Nekromanti [VÄRMEDÖD] - Bamse och hans vänner

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
  • Spelvärld: Bamse. Alla kan Bamse.
  • Element: Bamse, Lille Skutt, Skalman, Vargen, Dunderhonungen, Farmor.
  • Fyra tärningar per spelare från start.
  • Första berättelsen: Vargen försöker sno receptet till dunderhonungen.
  • Andra berättelsen: Skalman och gänget finner en karta som leder till en ö med hyperintelligenta sköldpaddor.
  • Tredje berättelsen: Lille Skutts föräldrar kommer på besök med kort varsel. Vargen jävlas.
  • Fjärde berättelsen: Jag tror det var här jag avvek, och kvarvarande spelare körde en berättelse där Vargen drog Bamse till domstol för misshandel och förtal...
  • Saker som försvann, i tur och ordning: Farmor (proxy: fabrik), dunderhonung (proxy: päronsaft), Lille Skutt (ingen proxy), Skalman (proxy: Nåt annat djur jag glömt namnet på), Bamse. Bara vargen kvar. Värmedöden har ätit allt annat.

Attachments

Max Raven

T12-kultist
På rak arm verkar det ungefär vara vad jag minns.

Tyckte spelet i sig var utomordentligt roligt, med ett roligt koncept.

Du har antagligen har rätt i antalet tärningar som flög runt - 5 för att ta bort ett element var väldigt lönsamt - särskilt mätt mot att få sin vilja fram i själva spelet(som handlar om att ha tur, dessutom) där man får 1 tärning om man vinner (man fick inte tillbaka sin investering va?).

Överlag känns det lite som en förlustaffär att vara den första att investera i förändringar i berättelsen - han som ställde upp scenariot får plocka bort tärningar på valfritt element först om jag minns rätt? Om alla är ute efter att vinna så kan det bli en fråga om hålla på sina egna tärningar och få andra att slösa sina - något jag inte tror det fanns något direkt sätt att göra...

Jag upplevde det dock som väldigt roligt. Det känns bara lite som att det beror aningen på gruppen man spelar med.

Skum idé för variantregel: Reversal. Slå en tärning för sista omgången (1-2 element kvar?). Höga halvan: Normal seger á mest tärningar. Låga dito: Den med minst tärningar kvar efter sista omgången vinner. Påkostad final, typ? Iofs tror jag inte det riktigt fungerar att ha försvinnande tärningar för "övrigt" då, fast kanske ändå...

Intressant spel. Synd att jag inte hann vara med en hel spelomgång.

krank

Max Raven said:
Du har antagligen har rätt i antalet tärningar som flög runt - 5 för att ta bort ett element var väldigt lönsamt - särskilt mätt mot att få sin vilja fram i själva spelet(som handlar om att ha tur, dessutom) där man får 1 tärning om man vinner (man fick inte tillbaka sin investering va?).
Nej, man får inte tillbaks investering. Tanken med den lilla, lilla tärning man får av att vinna en konflikt är inte egentligen att man i första hand ska lockas av den - snarare ska den vara det där lilla extra som får en att faktiskt ta konflikt. det är dessutom roligt med konflikt!

Max Raven said:
Överlag känns det lite som en förlustaffär att vara den första att investera i förändringar i berättelsen - han som ställde upp scenariot får plocka bort tärningar på valfritt element först om jag minns rätt?
Nix, det är den som satte den avslutande scenen. Just nu iaf.

Max Raven said:
Om alla är ute efter att vinna så kan det bli en fråga om hålla på sina egna tärningar och få andra att slösa sina - något jag inte tror det fanns något direkt sätt att göra...
En grej vi körde med här och som nog ska in i reglerna, det är att om två personer går i konflikt, och den ena backar ur... så får den som inte backade ur tillbaks sin "insats". Alltså, man kan dra sig ur innan tärningarna rullar. Det betyder att man kan "bluffa" och lägga fram fler tärningar än man egentligen vill riskera, i hopp om att motståndaren inte är beredd att "följa med"...

Eller ja, vi körde ju med att båda fick tillbaks insatsen, men frågan är om det inte blir roligare med lite auktion/poker...

Max Raven said:
Det känns bara lite som att det beror aningen på gruppen man spelar med.
Det tror jag i och för sig gäller de flesta spel... Eller?

Max Raven said:
Intressant spel. Synd att jag inte hann vara med en hel spelomgång.
Får bli nästa gång! =)

Möller

Hubert Hortlax
  • Platser ska återigen stoppas in, men de skrivs inte på spelplanen: Man gör en lista lika lång som det finns koncept, och när ett koncept eller en person försvinner så tar man bort en plats också.

krank

Möller said:
Är mer kluven till detta. Känns som om berättelserna kommer bli onödigt tomma bara för att man inte riktigt kom på innan man spelade vad man behövde för platser. I Bamse skulle man ju naturligtvis ta med »Bamses Hus« innan man kommer ihåg att båten och havet antagligen är intressantare. Jag skulle nog gilla ett system där man har vissa tomma plats-platser som man gratis kan fylla i så att första berättelsen kan ha lite större frihet.
Alltså, tanken är ju att man faktiskt dynamiskt får se till att betala för nya platser, om man behöver dem. Havet är ju inte med i alla berättelser, det blir lågprio - alltså får nån offra en tärning när man väl ska ha med havet.

Jag är lite emot det här med att fylla på den permanenta listan. Lite av poängen är ju att saker och ting ska bli mindre och färre, inte tvärtom...

Och ja, barren wastes bör man ju också fundera kring. Åsa-Nisses skog...

krank

Åh, en sak till värd att nämna: Det visade sig att en av spelarna faktiskt läst Åsa-Nisseartikeln som VÄRMEDÖD trots allt baserar sig på! Det var rätt awesome: En stund in sade han att han tyckte att han sett nåt liknande det här spelet i en artikel, om Åsa-Nissefilmerna...

Möller

Hubert Hortlax
krank said:
Alltså, tanken är ju att man faktiskt dynamiskt får se till att betala för nya platser, om man behöver dem. Havet är ju inte med i alla berättelser, det blir lågprio - alltså får nån offra en tärning när man väl ska ha med havet.

Jag är lite emot det här med att fylla på den permanenta listan. Lite av poängen är ju att saker och ting ska bli mindre och färre, inte tvärtom...
Nja, men saker kommer ju fortfarande att försvinna. I första berättelsen kommer du på att du behöver ett hav, I andra berättelsen är havet inte med och i tredje så försvinner havet.

I många världar finns väldigt få fasta platser som berättelser faktiskt kretsar till. Känns bättre att få en cool första berättelse ute på havet än att tränga in alla berättelser i tråkiga Bamses hus.

Eller nått. Jag vet inte.

krank

Möller said:
Nja, men saker kommer ju fortfarande att försvinna. I första berättelsen kommer du på att du behöver ett hav, I andra berättelsen är havet inte med och i tredje så försvinner havet.

I många världar finns väldigt få fasta platser som berättelser faktiskt kretsar till. Känns bättre att få en cool första berättelse ute på havet än att tränga in alla berättelser i tråkiga Bamses hus.

Eller nått. Jag vet inte.

Jag måste nog fundera lite...

Just nu känns det dessutom som att det kan bli svårt att komma på lika många platser som element, men det kanske bara är jag som är dålig?

Som sagt, ska ta det under övervägande...