I går var jag strandsatt i Stockholm ett tag efter att ha hållit föredrag under Internetdagarna i Älvsjö. Självklart beger jag mig till Gamla stan och botaniserar inne på SF-Bokhandeln. Eftersom jag måste slå ihjäl 3h på X2000 tänkte jag att jag skall impulsköpa något rollspel och läsa på vägen ned.
Glad i hågen går jag till Nyhetshyllan. Jag börjar med Hammaren & Trollspöt. Omslaget skrämmer bort mig direkt. Men jag börjar bläddra och somnar på plats. Ställer undan det och tar fram En Garde! och bläddrar. Ryggar tillbaka över formgivning och de ... enkla illustrationerna och ställer tillbaka spelet. Tittar på nya Runequest och får lätta illamåendekänslor över layouten (Mongoose kan fan inte göra layout!). Men vad är detta?!
(spelen som tas upp ovan behöver inte känna sig utvalda, utan är mer av en katalysator till tankekedjan som fortsätter under det här stycket)
Rollspel för mig är en upplevelse. Jag vill bli fångad av konceptet, av häftigheten, av nyfikenheten. I detta ligger helt klart utseendet och hur texten (som är basen i rollspel i mitt tycke) förmedlas. Det görs fler och fler rollspel, de görs dessutom mer och mer professionellt och påkostat. Det man kom undan med i svunna tider ligger en nu i fatet. Lite som när dataspelen var nya och en och samma person kunde programmera, göra grafik, ljud och paketera spelet. '
Det spelar ingen roll om man har världens bästa rollspel om inte mottagaren bjuds in i det, anser jag. Ju äldre jag blir (och kanske kräsnare) ju mer kräver jag av spelen jag läser och spelar. Ett "fult" spel får mig att lägga mina pengar på ett annat spel, som kostar ungefär lika mycket, eller faktiskt mer, om det är snyggare och känns mer gediget. Yta blir till kvalitet och kvalitet blir till tillfredsställelse vid köp.
Är jag ensam om att känna så här?
Och när hände detta? Jag tror att internationellt sett så har Wizards lyckats bra med att sätta en nivå med D&D, om än lite vulgo-aktig så snygg och effektiv. I Sverige har Riotminds lett en utseendeförbättring av rollspelen, även om de börjar tappa iom DoDT, anser jag (främst på layoutsidan). Järnringen har en otrolig helhetsgedigenhet kring sina produkter även om jag personligen har svårt för manéren på många av deras illustrationer (säkert baserat på ett barndomstrauma, jag säger bara "Felix").
Överhuvudtaget är utseendet på produkterna mycket viktigare för mig än jag trodde före igår. Eller så hade jag för mycket tid att tänka på tåget, vad vet jag. Saken är den att jag numera är betydligt mer medveten om vad som påverkar mig i mina köp av rollspel.
(nej, det blev inga rollspel alls köpta igår - och eftersom jag är en samlare med 12 hyllmeter rollspel (sorry Dante ,-) så var det en verklig brytpunkt i mitt beteende)
Glad i hågen går jag till Nyhetshyllan. Jag börjar med Hammaren & Trollspöt. Omslaget skrämmer bort mig direkt. Men jag börjar bläddra och somnar på plats. Ställer undan det och tar fram En Garde! och bläddrar. Ryggar tillbaka över formgivning och de ... enkla illustrationerna och ställer tillbaka spelet. Tittar på nya Runequest och får lätta illamåendekänslor över layouten (Mongoose kan fan inte göra layout!). Men vad är detta?!
(spelen som tas upp ovan behöver inte känna sig utvalda, utan är mer av en katalysator till tankekedjan som fortsätter under det här stycket)
Rollspel för mig är en upplevelse. Jag vill bli fångad av konceptet, av häftigheten, av nyfikenheten. I detta ligger helt klart utseendet och hur texten (som är basen i rollspel i mitt tycke) förmedlas. Det görs fler och fler rollspel, de görs dessutom mer och mer professionellt och påkostat. Det man kom undan med i svunna tider ligger en nu i fatet. Lite som när dataspelen var nya och en och samma person kunde programmera, göra grafik, ljud och paketera spelet. '
Det spelar ingen roll om man har världens bästa rollspel om inte mottagaren bjuds in i det, anser jag. Ju äldre jag blir (och kanske kräsnare) ju mer kräver jag av spelen jag läser och spelar. Ett "fult" spel får mig att lägga mina pengar på ett annat spel, som kostar ungefär lika mycket, eller faktiskt mer, om det är snyggare och känns mer gediget. Yta blir till kvalitet och kvalitet blir till tillfredsställelse vid köp.
Är jag ensam om att känna så här?
Och när hände detta? Jag tror att internationellt sett så har Wizards lyckats bra med att sätta en nivå med D&D, om än lite vulgo-aktig så snygg och effektiv. I Sverige har Riotminds lett en utseendeförbättring av rollspelen, även om de börjar tappa iom DoDT, anser jag (främst på layoutsidan). Järnringen har en otrolig helhetsgedigenhet kring sina produkter även om jag personligen har svårt för manéren på många av deras illustrationer (säkert baserat på ett barndomstrauma, jag säger bara "Felix").
Överhuvudtaget är utseendet på produkterna mycket viktigare för mig än jag trodde före igår. Eller så hade jag för mycket tid att tänka på tåget, vad vet jag. Saken är den att jag numera är betydligt mer medveten om vad som påverkar mig i mina köp av rollspel.
(nej, det blev inga rollspel alls köpta igår - och eftersom jag är en samlare med 12 hyllmeter rollspel (sorry Dante ,-) så var det en verklig brytpunkt i mitt beteende)