Nekromanti Utvärdera rollspelsmakandeforumet!

Olle Linge

Snigel
Det jag menar är de horder av "konstruktiv kritik" som ges i svar på inläggen. JAg erkänner gladeligen att jag har tagit stora delar av andras ideér och använder dem själv. Problemet även med välmenade och konstruktiv kritik är att man får för sig att något som andra tycker är en sanning
Aha, då är jag med och jag håller också med. Det är därför det gäller att ha en stabil vision redan innan man postar, för annars kommer man att drunkna. Vi är alla människor och varken vi vill det eller inte så tar vi åt oss av vad folk säger. Med ökad tro på de egna projekten blir det förstås lättare att ignorera sådant man inte vill höra.

Vad gäller våra skiljda åsikter om vad rollspel är till för så kan jag bara säga att jag inte sitter och rollspelar mina fördiga system med enbart mig själv om kvällarna.
Jag brukar spelleda en grupp spelare, skriver du dina spel enbart för att folk ska spela dem, utan spelledare? :gremsmirk:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: För min del...

"Det må vara elitistiskt men det känns helt klart att om det var och varannan dag skulle dyka upp ett DoD utan Ankor eller DoD utan kattmän eller DoD utan drakar. Så skulle jag storkna. Vad vill man få fram med sådana alster? Lite högre får nog sikta för att fånga mitt intresse."

Fast då har du ju missat vad jag skrev.
Man måste kunna be om hjälp utan att skriva för andra, och, för att citera mig själv ( :gremwink: ): "Jag kanske inte behöver ett fantasyspel, men den som skriver det behöver det uppenbarligen."

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: För min del...

Fast jämför det med att bygga en altan istället.
Ska man inte få bygga en altan som liknar grannens?
"Näh, sorry, jag tänker inte berättar hur man gör, för det är så många andra som har likadana altaner."

Eller för all del, om du vill ha maskrosor.
Hela gräsmattan är full med maskrosor, men det är ingen maskros som är min maskros.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Hahahaha...

...Jag väntade på att någon skulle säga att det egentligen är mitt fel och inte forumets. :gremsmile:

Och det är okej, jag tyckte själv att det var så innan jag analyserade läget.
Vad har gått bäst?
Det jag inte snackat någonting om?
Det som var standardfantasy?
Det som jag snackade massor om?
Det tillsammans med:
Var kommer idén att skapa ett eget rollspel ifrån?

Hade jag bett mina kamrater bygga altanen eller frågat om experthjälp och de hade sagt "Nej, det funkar inte riktigt så, därför att..." hade jag lyssnat. Däremot om jag hade frågat och de hade sagt "NEEEEJ, DEEEET ÄÄÄÄÄR FEEEEEL!1one" hade jag velat veta varför. Jag kan ju inget om altanbygge, men vill gärna ha en såndär flott som grannen har (varför jag skulle vilja ha bort trallarna och inte en spaljé eller tak övergår mitt förstånd, men jag är ju inte som andra barn).

<font size="1">Och svaret på frågorna är i ordning uppifrån och ner: Mitt senaste lir, ja, nej, nej, rollspelsmakandeforumet.</font size>

thark

Hero
Just den diskussionen du beskriver låter förvisso extremt tråkig, sen vet jag inte hur den tedde sig för själva klagarna, de kanske tyckte det var jätteintressant att få ventilera sina åsikter om varför skjutvapen är eller inte är fantasy? (Eller så var de faktiskt verkligen bara puckade, det är ju alltid ett alternativ).

Visst är det bra att vara tydlig kring vad man vill ha prata om, men forumet är ju faktiskt till för alla, inte bara den som postar ursprungsinlägget[1]; om person A skriver ett inlägg om ämne alfa, men persorna B och C får upp ögonen för det vagt relaterad sidoämnet beta, är det väl fritt fram för dem att diskutera det?

Givetvis är det en gränsdragning för när man borde skapa en helt ny tråd istället för att kidnappa den befintliga, men i t ex Snigels exempel med magisystemet skulle jag lätt kunna föreställa mig att det kan vara intressant att diskutera grundvalarna i det hela även om ursprungsinläggspostaren inte tycker det är så spännande.

Visst har jag själv gnisslat tänder någon gång när jag försökt dra upp något ämne (inte nödvändigtvis här på wrnu, jag ubåtar mest) och det visar sig att andra hellre ha viljat prata om ett annat sidoämne än mig, men det kan ju inte hjälpas om DE får ut något av "sitt" ämne och tycker att "mitt" var tråkigt.

[1] Vad brukar dessa kallas på wrnu? "OP" (original poster) har jag sett på Utrikiska<tm> forum.

RaskoInikov

Veteran
Newbie Pelle

Jag tror att nowbie-Pelle (som ju är ett extremfall kommer att antingen;

Försöka genomföra sitt projekt och själv inse vad som inte fungerar. Han lär sig massor genom trial and error.
Han kommer då att stanna kvar på forumet och läsa igenom trådar som andra skrivit i samma ämne och lära sig lite - och komma på bättre idéer.

Bli nedskjuten av forumiter som sett det så många gånger förrut och helt lägga av med att försöka bygga ett eget spel.

Enligt mej är det mycket bättre att han uppmuntras fortsätta.

Gordeg

Hero
Re: Å andra sidan...

..."är det här en bra ide eller har nån använt den redan?"
Visst, det är kanske ett typiskt nybörjarmisstag att tro att det är antingen eller.
Men både nybörjare och veteraner verkar se nydaning som ett självändamål. Veteranerna har lärt sig att ogenerat plocka idéer från andra spel, men såvitt jag kan se letar man samtidigt också efter obruten mark.

Gordeg

PVC

Veteran
Jag brukar spelleda en grupp spelare, skriver du dina spel enbart för att folk ska spela dem, utan spelledare?
Även jag brukar spela i grupp men jag har funnit att det blir frutansvärt svårt om ingen av de andra spelarna förstår hur det går till eller tycker att spelet är tråkigt. :gremwink:

Krille

Super Moderator

"Men både nybörjare och veteraner verkar se nydaning som ett självändamål."

Nydaning är ett självändamål. Poängen med nydaning är att skapa nya verktyg och moment som man kan använda för att pussla ihop ett Bättre Rollspel.

Däremot är nydaning inte ett viktigare ändamål än att göra ett Bra Rollspel. Nydaning är bra så länge som det faktiskt leder till ett bättre rollspel. Om det inte gör det så är nydaningen mest ivägen.

Gordeg

Hero

Du har naturligtvis rätt i att nydaning är en av metoderna för att skapa bättre ett rollspel. Men då är heller inte nydaningen ett självändamål utan bara ett sätt att nå ett annat mål.

Om jag däremot söker nya regellösningar enbart i syfte att hitta något som inte har provats av någon annan hittills trots att någon av de gamla lösningarna är både enklare och bättre - då är det ett självändamål.

Gordeg

Olle Linge

Snigel
Givetvis är det en gränsdragning för när man borde skapa en helt ny tråd istället för att kidnappa den befintliga, men i t ex Snigels exempel med magisystemet skulle jag lätt kunna föreställa mig att det kan vara intressant att diskutera grundvalarna i det hela även om ursprungsinläggspostaren inte tycker det är så spännande.
Fast jag sade inte diskutera, jag sade ge negativ kritik eller något åt det hållet. Självklart är det okej att göra en spin off och disukutera fundament för magiregler, men det gör man (precis som du säger) i en ny tråd. Om jag vill ha hjälp med ett specifikt moment är det totalt meningslöst att klaga på något som ligger till grund för spelet. Förmodligen fanns det bara med för att folk skulle förstå det jag ville diskutera.

Anledningen till att vi har trådar och att vi är rätt noga med att bryta ut deltrådar som handlar om annat, är helt enkelt för att man måste kunna få starta en tråd om något man vill prata om. Vi har sett många exempel på hur en oskyldig tråd om någon detalj i ett system urartar till bashning av systemet ifråga. Det är inte bra.

För att sammanfatta. Visst får man diskutera även sådant som bara är löst relaterat till originalinlägget, men då gör man det bäst i en annan tråd. Det här blir extra tydligt om trådstartaren explicit talat om vad han/hon är intresserad av.

Arfert

Facit

jup... if it ain't broke don't fix it... om man inte kommer på nåt bättre såklart.... *stating the obvious*

fast egentligen är jag mer intresserad av världsbyggandet än själva spelsystemet när jag köper ett nytt rollspel... har inga andra krav än att det ska vara snabbt/smidigt, kännas hyfsat realistiskt, passa med kampanjen och inte komma ivägen för rollspelandet. Det är ju inte för SYSTEMET jag älskar Warhammer FRP eller Call of C.

Arfert

Facit

Om jag däremot söker nya regellösningar enbart i syfte att hitta något som inte har provats av någon annan hittills trots att någon av de gamla lösningarna är både enklare och bättre - då är det ett självändamål
AMEN. Kunde inte sagt det bättre själv. Men jag blir jäkligt glad när jag ser nåt nytt som känns smidigt och bättre... och snor det gärna ;-)

Basenanji

Postd20modernist
Word!

Däremot är nydaning inte ett viktigare ändamål än att göra ett Bra Rollspel. Nydaning är bra så länge som det faktiskt leder till ett bättre rollspel. Om det inte gör det så är nydaningen mest ivägen.

Just det! Precis! Ja! Just så! Jippie! Äntligen! :gremlaugh:

Precis det där gör att jag klampar in och gnäller om rätten till sunt förnuft och inte förstår mig på askonstiga nya idéer. :gremconfused:

Fast vänta nu...vi kanske inte är överens om när nydaningen leder till Bättre Rollspel.

Jaha. Tillbaka till ruta ett alltså. :gremsuck:

/Basenanji

Krille

Super Moderator
Re: Word!

"Fast vänta nu...vi kanske inte är överens om när nydaningen leder till Bättre Rollspel."

Eller nåt.

