Nekromanti Utveckling av masterwork items

rks

Warrior
Jag är en pillare - jag gillar att försöka klura ut nya sätt att fördjupa spelet. Ibland blir idéerna usla, ibland inte usla. Här är en idé jag har om masterwork items:

Masterwork weapons kan ha EN av följande modifikationer:
+1 attack
+1 damage
+50% range (om avstånds/kastvapen)
-25% weight
+50% hitpoints

Kostar +300 gp. Magiska vapen har för enkelhetens skull alltid den första modd-en och denna negeras [stackar ej] med +1 magin.)

Masterwork armor/shields kan ha EN av följande modifikationer:
ett bättre på armor check penalty
-25% weight
+50% hitpoints (men väger 25% mer)

Kostar +150 gp. Magiska rustningar/sköldar har för enkelhetens skull alltid den första modd-en.

Pom

Swashbuckler
Det ser balanserat ut, tycker jag. Nu skulle jag nog inte bry mig om att betala pengar för att få mindre vikt eller mer hp till min rustning, men det är bara jag. Om man kör med den idé Caligula funderar på är det kanske betydligt mer aktuellt.

Men, som sagt, jag kan inte se att det blir några riktigt konstiga effekter härav, mer än att alla rollpersoners missilvapen kommer att ha +50% räckvidd (men det är återigen bara mina värderingar som spökar).

rks

Warrior
Om man är en vek tjuv så kanske man vill ha en extra lätt rustning för att kunna hjula omkring bland fienderna utan (vikt)avdrag?

Hunk

Hero
Men, som sagt, jag kan inte se att det blir några riktigt konstiga effekter härav, mer än att alla rollpersoners missilvapen kommer att ha +50% räckvidd (men det är återigen bara mina värderingar som spökar).
Räckviddsökningen är det enda som jag ser som direkt obalanserat och jag skulle nog dra ned den till 25 eller 30 %. Det känns också lite knepigt att icke-magiska bågar kan ha längre räckvidd än magiska, så eventuellt skulle jag utveckla reglerna så att denna modifikation även kan gälla magiska bågar.

Möjligen skulle jag också höja priset för +1 i skada (ökad skade är trots allt bättre än ökad träffchans). Kanske det skulle kosta +400 gp i stället (vilket också motiverar varför alla magiska vapen görs med det billigare alternativet som bas)?

Pom

Swashbuckler
Ja, jo, kanske. En Str 10 tjuv som bär heavy armor typ splint mail eller full plate tjänar på det (alla light och medium armor utom chainmail hamnar i en sådan filurs lättviktskategori). Men då är å andra sidan vikten ett ringa problem jämfört de massiva armor check penalties som hindrar effektivt voltande.

En urbota klen tjyv med Str 6 tjänar bara på det om han bär tyngre än studded leather.

Nå, du skall inte låta dig hejdas av att jag tror att någon av grejerna sällan kommer att användas. Det här är egentligen mest smaksaker.

Kimon

Swordsman
Nu kan jag inte dessa regler särskilt bra, men hursom...

Det känns också lite knepigt att icke-magiska bågar kan ha längre räckvidd än magiska, så eventuellt skulle jag utveckla reglerna så att denna modifikation även kan gälla magiska bågar.
Jag hade för mig att det var ett krav att det vapen du vill göra magiskt också måste vara "Mastercraft". Men jag kanske har fel? Om jag inte har fel så kan du ju välja den räckviddsmodden innan du gör vapnet magiskt.

Möjligen skulle jag också höja priset för +1 i skada (ökad skade är trots allt bättre än ökad träffchans).
Är det?
Är det inte bättre med högre attackbonus så att man själv kan välja om man vill använda "Power Attack" eller "Expertise"? Den förra ger ofta bättre utväxling mot skada och den senare gör ju att du kan använda mer av din BAB för att öka din AC.

Har man inte dessa feats så gissar jag att träffchans är det man vill ha hursom. "Power Attack" är såpass bra att om ens rollperson gillar närstrid så är denna "feat" redan vald.

Pom

Swashbuckler
Förbättrad attackbonus är en stor fördel, absolut.

Men det är också en fördel som alla klasser får åtminstone varannan level de avancerar. Skadebonusen ökar inte automatiskt med level för någon av klasserna. Därför är det ännu attraktivare med en skadebonusökning än med en attackbonusökning.

Hunk

Hero
Jag hade för mig att det var ett krav att det vapen du vill göra magiskt också måste vara "Mastercraft". Men jag kanske har fel? Om jag inte har fel så kan du ju välja den räckviddsmodden innan du gör vapnet magiskt.
I rks grundexempel sades det att alla magiska vapen skulle ha den "vanliga" masterworkmodifikationen (+1 i träffchans) för enkelhetens skull. Jag tycker att detta verkar rimligt, eftersom träffchansökningen p g a att vapnet är mästersmitt (messerschmidt?) ej stackar med den magiska träffchansökningen. Skulle man tillåta en komination av magiskt och mästersmitt som ökar räckvidden skulle givetvis samtliga välja detta alternativ. En sådan kombination borde i så fall kosta mer än standardvapnet.

Jag tror faktiskt att den ökade skadan oftast är viktigare än ökad träffchans. Jag kan dock ha fel, men min bedömning är att spelare ofta anser att weapon focus är rätt meningslös, men väljer den ändå eftersom den ger möjlighet att välja weapon specialization senare.

(ursäkta svammlet och eventuella felstavningar/meningsbyggnadsfel - jag är inte helt nykter)

G

Guest

Guest
Jag håller med dig ända till ditt resonemang om Weapon Focus. Där tar det stopp....

Även om Weapon Focus "bara" ger +1 på träffchansen, föreställ dig hur många attackslag man gör på en session, under ett äventyr, under en karaktärs levnadstid...

Varje sådant slag får +1!

Således är Weapon Focus +1 mycket mer värt än t.ex. +5 i en skill eller förmåga som du använder mer sällan.

Sensmoralen är att låga värden i förmågor som man använder mycket ofta är att föredra framför höga värden i förmågor som man använder sällan.