Nekromanti Utrustnings- och resurshantering

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
En av de saker jag ändå minns som ganska roligt när jag först började spela rollspel var det här med utrustningsmasturbation. Att hålla reda på sin utrustning, välja vad man skulle köpa, räkna slantarna.

Visst, det var jobbigt de gånger mina med/motspelare inte kunde bestämma sig för exakt vilket vapen de skulle köpa, men om man liksom breddar det hela till att inte bara gälla vapen utan all slags utrustning så var det ändå ett ganska trevligt pillande.

Eftersom jag inte är så jätteintresserad av en tråd där vi flejmar varandras smak i frågan så skulle jag vilja ställa följande frågor:

- Finns det något spel som maximerar det roliga i det här? Dvs, minimerar de saker som var jobbiga och maximerar de saker som var roliga. Vilket? Och hur funkar det?

- Vilka problem finns, och hur kan de lösas utan att man tappar hela utrustningshanterandet?

Jag vill gärna höra era (gärna positiva) erfarenheter av sånt här överhuvudtaget. Det känns som något som fallit bort i många moderna spel.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
När vi spelade Twilight 2000 hade gruppen en kvartermästare. När de gjorde gubbar så gav de honom alla pengar och han samordnade inköpen, han höll i boken (ojmr) och de ropade ut vad de tyckte att gruppen behövde. Sedan ritade han en bild på hur partyts lastbil och hummer var lastade och var saker fanns någonstans.

Det tog iofs en väldig tid, men det eliminerade alla dubbelköp, och alla var aktiva i processen.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
wilper said:
Det tog iofs en väldig tid, men det eliminerade alla dubbelköp, och alla var aktiva i processen.
Mycket bra tanke! Alltid så frustrerande när hälften har glömt köpa proviant men alla har köpt en stege och en skottkärra. Så att säga =)

Kul att de faktiskt ritade upp hur fordonen var lastade, sånt vill jag se mer av! Jag menar när jag är spelare så ritar jag upp en massa separata utrustningslistor på baksidan av fomuläret så jag har en för sånt jag har i fickorna, en för ryggsäcken, en för saker jag förvarar någon annan stans etc... Jag gillar att om SL berättar för mig att jag blir av med ryggsäcken så vet jag precis vad som försvann.

Men det är alltid lika frustrerande när jag är SL och tittar på spelarnas utrustningslistor och konstaterar att de skrivit upp allt, inklusive kärran och hästen som om de bar runt dem i fickorna (jag gjorde egna utrustningsblad åt alla i hopp om att de skulle få dem att organisera sig lite mer, men icke).

Det gör i och för sig att jag som SL kunde välja vad jag ville att de skulle bli av med utan dåligt samvete =)

Det kanske är något sådant jag skulle vilja se. Ett sätt att hantera utrustning på som inte kräver att man speccar var man har den, men ändå kan hantera saker som förlust av en vagn eller ryggsäck. Hantera dem på ett regelmässigt sätt, tänker jag då.

Nässe

Myrmidon
Jag gillar när man tex köper ett paket med en massa grejer, tex "vildmarksöverlevnad", och i det finns allt nedskrivet, grej för grej, som behövs i vildmarken. Då slipper jag lägga tid på att själv leta i tabeller, räkna och hålla på med (i min smak) tråkiga saker.

Ett sätt att göra det roligare är att låta det spela roll i berättelsen. Min upplevelse är att det mesta tuffar på även om jag struntar i min utrustning.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Min erfarenhet är så här: man pallar som mest att köpa fem-sex grejer i stöten. När man är ute och äventyrar gör inte det så mycket, men när man skapar sin rollperson blir det kvickt väldigt tråkigt om man inte har någon form av paketlösningar.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag vet ett gäng som i ett postapok-spel gjorde små lappar/kort med av all utrustning. När de sprang på en skattgömma eller plundrade motståndare så slängde SL helt enkelt fram en bunte kort, "Det här hittar ni."

Jag har för mig att stats också stod på lapparna, så man behövde aldrig pausa spelet för att någon skulle kunna skriva upp vapendata på sitt nya gevär.