Jag testar gärna nya idéer för sakens skull, men jag skrotar dem också illa fort om de inte funkar. En nydanande regel som inte funkar är en dålig regel, men en gammal skrotig regel som hänger kvar år efter år eftersom ingen vågar prova något nytt är en ännu sämre regel.

Summa summarum: utveckling är bra, så länge den går åt rätt håll. Det krävs dessvärre dels typer som vågar göra nya saker för att man ska ha någon utveckling alls, och det krävs typer som vågar testa nya saker för att man ska veta om utvecklingen är bra eller dålig. Men jag erkänner villigt att det finns dålig utveckling.

Däremot tänker jag sätta mig på dig om du försöker hävda att all utveckling är dålig, och jag tänker inte resa på mig förrän du har tvingats att spela D&D1 i ett år för att se om det faktiskt är bättre än det du spelar idag.

Big Marco

Läskig
Jag jobbar från visionen. Visionen kan inte vara fel för mig - det ligger i visionens natur att alltid vara rätt. Däremot kan jag själv påverka visionen under resans gång.

Jag gillar att få feedback på vad jag gör, eftersom jag är en periodare ndg skrivandet. Får jag feedback, god som dålig, sporras jag. Dessutom är jag tillräckligt ödmjuk för att inse att min hjärna, hur magnifik den än må vara, blott är ensam, och ni andra har fler, som besitter andra referensramar och erfarenheter jag aldrig kommer att få.

Mitt mest konkreta exempel på bra hjälp var när jag fick en uppnebarelse att jag hade tänkt fel gällandes avrättningar i Noir. Den nya regeln hade jag mss inte kommit fram till själv.

Sedan tycker jag att det bygger ett medvetande om vad man håller på med - Rollspelssverige är litet som det är och vår inbundna klubb här är goda att visa sina alster för.

Basenanji

Postd20modernist
Atkinsdieten

Nu Krille (och alla andra som tänker sätta sig på mig) ska jag berätta om en fantastisk diet.

Du får bara äta protein, typ.

Grillade biffar, hamburgare, lammkotletter, revbensspjäll, fläskkarré, (du är väl inte vegetarian?), fårfiol, lammytterfilé, lövbiff, kycklingvingar, entrecote, shishkebab, oxfilé, fläskfilé,
lammgryta, kycklingfilé, tournedos, skinka, tonfisk, lax, ägg.

Jag orkar inte ta fram kokboken, men så där kommer det låta.

Massa protein. Men inga kolhydrater. För min vän veterinären berättade häromdagen att om man inte får i sig något kolhydratsaktigt så kan inte, håll i dig nu,
kroppen producera något fett!! :gremshocked:

Va! Är det inte fantastiskt? Ok, säg hejdå till gröt, bakade potatisar, chips och pommes frites; men ändå, rätt bra va?

---

Hursomhelst- utveckling är ett måste. Tom för mig som kan tänka sig att spela AD&D 1:st ed. hur mycket som helst.
Kan du haja hur j-a puckad jag måste vara? Ändå vill jag slå ett slag för utvecklingen. Jag är nämligen övertygad om att den kommer berika mitt spelande oavsett vilka regler jag använder, vilket spelsystem jag gillar eller vilken värld jag helst sätter in mina karaktärer i. För utvecklingen kommer att ge synergier åt alla håll, om man bara är en anings öppen för intryck. Och det är jag. Men hur utvecklingen sedan fungerar och används i praktiken, det är en annan femma.

/Basenanji, som gärna skulle steka några chorizos, ett ankbröst eller varför inte en svärdfisk åt Krille bara för att få se hans nöjda min över att ha upptäckt en ny, sund och GOD diet! :gremwink:

hraufnir

Swordsman
Men då är du rutinerad, vet hur du skall ställa frågorna osv.

Du har inte lagt upp hela koncept här på forumet, du lägger upp sakfrågor. Du får bra respons på dina sakfrågor och om någon diskuterar hela din vision så hamnar det i deltrådar. Blir man dissad i en deltråd som ligger i en tråd som många svarat i så blir inte dissningen lika tung som om ingen svara på din nya tråd om "DoD utan ankor..."

Jag är väl böjd åt det masochistiska hållet i detta fallet. Jag ser hellre att 20 personer skriver att min vision suger och att jag bör revidera tankarna på den om jag tänkt göra ngt av det, än att ingen skriver något alls om jag lägger upp en idé... typ. Hellre hatad för den jag är, än inte ihågkommen liksom.

Nightowl

Champion
För övrigt...

...är det naturligtvis mycket styvare av Pelle, som bara spelat Eon, att komma på den här idén än Johan-Kristian Riselin, som spelat sjuttielva spel och gett ut två egna.

Så kudos till nybörjarna, sådär i förbifarten.

Erik

Nightowl

Champion

har inga andra krav än att det ska vara snabbt/smidigt, kännas hyfsat realistiskt, passa med kampanjen och inte komma ivägen för rollspelandet.
De enda krav jag ställer på en pojkvän är att han inte ska vara fet, ha ett välbetalt jobb, egen Lamborghini och vara hängd som en åsna!

Erik, små krav