Nekromanti Utrustning

PAX

Jordisk Äventyrare
Att starta en ny rollperson innebär oftast att RPn utrustas med en del prylar och liknande saker.

Jag sitter nu och funderar på hur mycket utrustning en rollperson skall ha från början och framför allt hur man skall avgöra vilken utrustning som kan vara tillgänglig.

Att utrustningen har med yrkestyp eller arketyp att göra inser jag.

Min tanke är att skapa utrustningslistor i olika kategorier där varje pryl är värd ett antal Utrustningspoäng. Därefter kan spelaren välja utrustning fritt i olika kategorier. Kategorierna kan vara vapen, kläder, elektronik, fordon med flera.

Antal UP kan variera i kategorierna för de olika yrkes-/arketyperna.

Med tanke på att mitt regelsystemet skall vara universellt i nutida miljö så borde detta fungera.

Är detta att föredra eller skall man bara hiva ut en klumpsumma pengar till rollpersonen och låta spelaren välja fritt?

Hur brukar ni göra? Är utrustningslistor intressanta över huvud taget?

/PAX

Sodivra

Champion
Jag skulle nog göra så att jag istället för att sätta upp utrustningspoäng sätter upp pris och tillgänglighet. (Man får till exempel 1000 spänn att skaffa grundutrustning för, och för att få något som kostar 200 spänn med "halv tillgänglighet" drar man bort 400 spänn från kapitalet..) Samma effekt, men en variabel mindre att hålla ordning på. -Ifall man skulle skriva upp tillgänglighet iallafall. Ifall du inte ville det så tycker jag ändå att "tillgänglighet" är intressantare än "utrustningspoängsvärde" :gremwink:

Sedan så skulle jag göra listor för olika yrkesgrupper, med de vanligaste föremålen längst upp.

En lat spelare väljer bara de 10 översta grunkorna på listan, en lite pilligare byter ut och väger poäng fram och tillbaka, och kanske tar något från den generella utrustningslistan..

PAX

Jordisk Äventyrare
Hmm! Tål att tänkas på.

Tanken med utrustningspoäng var att komma ifrån eventuella valutor - men som du har skrivit det så fungerar det ju även med 1000 poäng i stället för 1000 spänn.

De olika yrkesgrupperna kommer att ha olika mycket poäng i de olika kategorierna var min tanke. Exempelvis kan en soldat välja mer ur vapenlistan än vad en playboy kan göra och så vidare.
Jag vill gärna komma ifrån tanken om "vanlig utrustning" också. Även om det är smidigt att använda sig av.

Jag klurar vidare...

Sodivra

Champion
Tanken med utrustningspoäng var att komma ifrån eventuella valutor - men som du har skrivit det så fungerar det ju även med 1000 poäng i stället för 1000 spänn.

Ja.. Fast tvärtom. :gremwink:

De olika yrkesgrupperna kommer att ha olika mycket poäng i de olika kategorierna var min tanke. Exempelvis kan en soldat välja mer ur vapenlistan än vad en playboy kan göra och så vidare.

Hmm.. Du vet, ett vapen KOSTAR ju lika mycket för en playboy som en militär, det som skiljer är ju kontakterna och erfarenheterna.. Du, det skulle kunna funka skitfint att kombinera detta med tillgängligheten.

Alla grejor har en "tillgänglighet", och den avgörs av hur vanligt det är, och hur/var man får tag på grejen. Militärer har mycket bättre tillgänglighet på vapen..
Så du skulle kunna sätta upp listor i stil med "militär utrustning" "lyxvaror" "överlevnadsutrustning" osv, och sedan så får militären bättre tillgänglighet på "militär utrustning" och delvis "överlevnadsutrustning".. Och då har han också "råd" med mer sådana prylar i framtiden. Du skulle kunna ha något värde för hur insatt man är i marknaden och hur många kontakter man har, eller improvisera det. Läckert skulle det helt klart kunna vara.

Väl inne i spel kan tillgänglighetsvärdet användas för att avgöra hur lång tid det tar att leta upp föremålet, och hur länge man får leta extra för att hitta ett bra pris, osv.. Självklart så kommer militären fortfarande ha en fördel på att leta fram bra och billiga vapen snabbt.

chrull

Stockholm Kartell
Har verkligen en militär lättare att få tag i vapen än en playboy?

Så länge playboyen skaffar sig en vapenlicens så har han väl lika lätt? Att äga ett vapen privat alltså.

chrull

Krille

Super Moderator
Jag är inte helt förtjust i att begränsa utrustning. Till att börja med är utrustning och ägodelar något som är oerhört varierande. Ofta finns vissa saker som man måste ha för utövandet av sitt yrke och för att överleva. I många fall är det till och med arbetsgivarens uppgift att förse arbetarna med de verktyg som behövs. Så utrustning från yrke bör man faktiskt få rätt av, inte få välja.

