Nekromanti Utskriftsproblem pdf

Dimfrost

Special Circumstances
Jag har gjort en pdf med InDesign med acrobat 6/pdf 1.5-inställningar. När jag försöker skriva ut den med adobe reader 7 på en annan dator blir allt svart istället rasterat. Är det just ett kompatibilitetsproblem det handlar om, som jag misstänker, eller kan det vara något annat? Det känns som om man borde kunna lita på att pdf-filer ser likadana ut överallt, och nu är det ju just utskriften som buggar, dokumentet ser korrekt ut på skärmen. Jag vet att Gurgeh har upplevt samma problem i liknande sammanhang någon gång. Någon som vet?

/Dimfrost

Arfert

Facit
PDF är ett minfält.. speciellt om man ska rippa för tryck... finns massor med kompabilitetsproblem mellan versioner av PDF och ripp-programvara.

Ska man safe:a så bör man backa versionerna och kanske köra PDF:X, version 1.3.

Sen är det skillnad på PDFer som gjorts med InDesign direkt och de som gått via Acrobat Distiller, där man har ett mellansteg som PS-fil. En acrobatfil från indesign är ju inte bara tänkt för tryck/utskrift, utan innehåller en massa information för interaktivitet, även om man inte använder dom funktionerna. Det kan fucka up utskrifter och ripp.

Nu är det inte säkert att det är det som är problemet här, har för mig att det nånstans finns en relativt gömd inställning (i utskriftsinställningarna) i Acrobat Reader som gör att texten skrivs ut skarp eller som rastrerad... kan ju vara det som är strulet.

Som sagt, för att vara så säker som möjligt bör man spara i äldre versioner. Och leta efter den där utskriftsinställningen.

Dimfrost

Special Circumstances
ok, tack, jag ska testa det! Min skrivare har pajat nämligen så jag måste skriva ut saker på andra ställen.

/Dimfrost

Arfert

Facit
lycka till! som sagt, PDF är knepigt... satt senast för ett par veckor sen på en heldagskurs för att gå igenom alla fallgropar som finns när man ska trycka från PDF... genomskinlighet, färgprofiler, versioner osv osv.. PUH!

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Det är fel i färginställningarna ...

Öppna färginställningsdialogrutan i InDesign (Redigera > Färginställningar).

Se till att rutan »Aktivera färghantering« inte är ikryssad.

När du sedan exporterar PDF:en, välj »Avancerat« i dialogrutan och se till att färginställningsvalet är »Ändra inte«.

Då bör det bli rätt.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Det är fel i färginställningarna ...

Jag är rädd att det inte är det som är problemet, för båda de inställningarna var sådana även när det blev fel.

/Dimfrost