Nekromanti Utstötta rollpersoner

anth

Vetefan
Här om dagen så gick jag och såg Hellboy 2 (rekomenderas).
Där fick man se hur vanliga människor reagerade med skräck och hat mot hellboy, för att han var annorlunda.
Samma koncept finns även i X-men filmerna.

Finns det några rollspel som bygger på samma koncept?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
FGU:s Psi-World innehöll bland annat en kampanj byggd temat "Spela förföljd psioniker". Men det var inget bra spel i stort.

Storuggla

Champion
Alderac Entertainment gav ut ett spel som hette Brave New World, där man spelade superhjältar som förföljdes av staten, ledd av en fascistoid John F Kennedy. Inget vidare spel, men... ja.

Storuggla, busstop frog

GunBlade

Veteran
Brave New World? Ska ett sånt spel finnas till måste det utspela sig i Huxleys värld, annars är det inte okej.

solvebring

Superhero
Tjaa... Koncept och koncept. Visst finns det säkert spel som enbart bygger på sådana koncept, men det ligger inte till min kännedom.

Däremot är det väl ett tema som är väl möjligt i alla sorters rollspel, sedan finns det väl de rollspel som gör det lättare och svårare.
I Mutant funkar väl detta väldigt ypperligt, kan jag tro. Äger dock inga äldre Mutant-böcker så jag vet inte exakt där, men i M: UA så är temat mycket nära om man abra ser sig om. Människorna är ju trots allt de som står högst i samhället vad det kommer till viktiga poster och politik-relaterat. Mutanter ligger länge ned på skalan, och även på mutanternas plan är det väldigt uppdelat. Just PSI-mutanterna är ju väldigt utsatta och folk bemöter dem med rädsla och hat.
Detta emellan människor och mutanter, mutanter och PSI-muntanter går lätt att spinna vidare på. Kanske kan man köra en kampanj på någon plats där människorna står som någon sorts överstående härskare, där mutanterna är få och behandlas som lort.

Intressant tema det här, tycker det är kul att du tog upp just detta. Antar förresten, på tal om just Hellboy, att detta lär vara mycket vanligt i just de superhjälte-rollspel som finns?
... Dock är inte jag så genomsvag för superhjälte-kulturen. Jag gillar att kolla på filmer, läsa serier osv. men att spela det känns inte direkt inbjudande, utan mer som att gå igenom en hög med världens mest genomrunkade klyschor. Nåväl...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
solvebring said:
Intressant tema det här, tycker det är kul att du tog upp just detta. Antar förresten, på tal om just Hellboy, att detta lär vara mycket vanligt i just de superhjälte-rollspel som finns?
Mjae, inte vad jag sett. Hellboyrollspelet bygger ju på serietidningen, och i den är Hellboy redan känd av allmänheten, och deklarerades av FN att vara "hedersmänniska" för typ tio år sedan. Filmerna har valt en lite annan inriktning.

De superhjältespel jag kommit i kontekt med har mer fokuserat på Silver Age-serier, dvs innan X-men kom med på banan och det blev poppis med utstötthet som tema. Titta mer på Stålis och diverse andra ganska tvådimensionella, okomplicerade hjältar liksom. Och även i de fall där det finns någon form av problem med superhjältandet så har vi ju den trötta klassikern med den "hemliga identiteten" som givetvis används.

Ingen som känner till ett superhjälterollspel som är mer, jag vet inte, New X-men, Authority, Invisibles?

Dimfrost

Special Circumstances
krank said:
Ingen som känner till ett superhjälterollspel som är mer, jag vet inte, New X-men, Authority, Invisibles?
The Authority RPG är rätt mycket Authority. :gremwink:

Invisibles tycker jag inte är superhjältar alls. Det känns snarare som urban fantasy i stil med Kult eller Unknown Armies med skräckinslagen nedtonade (och tillräckligt kompetenta rollpersoner). Ett riktigt bra sådant spel finns inte, i min mening, men jag tänker skriva det. Någon dag.

solvebring

Superhero
Mjae, inte vad jag sett.
Tack för att du besvarade frågan, för jag trodde nämligen att de mer moderna superhjälteprylarna, såsom X-men och Hellboy, väl smittat av sig på dagens rollspelskultur. Nå, kul att det i alla fall är mer old school-stil på de spelen. Det trodde jag inte. Något positivt med dem i alla fall (ur min mening sett). :gremwink:

solvebring

Superhero
Re: Utstötta rollpersoner - lätt med fantasy

Kom just att tänka på, i diskussion med en polare här, att denna omtalade "utstötthet" lär vara lätt vunnen inom fantasygenren. Ta bara något som halvblod; halvtroll, halvalver... Ja, de är inte bara blandras, de är ju också i de flesta fall bastarder. Detta är ju något som, om man skall se till äldre tiders vinklingar och normer (som ofta är inbundna i episk fantasy), något som verkligen är fult och uschligt.
Jag vet själv att jag några gånger tagit på mig en roll som halvblod just för att spela ut mot detta.
Och...
... I somliga fantasyspel, eller ja - beror också på spelledarens val också - så spelar ju religoner in en hel del. Att då vara hängiven en religon som inte ses med annat än med negativa ögon av resten av världen bjuder också till utanförskap. Folk är rädda för en, folk ser en som något äckligt/farligt, och folk hatar en och ser en som en världens och gudarnas motståndare.

När jag tänker efter, så med tanke på alla de raser som finns, sällskap, brödraskap, religoner osv. så bjuder fantasygenren lätt in till utanförskap - att spela utstött och föraktad.

Bara det att spela "ond" av någon anledning. Ja, ondska finns ju alltid ur andra betraktares synvinkel. En majoritet bekraktar t.ex. folkrensning som något ont, medan man själv som utför denna rensning anser sig göra deta för ett gott syfte. Så, att spela ond och t.ex. stå för människans makt och envåld, och därför försöka utrota alver, dvärgar osv. för den goda sakens skull ur människornas syfte, bektraktas av andra som något ont. Detta gör att hela följet som då strävar efter den mänskliga rasens överhöghet till hatade och utstötta, då de enligt alla andra utför något ont som de själva ser som en god uppoffring. Mycket intressant tema som sagt.

Eller vad säger ni?

Krille

Super Moderator
Anthraxus said:
Här om dagen så gick jag och såg Hellboy 2 (rekomenderas).
Där fick man se hur vanliga människor reagerade med skräck och hat mot hellboy, för att han var annorlunda.
Samma koncept finns även i X-men filmerna.

Allihop, skulle jag säga. Hur många rollspel har du sett där rollpersonerna faktiskt passar in i samhället, och inte är psykopatiska äventyrare som sticker upp revolvern i näsan på mopsande SLPer, och som i största allmänhet är guldexempel på "taskig barndom gjorde mig till seriemördare"-tesen? Om spelledaren bara tänkte lite och lät rollpersonernas handlande få normala konsekvenser så skulle alla hata rollpersonerna.

...fantasyrollspelsrollpersonerklichén draget till sin spets, naturligtvis.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Krille said:
Om spelledaren bara tänkte lite och lät rollpersonernas handlande få normala konsekvenser så skulle alla hata rollpersonerna.
Saken är den att det blir tråkigt spel av det. Antingen kan ordningsmakten/offrens släktingar/whatever övermanna rollpersonerna, och då tar spelet slut och man får rulla upp nya som gör samma saker, eller så kan de inte göra det, i vilket fall valet för dem står mellan att rusa mot en meningslös död och att undvika att ha med rollpersonerna att göra. Möjligen bränner rollpersonerna ned byn och reser vidare till nästa. Psykopatröj som försöker åtgärdas leder antingen till TPK eller till ytterligare psykopatröj.

Krille

Super Moderator
Precis. Så istället håller rollpersonerna kampanjen som gisslan. "Våga inte sätta mig i finkan, ämlans snut, för då krasar kampanjen ihop och då finns du inte ens! Så går det för mjäkiga SLPer som dig! Nyeh!"

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Krille said:
Precis. Så istället håller rollpersonerna kampanjen som gisslan. "Våga inte sätta mig i finkan, ämlans snut, för då krasar kampanjen ihop och då finns du inte ens! Så går det för mjäkiga SLPer som dig! Nyeh!"
Med tanke på hur du brukar uttrycka dig om spelledarens uppgift är det förvånande att du använder så pass negativt laddade ord om det här. Att smälla ihop en kampanj där det alltid finns en ursäkt att döda och SLPerna är rollpersonernas bitches är ju en smal sak.

Krille

Super Moderator
Bobby Magikern said:
Med tanke på hur du brukar uttrycka dig om spelledarens uppgift är det förvånande att du använder så pass negativt laddade ord om det här. Att smälla ihop en kampanj där det alltid finns en ursäkt att döda och SLPerna är rollpersonernas bitches är ju en smal sak.
Jag brukar använda Power Kill utifall att behov finns, men just nu är jag mest cynisk angående premisserna i ett typiskt dussinfantasyrollspel.

krank

Dimfrost said:
Fast är det verkligen det? I stämning och känsla och så? Jag skummade det bara, men jag tyckte inte riktigt att regelsystemet verkade hålla för vad fiktionen ville, liksom.

Dimfrost said:
Invisibles tycker jag inte är superhjältar alls. Det känns snarare som urban fantasy i stil med Kult eller Unknown Armies med skräckinslagen nedtonade (och tillräckligt kompetenta rollpersoner). Ett riktigt bra sådant spel finns inte, i min mening, men jag tänker skriva det. Någon dag.
Mja, jag tycker ju att Invisibles är en blandras. Jag tycker inte att man kan jämföra King Mob med John Constantine, utan det blir mer X-men plus urban horror, typ. Postmodern superheroic fantasy, måhända? Psykedeliskt ockult superhjältande?

krank

Bobby Magikern said:
Det är väl ändå en dick move att dra upp sånt när spelarna bara vill ha lite gladvåld?
Själv har jag varit förskonad från gladvåldsspelare de senate åren, och skulle det dyka upp såna så skulle jag rätt kvickt göra klart för dem att jag nog är fel spelledare för dem.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
krank said:
Bobby Magikern said:
Det är väl ändå en dick move att dra upp sånt när spelarna bara vill ha lite gladvåld?
Själv har jag varit förskonad från gladvåldsspelare de senate åren, och skulle det dyka upp såna så skulle jag rätt kvickt göra klart för dem att jag nog är fel spelledare för dem.
Vilket är det vettiga sättet att göra det på. Det ovettiga sättet är att ta till Power Kill, vilket mest är ett passiv-aggressivt sätt att säga "du har kul på fel sätt!". Ungefär som att dyka upp till ett lättsamt spel baserat på haremanime, och i stället få Lilja 4-Ever.

Dimfrost

Special Circumstances
krank said:
Dimfrost said:
Fast är det verkligen det? I stämning och känsla och så? Jag skummade det bara, men jag tyckte inte riktigt att regelsystemet verkade hålla för vad fiktionen ville, liksom.
Tja. Jag är inte våldsamt förtjust i Tri-Stat-systemet ens när det gäller tradsystem; jag skulle föredra Wild Talents om jag var tvungen att spela eller spelleda trad-superhjältande (vilket jag som tur är inte är :gremgrin:). Jag tror att ett system måste vara betydligt friare för att kunna simulera Authority-nivåns superhjältande på ett bra sätt, och dessutom behövs något för den moraliska, samhällspåverkande biten. Men jag har för mig att spelet ändå tar upp rätt vettiga råd för att spela en Authority-liknande kampanj.

krank said:
Dimfrost said:
Mja, jag tycker ju att Invisibles är en blandras. Jag tycker inte att man kan jämföra King Mob med John Constantine, utan det blir mer X-men plus urban horror, typ. Postmodern superheroic fantasy, måhända? Psykedeliskt ockult superhjältande?
Jag tycker King Mob är väldigt mycket mer John Constantine än Cyclops. Superhjältande för mig handlar inte om krafter så mycket som 'hjältarnas' plats i världen, dräkter eller inte dräkter, och så vidare. Inget av det känns relevant för Invisibles. Då skulle jag säga att Planetary ligger mer på gränsen: det påminner om Invisibles en hel del men är fortfarande superhjältigt (och inte bara genom den postmoderna dekonstruktionen av genren).