När det gäller privata ägodelar och hem och liknande så tycker jag inte heller om att man måste köpa detta för något startkapital. Jag tyckte mycket mer om Kults idé med levnadsstandard (en av de få delar av rollpersonsgenereringen som var bra): man konstaterade vad en rollperson borde ha för levnadsstandard, och där ingick sparkapital, hem och lönebild för att upprätthålla en viss levnadsstandard. Det känns naturligt att playboyen helt enkelt har en levnadsstandard som gör att han kan äta lunchmackor på de finaste restaurangerna, inte nöjer sig med mindre än det senaste modet, bor i en schysst femrummare i centrala Manhattan, och inte behöver bry sig om detta, eftersom det är hans levnadsstandardnivå.

Även detta ställer dock till problem, speciellt hos rollpersoner som lever lite friare eller är egenföretagare. Hur gör man med en rollperson som äger en liten flygfirma på Hawaii och käkar kattmat för att få firman att gå ihop? Hans levnadsstandard medger normalt inte att han äger en helikopter. Här behövs en lånemöjlighet också. Detta kan dessutom användas som "hook" för äventyr - nästa amortering på gång och kontot är tomt, men han kan få tio kilodollar av den där kinesen genom att flyga det här paketet från Oahu och Maui och inte ställa några frågor...

Man behöver inte ens gå så långt för att få problem. Har en normal knegarsvensson en dator? Tja, det är inte otroligt, men ska spelaren behöva specificera detta och de facto köpa datorn? Hur gör man med jobbavtal för att hyra datorn? Äldsta grabben kanske har en egen dator som du snyltar på? Liksom, det bara dräller av specialfall som inte täcks av UP- eller pengasystem, speciellt i moderna samhällen.

---

Nuff ranting! Nu till den konstruktiva biten. Mitt förslag på lösning ser ut ungefär så här:

1) Definiera en skala för levnadsstandard, där 0 är hemlös och femtielva är snorrik scheik i Saudi-arabien. Denna skala kan med fördel byggas som en färdighet, ungefär på samma sätt som Call of Cthulhus "Credit rating".
2) Rollpersonens yrke kan sätta ett minsta värde på ens levnadsstandard. Företagsledare för ett större företag i Kista torde till exempel ha ganska hög Levnadsstandard, medan en motorhopskruvare i Skövde har rätt mycket lägre.
3) Antag att rollpersonen har prylar som motsvarar levnadsstandarden. I tveksamma fall, slå ett slag mot levnadsstandarden som om det vore en färdighet, modifierat efter hur tveksamt fallet är. "Har jag en hemmabio?" - "Nja, kanske. Slå för Levnadsstandard -20" - "Lyckas precis!" - "Jamendåså, du hyr en hemmabioanläggning från Thorn för 962 spänn i månaden".
4) Saker som frångår levnadsstandarden väldigt mycket kan skaffas till exempel med fördelar som bekostas av nackdelar. Trots att jag har levnadsstandard 3, och bara hyr en tvåa i Hilos utkant, så kan jag fortfarande ha en helikopter genom att antingen få tillgång till den genom att vara anställd av Hilo Helicopter Inc (fördel), men i så fall så ägs den av min arbetsgivare och jag kan inte använda den fritt (fördelens värde sänks rejält). Eller så kan jag vara egenföretagare och äga helikoptern (fördel), men ha tagit ett saftigt lån för att betala helikoptern (nackdel).

På så sätt får man en flexibilitet och relativ trovärdighet i utrustandet, men slipper utrustningslistor och krångel.

Rising

Vila i frid
"Att utrustningen har med yrkestyp eller arketyp att göra inser jag."

Jag tycker det beror på vilken sorts spel man gör. Om rollpersonerna är äventyrare så försörjer de sig ju på sitt äventyrande och då tycker jag egentligen att man kan ge alla lika mycket pengar och frihet att köpa vad de vill.

Köpmannen behöver inte börja med mer pengar än Krigaren. Eftersom han har billigare driftskostnad (behöver inte en massa vapen) och är bättre på att tjäna pengar, så kommer han med tiden få mer slantar än Krigaren ändå.

---

Nå, om rollpersonerna istället förväntas ha riktiga yrken så behöver man nog resonera annorlunda. Levnadsstandard är en bra spelmekanism för detta. Jag skulle dock gärna se att man hade ett system som hette något i stil med yrkesstandard där det radades upp vilken utrustning man kan förutsätta att en rollperson har tillgång till för att kunnna utöva sitt arbete. Om man vill sälja saker på den listan så får man visserligen större startkapital, men i gengäld så sjunker ens levnadsstandard.

Alltså; en tjuv kan behöva ett helt set med finurliga småprylar för att kunna leva gott som en gentlemannatjuv. Då behövs både änterhake, ett gäng med smådyrkar, ammoniak och sömnmedelsimpregnerat kött (för vakthundar), en massa förklädnader och fan och hans moster. Om vi vill spela med en lite mer fantasykonventionell tjuv så säljer vi det mesta utom änterhaken och dyrkarna. Plötsligt har vi gjort en kraftig karriärdykning och sjunkit flera nivåer i samhällsstegen. I gengäld får vi ett högre startkapital och således har vår rollperson blivit mer av en äventyrare och mindre av en yrkesman. Han har större summor att röra sig med, men lever generellt sett under sämre omständigheter.

