Nekromanti [VÄRMEDÖD] funderingar kring onlinespelets fail

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Under jullovet försökte jag speltesta VÄRMEDÖD i forumspelsform. Det kom inte riktigt igång, stagnerade, och sedan hade vi 2-3 rundor då bokstavligen inget hände.

Men, som Mythbusters skulle ha sagt, det enda experimentet som misslyckas är det om inte ger någon data.

Så, mina funderingar:
- Spelarnas ovana; spelet är nytt och okänt och det är inte alldeles självklart hur det funkar att skriva i; vad man får skriva och så.
- Spelarnas inaktivitet; min misstanke är att det var asdumt av mig att köra under jullovet. ag glömde själv bort rundsluten flera gånger.
- Spelet fungerar inte, eftersom inaktivitet innebär att Värmedöden inte äter något, samtidigt som spelarna blir rikare. Om ingen gör något blir allt bra.

Jag funderar på att göra något jävligt typ att om det inte finns några element som saknar relationer, så äter Värmedöden upp alla element det inte finns tärningar på. Där det ligger tärningar, äts de upp istället (om de visar 4-6 eller så). Pang bom. Det gör att alla element som inte hamnar i minst en konflikt under första avsnittet försvinner redan till det andra - och sedan måste man fortsätta mata på med konflikter. Efter det första avsnittet klarar man sig med att involvera i genomsnitt hälften av elementen i konflikter. Och, mer exakt, lägga av sina eventuellt intjänade tärningar på dem. De element ingen involverar i konflikt, de ingen lägger tärningar på, vittrar bort och dör.

Jag har också skissat på snabbregler, där man istället för att rollspela fram varje avsnitt istället bara kommer överens om hur det ser ut. Man diskuterar, lägger till och drar ifrån, adderar framför allt konflikter men också annat.

En annan variant jag började fundera på idag på vägen från jobbet är Baron Münchaussen-style. Alltså; en person berättar avsnittet, de andra kan avbryta genom att lägga in konflikter. Men det känns lite krystat. Och snott.

HÄR är de nuvarande reglerna för spelet.

Tankar?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Min tanke på vad problemet är: folk spelar Värmedöd för att se hur världen långsamt förfaller. Nackdelen är att man måste spela ett helt avsnitt där konflikten inte alls är kopplad till spelets övergripande tematik för att detta faktiskt ska börja märkas. Jag tror att konsekvensen av detta blir ett formlöst kringirrande kring en huvudintrig som egentligen inte har någon inverkan på spelets utveckling annat än genom att indirekt avgöra hur tärningar fördelas. Avsnitten blir så att säga en utfyllnad som inte har något med det som egentligen är intressant att göra.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
För att utveckla och återkoppla till den artikel spelet baserar sig på: ingen bryr sig om vad som sker i de enskilda Åsa-Nisse-filmerna. De är bara intressanta som en del i den stora utveckling som sker. Vad spelet Värmedöd gör är att merparten av speltiden går åt till att spela igenom rollspelsmotsvarigheten till "Åsa-Nisse i raketform". Eftersom bristande kontinuitet och torftiga spelmiljöer är själva poängen i spelet så blir det svårt att uppbåda någon större entusiasm för denna del av spelandet.

Lukas

Mannen i Gult
Först vill jag be om ursäkt.

sedan så vill jag hjälpa till att att föklara vad jag uppfattar var problemet. '
Först ut så kan jag bara hålla med dig om att det var dumt att ha under jullovet, jag var inte aktiv här då, och jag misstänker att många andra inte var det heller.
det andra problemet tror jag är ovanan att spela över forum, det var svårt.

Jag hade också problem med att det skulle vara så få karaktärer med från början, det kändes nästan som entropin redan hade plockad bort allt. Jag skulle vilja se regler för statister (små roller som finns, men som försvinner snabbare).

Jag tror inte att några hårdare regler behövs problemet att vi inte tog några tärningar tror jag hade löst om vi faktiskt var aktiva, (jag hade nog plockat hej vilt).

//Lukas som vill be om ursäkt igen.

PS. och igen .DS

krank

Det här tåls att funderas på.

Först och främst ser jag precis vad du menar. Det finns risk för att man bara fokuserar på metaplanet, att det man spelar bara blir utfyllnad.

Samtidigt är en del av grundtanken jag hade just att hålla "nivåerna" separata; om Åsa-Nisse plötsligt drabbas av existentiell ångest eller börjar slåss mot ingentinget så blir det inte riktigt samma grej. Inte för att jag vet om den grejen nödvändigtvis är grejen som måste vara grejen.

(Jag skulle kunna nämna att just uppspelardelen är den del som faktiskt funkat i IRL-speltester där jag varit med, men det låter bara defensivt).

Några tankar om lösningar, då:
- Inte spela ut avsnitten. Det här är den snabbvariant jag nämner ovan - man hjälps åt att bestämma hur avsnittet var, slänger in ett par konflikter, klart. Eller möjligen köra en von Münchaussen om man nu tycker det är kul.
- Göra avsnitten mer intrtessanta i sin egen rätt. Kanske göra mer traditionell rollspelskampanj av dem, med genomgående story och grejer? Spela ut precis som när man spelar rollspel, snarare än den variant av rollbytande rundpingisberättande som VÄRMEDÖD innebär?
- Koppla avsnittens plots till det allmänna förfallet; göra figurerna mer eller mindre medvetna om det accelererande förfallet.

Ser du några andra tänkbara lösningar?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag tror att en ansats till kontinuitet som kan påverkas mer under avsnitten hade varit vettig. Jag tänker mig att det faktisk kan introduceras nya aktörer under spelets gång (och möjligen att detta sker automatiskt, vare sig spelarna vill det eller inte), men att entropin också är mer aggressiv på ett korresponderande vis. Då får man en större ovisshet i hur spelet utvecklar sig -- slutfasen kan innehålla aktörer som inte alls fanns etablerade i början, samtidigt som i stort sett allt serien var när den började har fallit ur rampljuset.

krank

Svarte faraonen said:
Jag tror att en ansats till kontinuitet som kan påverkas mer under avsnitten hade varit vettig. Jag tänker mig att det faktisk kan introduceras nya aktörer under spelets gång (och möjligen att detta sker automatiskt, vare sig spelarna vill det eller inte), men att entropin också är mer aggressiv på ett korresponderande vis. Då får man en större ovisshet i hur spelet utvecklar sig -- slutfasen kan innehålla aktörer som inte alls fanns etablerade i början, samtidigt som i stort sett allt serien var när den började har fallit ur rampljuset.
Väldigt enkel husregel: Man får lägga tärningar på personer som inte är element, när man har konflikt som inbegriper dem. Dvs. om du spelar Bamse och du ska slåss med Vargen och vargen inte är ett element, så kan jag lägga en av mina tärningar på Vargen ändå. Då får ni rulla som vanligt. Genom att lägga tärning på vargen sprider jag ut våra tärningar, på gott och ont. Efter avsnittet ritar man i relationer som etablerats under avsnittet, dock som mest två.

EDIT: Funderat tillägg - första generationens element får tre relationer, andra generationen får två, tredje generationen en. Fiktionen urlakas.