Nekromanti Utveckla regelsystem

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag håller på med ett rollspel som jag tänkt kalla för Hajime (japanska för Början el. Start etc.).
Det är tänkt att vara ett fantasysmittat samurajaktigt rollspel som utspelar sig i ett liknande fiktivt Japan.

Regelsystem vet jag faktiskt inte vad det är. Hittade bara på något efter att ha kikat på ett par. Är inte så långt gången bland regelsystem och kan inte beteckningarna för dem alla och så. Dock sitter jag nu fast med t.ex. tävlingsslag...

Förresten så kan textfilen jag nu lägger upp vara lite virrig. Det ligger värld, rollperson och regelsystem - allt i ett. Rubriker om vart annat, dock i rätt stycken gentemot varandra.
Men det är så att ingen del är klar, alla de jag börjat på är halvfärdiga, och det skall till jävligt mycket mer innan det kommer ett slut på detta.
Men kanske att ni kan kika och hjälpa mig med det jag fått ihop hittills?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Jag kan faktiskt inte öppna filen. Jag får ned en fil som heter "forum.rollspel.nu" i datorn när jag klickar på "bifogad".
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Varför har du grundegenskapsvärden 3-18 när man bara använder värden som är +1 - +6? Vore det inte bättre att låta personen ta fram ett grundegenskapsvärde +1 till +6 istället?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Direkt menar du, ja... Men hur?
Eller menar du att jag skall strunta i att det finns siffror av 3-18 som just grundegenskaper, att de kan finnas till som bas, men det är +1 till +6 som man sätter in direkt på GE istället?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,637
Location
En mälarö
Jag håller med wilmer. Om ett värde endast används för att generera ett annat värde så kan man lika gärna slopa det första av dem.

/Anders
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Okej...
Om man gör det så här då. Tar bort Handlingsmodifikationen och sätter ibn +värdena direkt på GE.
Alltså:
Slå 3T6, läs av på tabell. Tabellen talar om +värdet som skall stå på GE, direkt. Klart?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tävlingsslag?

Någon som förresten har några idéer om hur man kan utveckla tävlingsslag (då två parter motverkar varandra) i detta system?

Skall båda slå, räkna bort differensen?
Mjaa... Lite väl omständigt tycker jag, men jag kan inte komma på något direkt annars. Om man inte kan göra så att man bara jämför +värdena för GE på något vis?
...Men om båda då har samma värde?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,637
Location
En mälarö
Re: Tävlingsslag?

Varför inte bara låta de inblandade slå en T20, modifiera resultatet med sitt GE-värde och den som får högst resultat vinner?

Det går ju dessutom i linje med hur övrig handlingsresulotion i ditt system funkar.

/Anders
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Eller menar du att jag skall strunta i att det finns siffror av 3-18 som just grundegenskaper, att de kan finnas till som bas, men det är +1 till +6 som man sätter in direkt på GE istället?
Jag har inte läst så noga, men varför finns siffrorna 3-18 som bas om de inte ska användas? Varför inte slå fram siffrorna 1-6 med exempelvis en 6-sidig tärning för varje grundegenskap?

För övrigt står det i tärningsbeskrivningarna att varje tärning har fyra sidor, så du kanske vill justera den biten :gremwink:
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Varför inte slå fram siffrorna 1-6 med exempelvis en 6-sidig tärning för varje grundegenskap?
Alternativt slå tre tärningar och välja den mellersta, om man vill ha en mer centrerad sannolikhetsfördelning.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Tävlingsslag?

Det är en idé ja. Alltså kommer inte handlingsslag förekomma så vidare ofta. Då man oftast motarbetar någon... För det är väl lika bra att bygga stridsystemet likadant, eftersom det också blir en "tävlan" mellan två parter?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Insignia said:
Jag har inte läst så noga, men varför finns siffrorna 3-18 som bas om de inte ska användas? Varför inte slå fram siffrorna 1-6 med exempelvis en 6-sidig tärning för varje grundegenskap?
Jag vet inte... Jag får en illusion om att det blir mer variation på värdet sedan när man konverterar det och att det inte blir lika bestämt som det skulle bli när man bara har sex direkta alternativ...
Fast min hjärna kanske bara lurar mig, så att det verkligen är en illusion?


Genesis said:
Alternativt slå tre tärningar och välja den mellersta, om man vill ha en mer centrerad sannolikhetsfördelning.
Om överstående stämmer, att jag bara lurar mig själv, då är din idé mycket bra. Den var inte dum!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
För övrigt står det i tärningsbeskrivningarna att varje tärning har fyra sidor, så du kanske vill justera den biten
Hahahaha! Så går det när man är lat och kör Ctrl+c på första raden och sedan är så puckad att man missar att ändra på de andra.
Ja, givetvis så skall tärningarna fungera som vanligt... :gremwink:
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Jag får en illusion om att det blir mer variation på värdet sedan när man konverterar det och att det inte blir lika bestämt som det skulle bli när man bara har sex direkta alternativ...
Fast min hjärna kanske bara lurar mig, så att det verkligen är en illusion?
Givetvis är det en illusion. En värde mellan 1 och 6 varierar exakt lika mycket som ett annat värde mellan 1 och 6. Det förstår du säkert själv också om du tänker efter.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,637
Location
En mälarö
Givetvis är det en illusion. En värde mellan 1 och 6 varierar exakt lika mycket som ett annat värde mellan 1 och 6. Det förstår du säkert själv också om du tänker efter.
Fast om man bara slår en T6 så missar man den klockkurveeffekt man får genom att slå 3T6 och kolla på en tabell. Om det nu är det man vill.

/Anders
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,637
Location
En mälarö
Vad menas med klockkurvseffekt
Att chansen att med 3T6 slå 10 är större chansen att slå 18, och detta på grund av 18 endast uppnås med en tärningskombination:

:t6b-6: :t6b-6: :t6b-6:

Reslultatet 10 däremot kan uppnås med inte mindre än sex kombinationer:

:t6b-6: :t6b-2: :t6b-2:
:t6b-6: :t6b-1: :t6b-3:
:t6b-5: :t6b-4: :t6b-1:
:t6b-5: :t6b-3: :t6b-2:
:t6b-4: :t6b-4: :t6b-2:
:t6b-4: :t6b-3: :t6b-3:

...och är följdaktligen vanligare, därav dess, tillsammans med 11, status som medelvärde för 3T6.

/Anders
 
Top