Nekromanti Utveklingsordning

Zadrith

Hero
Jag håller på att skapa ett generellt rollspelssystem som utgår från mitt system till Saga. Jag sitter just nu och filar på en lista över olika utvecklingssteg både före och efter vår tid. Listan ser just nu ut på följande vis och jag vill gärna ha lite synpunkter. Vid varje utvecklings steg har jag även skrivit ner en eller flera av periodens vikigaste uppfinningar eller bedrifter.

A Stenålder
Eld, språk och teckenspråk
B Bronsålder
Hjulet, skrift, Metallföremål
C Järnålder
Järn
D Medeltid
Stål
E Renässans
Krut, Tryckpressen
F upplysningen
Moderna vetenskapens gryning.
G Industriella revolutionen
Ångmaskinen, Telegrafen
H Industrialismen
Bilen, Flygplanet, Radion
I Atomåldern
Kärnvapen, kärnkraft
J Modern tid
Nutid!!! Datorer, Begynnande genteknologi, Trevande rymdfart
K Rymdåldern
Turistresor till månen, Gruvdift på asteroiderna, Medicin mot virus och cancer
L Kolonisation av solsystemet
Kolonier på våra grannplaneter. Råvaruanskaffning i hela solsystemet.
M Interstellär kolonisation
Kolonisation av galaxen, Konstgjord gravitation, artificiell intelligens.
N Världsbyggande
Konstruktion av konstgjorda världar.

Krille

Super Moderator
"J Modern tid
Nutid!!! Datorer, Begynnande genteknologi, Trevande rymdfart
K Rymdåldern
Turistresor till månen, Gruvdift på asteroiderna, Medicin mot virus och cancer
L Kolonisation av solsystemet
Kolonier på våra grannplaneter. Råvaruanskaffning i hela solsystemet.
M Interstellär kolonisation
Kolonisation av galaxen, Konstgjord gravitation, artificiell intelligens.
N Världsbyggande
Konstruktion av konstgjorda världar."

I de framtida utvecklingsstegen så är du mer intressera av vad som händer, medan i de forntida så är du mer intresserad av vad man kan göra. Jag tror listan skulle se bättre ut om du koncentrerade dig på teknologin än på "historiska händelser". Nu är det iofs läbbans svårt att spekulera om framtida teknologi, men om jag får spekulera fritt:

K: Billiga resor till och från omloppsbana. Full kontroll över genetik. Artificiell intelligens. Fusion. (Det är ungefär så här långt jag kan förutspå).

L: Rymdhissar, nanoteknik.

M: Överljusdrift. Konstgjord gravitation. Överljuskommunikation. Nollpunktsenergi.

N: Vad ska man med en fysisk kropp till?

Rising

Vila i frid
Jorå, jag är ingen historiker, men det där såg väl bra ut. Renässansen och Upplysningen tycker jag dock är en och samma period, men okej då.

När det gäller framtiden var det skönt att se någon med lite optimistisk framtidstro. Rymdresor och grejor, det låter ju bra. Personligen tror jag mer på följande scenario:

K Globalismen
- Kommunismen faller, och sedan ger västvärlden bara tillräckligt mycket bistånd åt utvecklingsländerna för att kunna göra deras befolkning till konsumenter, men man vill å det längsta hindra dem från att kunna konkurrera med västvärldens egna industrier. Detta skapar milsvida klassklyftor.
Uppfinningar: globala språk, översättningsdatorer, botemedel mot I-världens mest utbredda sjukdomar. Möjligheten för föräldrar att själv välja hur deras barn skall se ut.

L Epigonåldern
- Artificiella Intelligenser blir lika smarta som människor och man börjar ersätta personer i serviceyrken med dessa. Man kan också överföra information i ens egen hjärna direkt in i en dator för att göra säkerhetskopior på sina minnen och liknande. Samtidigt har det digitala nätet blivit så verklighetstroget att folk börjar välja att avliva sina fysiska kroppar och istället bara leva som en digital vilja på detta nät. På nätet får de virtuella bordellerna en kort gyllene period, men i slutet på Epigonåldern går de i konkurs en efter en då de blir allt mer legitimt att åka till afrika och asien för att kunna knulla ungar som känner smärta på riktigt.
Uppfinningar: AI, möjligheten att behandla psykologiska sjukdomar och depressioner via datorer.

M Uppbrytningen
Enskilda företag har blivit inflytelserikare än politiska partier och det blir inte längre rättvist att beslut skall tas av folkvalda representanter, då besluten kan gynna vissa företag och hindra vissa andra. De nationella gränserna suddas ut och istället får företagen bli sina egna geografiska ytor med sina egna medborgare osv.
Uppfinningar: Hårbalsam med ny, effektivare formula som stärker hårstråna från roten och ända ut i topparna, ostbågar med förbättrat "crunch", mjölkchoklad med luftbubblor, rakhyvel mach 8 med oktagonblad för högre komfort och säkrare rakupplevelse och mycket, mycket mer...

