att betala priset
...eller man glömt varan, tappat bort den, fått den stulen eller varan är trasig. Vill man köra ett sådant system tycker jag det är viktigt att ha ett arketyp-system så att man kan säga "Jag är en doktor, så jag borde ha läkarutrustning", utan att man behöver slå en massa slag. En mekaniker som måste slå fram alla sina verktyg blir bara löjeväckande.

/Han som kört med ett sådant utrustningssystem under några år nu

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Jag läste just en bok om specialstyrkor som gick igenom rätt grundligt hur de funkar, oavsätt så hade boken ett kapitel om utrustning och det första som nämns är ordentliga skor, uppenbarligen så är livet ett rent helvete i fält utan skor.

Rätt intressant sådär, vapen kom senare, efter kniv, leatherman och fem sorters saker för att skapa en eld.

Appropå utrustning i fält...

Cybot

Mest spelbar
Tony.M.Meijer said:
Jag läste just en bok om specialstyrkor som gick igenom rätt grundligt hur de funkar, oavsätt så hade boken ett kapitel om utrustning och det första som nämns är ordentliga skor, uppenbarligen så är livet ett rent helvete i fält utan skor.

Rätt intressant sådär, vapen kom senare, efter kniv, leatherman och fem sorters saker för att skapa en eld.

Appropå utrustning i fält...
Det är också skillnad på vad Specialstyrkor behöver och vad infanteri behöver. Specialstyrkor har kanske med sig ammunition för 15 minuters eldstrid, och det är tänkt att de ska vara i fält i månader utan understöd. Kort sagt, vapnet snor man från första bästa fiende (och från lede fi plockas även ammunition).

Håller dock med att skor är viktigt. Det tar inte många dagar för fotsvamp/skyttegravsfot/skoskav att sätta in om du inte har perfekta skor som du har gått in i månader (De måste passa väl och vara vattenresistenta, tåliga, hyggligt lätta men också släppa ut fukt). Speciellt för oss Europeer som inte har vandrat några längre sträckor barfota.

Krille

Super Moderator
Han said:
Vill man köra ett sådant system tycker jag det är viktigt att ha ett arketyp-system så att man kan säga "Jag är en doktor, så jag borde ha läkarutrustning", utan att man behöver slå en massa slag.
I just Blå Himmel är det problemet inte närvarande, eftersom alla rollpersoner är flygare eller undantagsvist soldater (egentligen flygare på marken). Även om de har ett motsvarande civilt yrke som läkare och mekaniker så har de inte med sig något av det i flygplanet eller i fält - såvida inte de tilldelats rollen som sjukvårdare/mekaniker utöver skyttesoldat. Men med tanke på hur det brukar bli i det militära så kan mekanikern lika gärna bli sjukvårdare och läkaren bli kock. I så fall är det mekanikern som har läkarväskan och läkaren som har kökskniven och soppsleven. Men du vet vad jag menar.

Sen vet jag inte om särskilt arketyp-system är särskilt viktigt, egentligen. Jag tror det räcker med en not om ens sysselsättning (i Blå Himmels fall "civilt yrke") och en slaglös bedömning av de högsta färdigheterna, men något system lär nog inte behövas.