Nekromanti Utvärdering av drama-plug in

Mogger

Hipsteranka
Jag postade för en tid sedan ett litet regelförslag som gör att man kan spela mer dramaorienterat även om regelsystemet man använder inte i övrigt stödjer det. Här är tråden.

Vi har precis avslutat en Westernkampanj (ja, svenska Western) där vi använde mekaniken. För er som inte orkar klicka på länken ovan drar jag en kort sammanfattning.

Varje karaktär har en "Issue" (kallat Djävul, efter spelet Dust Devils) samt "Traits" (kallade karaktärsdrag, för det fanns en ruta som hette så på Westernformuläret). Utöver detta har du ett antal marker. Du kan använda marker för att slå om ett slag, om dina Traits är relevanta, eller för att förlora en konflikt på dina egna villkor. Du får nya marker genom att tillfredsställa din Djävul.

Min karaktär var en alkoholiserad revolverman (Djävul: Whiskey) med 2 Traits (Rättfärdig som en predikant och Stadig som en klippa). De byttes med tiden ut till Skenhelig som en farisé och Hugger som en skallerorm.

Iaf, Stantons berättelse blev oerhört intensiv och dramatisk. Jag svek vänner, sköt barn, fördrev min älskade, våldtog, mördade... Till slut stod valet mellan undergång eller att övervinna sin Djävul. Stanton övergav sin Djävul och korsade Rio Grande, för att aldrig mer sätta sin for i Arizona. Hans sista handling blev också på något sätt god.

Det coola var att det till stor del var mekaniken som drev spelet i den här riktningen. Jag hade aldrig spelat ut så fasansfulla dåd om jag inte hade varit tvungen. Det var ett medvetet val. Många gånger handlade det om ren egoism. Jag vill inte dö idag. Men alltid handlade det om val och konsekvenser.

Jag ger mitt eget plug in 4 tummar upp! Nästa projekt blir att prova hur mekaniken klarar att driva mindre destruktiva Issues. Hur funkar det om man vänder på det?

Simon

Swashbuckler
Gött att höra att det fungerade så bra, samtidigt som det är så enkelt! Väldigt sympatiskt, tycker jag.

Ser fram emot att höra mer!

Mogger

Hipsteranka
Ja, jag är sugen på att bygga ett system kring den här mekaniken, men lite enkla, men ändamålsenliga trad-lightregler, med möjligheter till konfliktresolutionsliknande (!) resolutionsmekanik.

Vi ska spela en Noirkampanj nu ett tag, och då tror jag att jag kommer att se vad som funkar att indiefiera och vad som är okej att behålla. Blandat med mina erfarenheter av Burning Wheel & Co.

Big Marco

Läskig
Måns said:
Vi ska spela en Noirkampanj nu ett tag, och då tror jag att jag kommer att se vad som funkar att indiefiera och vad som är okej att behålla. Blandat med mina erfarenheter av Burning Wheel & Co.
Spännande! Det vore kul med feedback och lite ris och ros. =)

rjonas

Hero
Snyggt!

Jag blir lite nyfiken på hur det går till när man får bifall för att falla för sin djävul. Jag har alltid varit lite skeptiskt till att låta mjuka värden påverka knapriga värden. Finns det risk att alla i gruppen inte håller med, eller faller sig det naturligt? Hur ser det ut i gråzonen, finns det risk för inflation?

(-Får man sno hela skiten?)

Mogger

Hipsteranka
rjonas said:
Jag blir lite nyfiken på hur det går till när man får bifall för att falla för sin djävul. Jag har alltid varit lite skeptiskt till att låta mjuka värden påverka knapriga värden. Finns det risk att alla i gruppen inte håller med, eller faller sig det naturligt? Hur ser det ut i gråzonen, finns det risk för inflation?
Det har funkat väldigt bra varje gång en Djävul har påverkat spelet. Rent konkret så spelar man bara sin karaktär så som man vill att den ska vara, och belönas för den. Det gör att det är lätt att visa vem hon är och det är lätt för SL att sätta upp relevanta scener. Det kan nog uppstå problem om man väljer en Djävul man inte känner passionerat för.

Jag förstår inte hur du menar med gråzonen. Och nej, det finns ingen risk för inflation. Du vill helt enkelt inte ge utlopp för din Djävul ofta. Det är bara dåligt. :gremsmile:

rjonas said:
(-Får man sno hela skiten?)
Absolut!

Nässe

Myrmidon
Hej Måns!

Jag har nyss börjat tända på att spela lite western i sommar, och funderar då, så klart, på att stjäla ditt plug-in system... :gremsmile:

Jag tänkte också höra om ni använde er av något äventyr som grund då ni spelade, eller om det räckte att göra karaktärer och plug-in-systemet och någon typ av setting och sen köra på? Hur gjorde ni?

Mogger

Hipsteranka
NilsH said:
Hej Måns!

Jag har nyss börjat tända på att spela lite western i sommar, och funderar då, så klart, på att stjäla ditt plug-in system... :gremsmile:
Säg till så får du min Westerfierade regelvariant (ej korrad).

NilsH said:
Jag tänkte också höra om ni använde er av något äventyr som grund då ni spelade, eller om det räckte att göra karaktärer och plug-in-systemet och någon typ av setting och sen köra på? Hur gjorde ni?
Jag ser att du redan har svarat Zebulon i hans SS-tråd så det är uppenbart att du redan har full koll. :gremsmile: Vi gjorde så. Vi hade en liten håla i Arizona som vi utgick ifrån. Nu är ju inte Western Solar System, så det blev lite friktion här och var. Men i princip körde vi spelardrivet spel som du förklarar det i Zebs tråd.

Nässe

Myrmidon
Säg till så får du min Westerfierade regelvariant (ej korrad).
Ja, skicka gärna den!!

Men i princip körde vi spelardrivet spel som du förklarar det i Zebs tråd.
Ah, då tror jag jag vet hur man kan lägga upp det på ett bra sätt- det verkar ju finnas massor av bra byar och annat material att utgå ifrån i Western-böckerna. Får väl bli någon slags blandning av Dogs (som jag läst men inte spelat) och Western... Hoppas bara jag kan hitta några spelare som är sugna på sex-skjutare... :gremsmile: