Re: Utstötta rollpersoner - lätt med fantasy
Kom just att tänka på, i diskussion med en polare här, att denna omtalade "utstötthet" lär vara lätt vunnen inom fantasygenren. Ta bara något som halvblod; halvtroll, halvalver... Ja, de är inte bara blandras, de är ju också i de flesta fall bastarder. Detta är ju något som, om man skall se till äldre tiders vinklingar och normer (som ofta är inbundna i episk fantasy), något som verkligen är fult och uschligt.
Jag vet själv att jag några gånger tagit på mig en roll som halvblod just för att spela ut mot detta.
Och...
... I somliga fantasyspel, eller ja - beror också på spelledarens val också - så spelar ju religoner in en hel del. Att då vara hängiven en religon som inte ses med annat än med negativa ögon av resten av världen bjuder också till utanförskap. Folk är rädda för en, folk ser en som något äckligt/farligt, och folk hatar en och ser en som en världens och gudarnas motståndare.
När jag tänker efter, så med tanke på alla de raser som finns, sällskap, brödraskap, religoner osv. så bjuder fantasygenren lätt in till utanförskap - att spela utstött och föraktad.
Bara det att spela "ond" av någon anledning. Ja, ondska finns ju alltid ur andra betraktares synvinkel. En majoritet bekraktar t.ex. folkrensning som något ont, medan man själv som utför denna rensning anser sig göra deta för ett gott syfte. Så, att spela ond och t.ex. stå för människans makt och envåld, och därför försöka utrota alver, dvärgar osv. för den goda sakens skull ur människornas syfte, bektraktas av andra som något ont. Detta gör att hela följet som då strävar efter den mänskliga rasens överhöghet till hatade och utstötta, då de enligt alla andra utför något ont som de själva ser som en god uppoffring. Mycket intressant tema som sagt.
Eller vad säger ni?