---

Typ. I spel där man inte har några "äventyrare" alls så blir det förstås mycket enklare.

/Riz

PAX

Jordisk Äventyrare
Att köpa vardaglig utrustning var inte heller tanken. Då skjuter man långt över målet.
Utrustningen skall vara av lite mer speciell natur som också kan vara till nytta under ett äventyr eller i en kampanj. Huruvida RPn äger hemmabio eller kaffekokare är mindre intressant. Men där fungerar ju levnadsstandard bra.

Med tanke på de mer actionbetonade äventyr och kampanjer som vanligen spelas så är utrustning av typen vapen, speciell elektronik, skyddsutrustning, fordon och liknande av mer intresse för spelaren.

Har ju dock fått en del svar och tackar för det.

Någon form av system blir det...

entomophobiac

Low Prep High Play
Budgetpoäng

Spycraft har ett rätt intressant system för utrustning, vapen och prylar.

Där får varje RP två summor budgetpoäng. En större som är personlig utrustning du har kvar mellan uppdragen och en mindre som är uppdragsrelaterad budget. Poängen kan givetvis delas mellan RP och poängen har ett värde beroende på hur viktiga prylarna är. Vapen har höga kostnader, medans mobiltelefoner är gratis, till exempel.

(Som trivia kan ju nämnas att någon tok på nätet gjorde en RP som hade ett jättelager med mobiltelefoner som kastvapen. Detta var hans enda offensiva kapacitet.)

Spenderingen av dessa budgetpoäng är väldigt viktig, eftersom de prylar gruppen har just är de prylar gruppen har; behöver ni plötsligt en till kamerabugg under ett uppdrags gång så är det hårt - för ni har redan använt er budget. Så man måste analysera sin briefing och diskutera exakt vad gruppen kan komma att behöva.

I något uppdrag såg vi till att ta med oss allt mellan knockout-gas och kulsprutor - men vi hade inga sprängämnen. Detta fick vi ångra bittert när vi skulle utplåna ett hus som annars kunnat fungera som bevis för våra motståndare.

Så, ta en titt på Spycraft om du vill se hur detta kan ordnas på ett fiffigt sätt. Det finns, förutom alla vanliga prylar, också en hel del "gadgets", som givetvis tar formen av roligare Bond-inspirerade utrustningsdetaljer.

För den som inte redan visste det kan jag ju säga att Spycraft är ett spionrollspel (...) som använder sig av d20 systemet. Tarvliga som WotC är så måste man ha Player's Handbook till D&D3E för att kunna använda spelet...

För mer info, kika på www.alderac.com

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Föreslår lite ödmjukt mitt eget CIA tänkande. SL och spelaren gör upp beroende på bakgrund, yrken, hemvist, levnadssätt etc hur mycket och vilken utrsutning RP'en får. Då jag ändå är inne på ämnet CIA så fungerar det så i mitt spel Starchallenge att du inte bara kan tjacka en vapenfärdighet hur som helst. Är du en affärsman som alltid sysslat med dyra lagliga dealar så har du inte automatvapen och revolver som färdighet. För att få köpa dessa måste spelaren komma på hur det passar in i ens bakgrund vilket kan få fram kreativa och spännande vinklar om bakgrundsstory. Detta kan också gälla mer exklusiv eller ovanlig utrustning. Det allra skönaste är att det inte är 118 tabeller som styr allting utan en vettig och kreativ dialog. :gremlaugh:

TomasHVM

Swordsman
Hur brukar ni göra? Är utrustningslistor intressanta över huvud taget? Skall man bara hiva ut en klumpsumma pengar till rollpersonen och låta spelaren välja fritt? I sin tid lagde jeg utstyrslister til mitt rollespill Fabula, som er et tradisjonelt fantasirollespill. Jeg har oppdaget at listene er for lite omfattende, og pengesystemet for dårlig, til at dette fungerer veldig bra i spill.

Derfor har jeg satt i gang med en stor utvidelse av utstyrslistene til Fabulaens verden, og en forbedring av pengesystemet. Problemet er at dette tar tid. Det er en utrolig stor jobb, og jeg føler ikke at alt arbeidet står i forhold til de mulige fordeler det gir å ha slike lister.

Nå skriver jeg et nytt rollespill, Romanse! Dette er satt i samme verden, men denne gangen unngår jeg utstyrslistene, og pengesystemet. Spillerne får selv velge hva slags "rekvisitter" de skal ha. Det gis eksempler på rekvisitter, men ingen lister, og ingen priser. Spillerne får velge et velstandsnivå, og bestemmer selv hva de har råd til utfra dette (det gis eksempler, men ingen priser nevnes).

Dette går an i et spill som Romanse! fordi spillet ikke handler om å oppnå materielle fordeler. Jeg tror det er en stor fordel å unngå maset om utstyr og modifiseringer og spilling på torget i byen. Det er stort sett en kjedelig del av rollespillet.

Tomas :gremsmile: