Under jullovet försökte jag speltesta VÄRMEDÖD i forumspelsform. Det kom inte riktigt igång, stagnerade, och sedan hade vi 2-3 rundor då bokstavligen inget hände.
Men, som Mythbusters skulle ha sagt, det enda experimentet som misslyckas är det om inte ger någon data.
Så, mina funderingar:
- Spelarnas ovana; spelet är nytt och okänt och det är inte alldeles självklart hur det funkar att skriva i; vad man får skriva och så.
- Spelarnas inaktivitet; min misstanke är att det var asdumt av mig att köra under jullovet. ag glömde själv bort rundsluten flera gånger.
- Spelet fungerar inte, eftersom inaktivitet innebär att Värmedöden inte äter något, samtidigt som spelarna blir rikare. Om ingen gör något blir allt bra.
Jag funderar på att göra något jävligt typ att om det inte finns några element som saknar relationer, så äter Värmedöden upp alla element det inte finns tärningar på. Där det ligger tärningar, äts de upp istället (om de visar 4-6 eller så). Pang bom. Det gör att alla element som inte hamnar i minst en konflikt under första avsnittet försvinner redan till det andra - och sedan måste man fortsätta mata på med konflikter. Efter det första avsnittet klarar man sig med att involvera i genomsnitt hälften av elementen i konflikter. Och, mer exakt, lägga av sina eventuellt intjänade tärningar på dem. De element ingen involverar i konflikt, de ingen lägger tärningar på, vittrar bort och dör.
Jag har också skissat på snabbregler, där man istället för att rollspela fram varje avsnitt istället bara kommer överens om hur det ser ut. Man diskuterar, lägger till och drar ifrån, adderar framför allt konflikter men också annat.
En annan variant jag började fundera på idag på vägen från jobbet är Baron Münchaussen-style. Alltså; en person berättar avsnittet, de andra kan avbryta genom att lägga in konflikter. Men det känns lite krystat. Och snott.
HÄR är de nuvarande reglerna för spelet.
Tankar?
Men, som Mythbusters skulle ha sagt, det enda experimentet som misslyckas är det om inte ger någon data.
Så, mina funderingar:
- Spelarnas ovana; spelet är nytt och okänt och det är inte alldeles självklart hur det funkar att skriva i; vad man får skriva och så.
- Spelarnas inaktivitet; min misstanke är att det var asdumt av mig att köra under jullovet. ag glömde själv bort rundsluten flera gånger.
- Spelet fungerar inte, eftersom inaktivitet innebär att Värmedöden inte äter något, samtidigt som spelarna blir rikare. Om ingen gör något blir allt bra.
Jag funderar på att göra något jävligt typ att om det inte finns några element som saknar relationer, så äter Värmedöden upp alla element det inte finns tärningar på. Där det ligger tärningar, äts de upp istället (om de visar 4-6 eller så). Pang bom. Det gör att alla element som inte hamnar i minst en konflikt under första avsnittet försvinner redan till det andra - och sedan måste man fortsätta mata på med konflikter. Efter det första avsnittet klarar man sig med att involvera i genomsnitt hälften av elementen i konflikter. Och, mer exakt, lägga av sina eventuellt intjänade tärningar på dem. De element ingen involverar i konflikt, de ingen lägger tärningar på, vittrar bort och dör.
Jag har också skissat på snabbregler, där man istället för att rollspela fram varje avsnitt istället bara kommer överens om hur det ser ut. Man diskuterar, lägger till och drar ifrån, adderar framför allt konflikter men också annat.
En annan variant jag började fundera på idag på vägen från jobbet är Baron Münchaussen-style. Alltså; en person berättar avsnittet, de andra kan avbryta genom att lägga in konflikter. Men det känns lite krystat. Och snott.
HÄR är de nuvarande reglerna för spelet.
Tankar?