N The big smäll
Äntligen. Ett priskrig mellan McDonalds och Coca Cola Company leder till det slutgiltiga superkriget. Landet Microsoft ansätts samtidigt från både The Jackson Family och Norsk Hydro, och någonstans trycker någon på sin röda knapp vilket får hela världen att kollapsa.

O Återuppbyggnaden.
Alla sitter i grottgångar och frågar sig hur livet på ytan kan se ut. Man försöker göra sig kvalificerade gissningar med hjälp av Mutantboken, men ingen vet hur man ska uttala "mmemokub" så det slutar i kollektivt självmord.

P Rymdvarelserna kommer!
De har sett vår Voyager och åker hit i hopp om att träffa några människor. Istället är världen full med radioaktiva rubbitar och flygande muränor. De tittar på varandra och säger "jaha, det här är förmodligen deras form av aprilskämt" och sedan rycker de på axlarna å drar hem igen.

/Rising
som nynnar på Risings glada visa

Cybot

Mest spelbar
ROFL!!![ANT]

Först...en aning seriöst.

Renässansen var då bildningen bland de högre klasserna. Framstående individider var "renässansmänniskor". Alltså Artister, filosofer, politker och krigare i ett paket.
Upplysningen var då bildningen bland de lägre klasserna tog fart.

Nu inte så seriöst.....

Du har inte funderat på att du kanske närmar dig gränsen mellan kreativitet och vansinne?/images/icons/hairy.gif/images/icons/hairy.gif/images/icons/hairy.gif

P.S: Har du tänkt på att ni stavar Utvecklingsordningen som Ut-veklings-ordningen?

Rising

Vila i frid
RUFL!/# [ÄNT]

"Renässansen var då bildningen bland de högre klasserna.[...] Upplysningen var då bildningen bland de lägre klasserna tog fart."

Oookej då. Jag kände iofs redan till det där [beeep] -ehrm- Jag kanske förklarade mig dumt, men jag visste faktiskt att det var så där [beeep] -harkel- Okej, jag kanske hade blandat ihop begreppen något, men i stora drag så visste jag faktiskt [beeep] -DUMMA LÖGNDETEKTOR! Jag visste VISST att det [beep] -Argh! Hallå, det är något fel på den här mojängen! [beep] Jag vet vad jag talar om [beep] och den här skitprylen bara tutar och tutar, jag har inte tid med sånt här! [beep] Jag har ju viktiga saker att göra [beep] och kan inte bara sitta här och dra dåliga vitsar, även om besökarna här på rollspel.nu förstås är väldigt tacksamma för att jag gör det [beep].

*BANK BANK BANK*

Nå, okej, jag visste inte att det var riktigt så, men när man strukturerar upp världshistorien så här missar man ju alltid en massa grejer. Här valde man att ta med "Bronsåldern" och "Järnåldern", men tänk på alla fantastiska tidsåldrar som fanns MELLAN Bronsåldern och Järnåldern, va?

~ Brons med rätt hög järnhalt-åldern
~ Brönsöverdragna svartstensmalm-åldern
~ Nästan-järn-fast-ändock-med-anmärkningsvärda-bronsföroreningar-åldern

till exempel, för att bara nämna några. Så jag tyckte att Renässansen och Upplysningen kunde bakas ihop, då de ändå är så närstående.

"Du har inte funderat på att du kanske närmar dig gränsen mellan kreativitet och vansinne?"

Jag förstår inte vad du menar. Jag ska fråga min stora osynliga undulatkompis som bor i min besticklåda och luktar calzone om han vet någonting om det där...

"P.S: Har du tänkt på att ni stavar Utvecklingsordningen som Ut-veklings-ordningen?"

Jag tänkte faktiskt på det. Tänkte ändra titeln till "Invecklingsoordningen" först, men ändrade mig när jag såg att ursprungstiteln faktiskt var skojigare.

Men idag är det "stava fel på titeln-dagen" (kolla bara på den här titeln) så det är okej.

---

Ermm... Jag har för mig att jag hade en vettig anledning att svara på ditt inlägg först... Äh, kommer inte ihåg vad det var. Du får nöja dig med det här tramset.

/Rising
som iaf passar på att visa sin nya bild

Lontryuin

Veteran
Re: ROFL!!![ANT]

Ännu en skillnad var sättet man såg på världen:

Renässansen: "Klassisk kristen" världssyn. Det vill säga att man ansåg att man visste i stort sett allt om hur världen fungerade.

