Carl Johan Ström
Swordsman
Okej, det var bra synpunkter. Men, vi bör ha samma baslinje, så jag vet vad som gäller. Låt oss utgå från v3.2 för enkelhetens skulle. Vilka ändringar skulle göras då?
( CJ )
( CJ )
Jo jag förstår att det är precis därför man valt att göra så. Det finns ju ingen annan bra anledning. Och jag har all respekt för att Neogames valt att göra så eftersom det är rätt så hårt att driva något sånär vinstbringande rollspelsförlag numera, speciellt på den svenska marknaden. Däremot så är ju samtidigt saken den att spelarna ändå blir lidande. Rollformulär är något som går åt i större mängd och det är något så känns onödigt och lite ockrat att behöva köpa. Sedan när det blir som nu, att formulären sålt slut så blir det riktigt knivigt. Som sagt, hade jag haft en laserskrivare eller en kontorskopiator hade jag aldrig sagt något, men nu har jag inte det och det ställer mig i nödläge vad det gäller formulär. Och jag kan tro att detta gäller många andra. Därför tycker jag det är bättre med de förlag som valt att gå miste om den slanten som formulärblock kostar och istället göra detta tillgängligt gratis.På så sätt ökar försäljningen av rollformulär. Att släppa lättkopierade rollformulär on-line skulle nog döda försäljningen helt.
Nu har jag ju dessvärre inte hunnit börja spela Eon III än. Det ligger här och väntar på att bli inpluggat. Jag har bara testat Eon II några gånger hittills. Fast jag kan tala allmänt utifrån mitt tycke om spelformulär. Man vill helt enkelt ha så mycket som möjligt av det som går åt. Därav skulle jag vilja se att man till exempel klippte bort oväsentligheter som "Porträtt" och "Heraldisk sköld", eftersom man alltid kan kladda dit det på ett lösblad om man nu tycker det behövs. "Närstridsvapen" tar alldeles för mycket utrymme, tre-fyra rader skulle räcka tror jag. "Utrustning" skaffar man lätt mycket av så det skulle gärna få ta lite mer plats. "Övrigt" kan gott skäras ned några rader eftersom det mesta redan täcks upp av egna kolumner. Eonloggan kanske kunde göras lite mindre för att spara plats och möjligen läggas utanför/i marginalen. ...Tja, det är vad jag som oerfaren skulle vilja ändra på.Carl Johan Ström said:Okej, det var bra synpunkter. Men, vi bör ha samma baslinje, så jag vet vad som gäller. Låt oss utgå från v3.2 för enkelhetens skulle. Vilka ändringar skulle göras då?
( CJ )
Sure thing!Man kanske ska ge sig på att göra ett snyggt EON-formulär.
Om någon eonit fixar underlag.
Det verkar vara en bedömning som Neogames är ganska ensamma om. Kolla runt på andra rollspelsföretags hemsidor, såväl inhemska som internationella: rollformulär finns att hämta, oavsett om vi snackar mastodonter som Wizards of the Coast och White Wolf eller små indieutgivare. Dessutom tror jag att försäljningen handikappas avsevärt mer av andra faktorer, i stil med att formulären inte finns att köpa.Carl Johan Ström said:Jag tror (eller snarare jag vet) att tanken är att vara lagom juste: Rollformulären skall gå att kopiera, men det skall inte bli så där lysande resultat. Därav svårkopierade och utfallande texturer i bakgrund (eventuellt i färg). På så sätt ökar försäljningen av rollformulär. Att släppa lättkopierade rollformulär on-line skulle nog döda försäljningen helt.
( CJ )
Något fel på Sagas formulär? Tycker personligen att de är otroligt trevliga, inte överdrivet påplottrade med "snyggheter", stilrena och väldigt effektiva att handskas med för kopiering och utskrift - vilket är tanken med dem. Även om du har en smiley efter din kommentar så lät inte det där speciellt schysst...Carl Johan Ström said:Kanske ett snyggt till Saga först ;-)
BuuurnCarl Johan Ström said:Kanske ett snyggt till Saga först ;-)
Förträffligt! Just så ja. Jag gillar detta!Jag började skissa lite. Jag bifogar skiss på hur det skulle kunna ta sig. (Skissen är bitmap, men mitt arbete är 100% vektor).
Nej då, absolut inte. Ja, förutom att de inte är så kopieringsvänliga då, eller rättare sagt finns i en sådan version. Det är det enda. Förövrigt är de skitsnygga och väldigt trevliga. Det har jag inte sagt emot. Jag menar bara att om de vore mindre grafiska så hade det inte gjort mig något. Men snygga och bra, ja det är de alla redan. Det säger jag inget om.Något fel på Eons formulär? Jag tycker personligen att de är otroligt snygga, och inte belamrade med dekoration, stilrena och väldigt kompakta.
Ja, det kan hända att vi sitter och missförstår varandra. Jag läste det som att Arfert var intresserad av att slösa med sin tid på vara schysst och egethändigt ställa upp på ett göra en snyggt utskriftsvänligt formulär, inte som att han menade att de som redan finns är fula.Jag fick inte känslan att du verkligen tänkte göra rollformulär till Eon, mer som ett potshot mot Neogames -- inte så juste i så fall (men troligen har jag fel).
Aw...Kanske skall jag göra snygga rollformulär till Saga om någon säger till mig vad som behövs ;-)
...och vad menar du med det?Carl Johan Ström said:Kanske ett snyggt till Saga först ;-)
solvebring said:ja, det var det jag menade.. fixa till ett utskriftsvänligt formulär, eftersom det behovet verkar finnas.Något fel på Eons formulär? Jag tycker personligen att de Jag läste det som att Arfert var intresserad av att slösa med sin tid på vara schysst och egethändigt ställa upp på ett göra en snyggt utskriftsvänligt formulär, inte som att han menade att de som redan finns är fula.
Jag uppmuntrar dessutom folk att göra snygga formulär till Saga, DeBracy har till exempelt gjort det, och det har vi lagt ut på SagaGames hemsida. Så om C-J vill göra ett Saga-formulär är han välkommen, kan lägga ut det också. Men jag uppfattade det som att han ville vara störig mest.
Tiderna har förändrats också - för tio år sedan sålde rollformulärspack som smör i solen. Internet har ändrat detta beteende.Bobby Magikern said:Det verkar vara en bedömning som Neogames är ganska ensamma om. Kolla runt på andra rollspelsföretags hemsidor, såväl inhemska som internationella: rollformulär finns att hämta, oavsett om vi snackar mastodonter som Wizards of the Coast och White Wolf eller små indieutgivare. Dessutom tror jag att försäljningen handikappas avsevärt mer av andra faktorer, i stil med att formulären inte finns att köpa.