Nekromanti Utrymme för bild på RP på rollformulär?

Mutanten

Hero
Vad tycker ni om det?

Själv tycker jag att utrymme för bild på RP gör att rollformuläret ser luftigare ut men samtidigt är min erfarenhet att utrymmet mest används till att göra anteckningar eller till att rita en ful streckgubbe som gör mer skada än nytta för bilden av RP. Så jag är kluven till att ha utrymme för bild på RP på rollformuläret.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag är skeptisk. De spelare som inte kan eller vill rita kommer inte att rita något där. De som kan och vill rita vill antagligen ha större utrymme. Ska man ha en sådan ruta bör man skriva regler som instruerar spelarna att de måste fylla den på något sätt, och att detta är lika självklart som att man ska fylla i sin rollpersons namn, styrka eller yrke. För att hjälpa de mindre teckningsbenägna spelarna kan man föreslå att de istället skriver ut en bild på en person/skådespelare som de tycker ser ut som de tänker sig rollpersonen, och sedan fäster den på rollformuläret med ett gem. Eller något liknande.

/tobias

Cieylor

Veteran
Jag är på nivå streckgubbe och kommer aldrig att försöka rita något själv i en dylik ruta. Någon kanske borde börja sälja klistermärken med tänkbara rollpersonsporträtt? Garbage Pail Kids passar ju inte i alla settings.

Mogger

Hipsteranka
I vår digitala tidsålder är det inte supersvårt att klippa in en cool bild du hittat på nätet, och är du riktigt old school kan du skriva ut och klistra fast bilden istället.

Så, finns utrymmet tycker jag absolut att det ska finnas, men det har relativt låg prioritet.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tycker om utrymmet; det är ofta svårt att få rollformuläret att inte kännas som en skatteblankett utan det. Jag skissar gärna, men tycker att fler spel borde experimentera med silhuetter där. Så man kan få till porträtt genom att bara rita på existerande figur, liksom.

Snow

Swashbuckler
Jag brukar vilja ha bara hårda speldata på rollformuläret. Resten ryms bra i google docs, i epost eller på lappar bredvid. Det värsta jag vet (i rollformulärväg) är fyrsidiga formulär där man kan anteckna precis allt, men där det mesta är tomt. Låt sådant finns bifogat rollformuläret på ett eller annat sätt.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Oftast vill spelare* ha en plats att rita penisar på så ta inte bort den ytan. Det är mycket bättre att ha sådant material samlat i en liten box istället för utspritt lite var stans på formuläret. Ponera att du som spelledare behöver checka av hur duktig karaktär A är på att hoppa och istället för värdet 14 riktas din blick på ett könsorgan. Det tar bort fokus och förstör stämningen en aning.

*spelare i det här fallet innebär min pöbel så jag drar inte alla spelare över samma kam. Kan dock gissa att det finns fler av dem, men det vill jag inte hugga ut i sten.

cogitare

Swashbuckler
Helt onödigt för min del och används bara till att hålla reda på ammo eller skriva utrustning på eller något annat. Detta främst för jag inte alls kan teckna eller rita. Har aldrig ritat något i en ruta där man skall ha en bild på sin RP för jag kan helt enkelt inte utan utnyttjar utrymmet till annat...

Cog.