Upplysningen: Empirisk världssyn. Man försökte förstå världen utifrån hur man upplevde den, inte beroende på hur någon annan hade sett den tidigare.

Typ.

Zadrith

Hero
Bra kritik men vad /images/icons/scream.gif/images/icons/oink.gif/images/icons/sick.gif ska man kalla perioderna om man inte döper dem efter vad som åstadkommits?

Zadrith

Hero
Re: ROFL!!![ANT]

Du har inte funderat på att du kanske närmar dig gränsen mellan kreativitet och vansinne?

Du är nog den första som antyder att jag eventuellt är kreativ också och inte bara galen! /images/icons/wink.gif

P.S: Har du tänkt på att ni stavar Utvecklingsordningen som Ut-veklings-ordningen?

Jag lider av dyslexi och brukar normalt sett kopiera mina texter till Word för en stavningskontroll innan jag skickar dem. Måste ha glömt det den här gången. /images/icons/sad.gif

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Utveklingsordning (OT)

McDonalds startades och ägs fortfarande av Coca Cola Company. Ursprungligen grundades det för att sprida Coca Colas drycker.

(Ja, detta är sant...)

Lontryuin

Veteran
Re: Utveklingsordning (OT)

Nja... McDonalds köptes väl på ett tidigt stadie av CC, snarare än att det startades av CC...

UnConnected

Veteran
The McDonalds history(OT)

McDonalds var från början en hamburge restaurang som serverade milk shake i kalifornien. Senare kom Raymond Kroc, en man som efter att ha tagit ett lån på sitt hus för att investera i en milkshakemaskin, och frågade bröderna Dick and Mac McDonald om de inte hade planer på att öppna mer restauranger. Detta var 1955. McDonalds ökade efter detta årtal i popularitet allt eftersom deras restaurang antal ökade. Det var då, när namnet McDonalds redan var känt, som Coca-Cola köpte in sig i företaget.

Cybot

Mest spelbar
N: Vad ska man med en fysisk kropp till?

ERKÄNN KRILLE!!!! Du är också helsåld på det där Babylon 5 avsnittet "The Deconstruction of Falling Stars"!!

Rickard

Urverk speldesign
Kände en dragning att svara på [color:blue]Rising</font color=blue>s inlägg men någon kanske borde hedra startaren av tråden med kommentarer..

Jaja, då jag är kass i historia så kommenterar jag bara framtiden.. Jag tycker det är en trovärdig förutsägelse du gör.. Det är bara lite konstigt att alla gamla utvecklingssteg heter något med "ålder" medan de nyare bara inriktar sig på vad som händer..

"J Modern tid"
Heter inte denna tid "Dataåldern"..

"Begynnande genteknologi,"
Sant, men detta kanske borde komma i framtiden..? Jag menar, rymdåldern finns ju i framtiden och vi har ju redan varit på månen..

"Kolonier på våra grannplaneter."
Glöm bara inte kolonier på våra grannplaneters månar..

~Undrar om [color:blue]Zadrith</font color=blue> ska skriva om alla tidsåldrar, något som [color:448800]Han</font color=448800> tycker låter som ett vääldigt stort jobb

Krille

Super Moderator
Arthur C Clarke

"ERKÄNN KRILLE!!!! Du är också helsåld på det där Babylon 5 avsnittet "The Deconstruction of Falling Stars"!!"

Just den grejen kommer mer från Arthur C Clarke (2001, 2010). "Deconstruction" var kul, men jag gillade "No Retreat, No Surrender" och "Intersections in Realtime" bra mycket mer.

Zadrith

Hero
Heter inte denna tid "Dataåldern"..

Jag ville skilja på utvecklingen av atomåldern då man konstruerar kärnvapen och kärnkraft och det IT-samhälle som vi har idag. Jag kallade först den senare för precis de du föreslagit men det kändes fel eftersom atombomben och den första elektroniska datorn uppfanns ungefär samtidigt. Datorerna fick dock en avgörande inverkan på samhället något senare.

Sant, men detta kanske borde komma i framtiden..? Jag menar, rymdåldern finns ju i framtiden och vi har ju redan varit på månen..

I perioden modern tid har jag faktiskt om jag inte missminner tagit med Trevande rymdfart.

Undrar om Zadrith ska skriva om alla tidsåldrar, något som Han tycker låter som ett vääldigt stort jobb

Nej det tänker jag inte göra, inte med mer än ett par meningar i alla fall. Den utvecklingsnivån är till för att ger riktlinjer för vad man känner till och kan konstruera i olika spelvärdar. Systemet är som sagt tänkt att vara ett generellt rollspelssystem och detaljerna får utvecklingen måste lämnas till varje enskild spelvärld.