Nekromanti VÄRMEDÖD som forumspel?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har just sammanfattat VÄRMEDÖDs senaste regler, utifrån minne, wiki och senaste tråden i ämnet.

Jag funderar på hur man skulle kunna göra om spelet till ett schysst forumspel. Eller "göra om", jag vill gärna speltesta det och det mest realistiska verkar vara att göra det på forumet.

Här är mina idéer för att göra det praktiskt möjligt:

- Google Docs-drawing som spelbräde. Man kan få ut som png eller nåt annat som kan infogas på forumet.
- Införa en lekledare. Dennes uppgift blir att vara mellanhand, ändra på spelbrädet, och lite annat som blir svårt annars.
- Lekledaren (mig i det här fallet) bestämmer ett tema och tydliggör att man bör ha grundläggande förståelse för temat/världen för att vara med.
- Ordningen på spelare slumpas.
- När det ska satsas dolt i Entropifasen så skickar deltagarna sin satsning i PM till lekledaren, som avslöjar resultatet.
- Viss tidsbegränsning; en scen får inte pågå hur länge som helst. Inte heller ett avsnitt. Erfarenheter från Varulvsspelen får mig att gissa från att c:a 2 dagar per scen borde kunna vara ungefär lagom.

Nu är det här ett longshot, med tanke på hur många som brukar svara i VÄRMEDÖD-trådar, men är det någon som ser ytterligare hinder som behöver lösas innan det kan spelas online? Och tror ni att det här skulle kunna funka? Och om jag anordnar och är lekledare, skulle ni vara intresserade av att vara med?

(Och ja, om jag kör så sammanfattar jag såklart reglerna i forumform, och finns tillgänglig för frågor under spel)

Vimes

Sillkung
Jag är sugen! (förutsatt att jag är tillräckligt bekant med temat)

krank

Vimes said:
Jag är sugen! (förutsatt att jag är tillräckligt bekant med temat)
Du får gärna komma med förslag. Jag ser det här som en anmälningstråd såväl som en regelfinurlartråd (om inte annat för att jag tror att antalet som vill testa är större än antalet som faktiskt greppar reglerna...)

krank

Några exempel på världar jag funderat på:

- De flesta TV-serier med en lite större "cast". CSI till exempel, eller Buffy. Supernatural funkar dåligt eftersom det är så uppenbart att de enda som egentligen spelar roll för berättelserna är bröderna.

- Många serietidningar med tydliga roller och återkommande cast; X-men till exempel, eller Transformers.

- Böcker... Finns det bra böcker med "ensemble-cast"? Belgarion kanske? Även om jag har lite kass koll på just dem...

Kriterierna är alltså egentligen att man ska kunna ha "avsnitt" med återkommande personer och element. Klassiska exempel är Ankeborg, Bamse och Knohult, men alla tre känns lite "gjorda".

Max Raven

T12-kultist
Intresserad. Förslag:

Tre Kronor (okej, kan inte nog här själv)
The Wire
Band of Brothers
V
Gundam :gremwink:

krank

Det har kommit en massa förslag nu.

Det första förslag som samlar minst tre spelare kör vi på. Hjälp mig hålla räkningen bara =)

Lukas

Mannen i Gult
om jag får vara lite arrogant så tycker Jag att mitt förslag mumindalen var ett av de bättre.
och röstar på det.

//Lukas som vill undersöka hur viktig Mumintrollet egentligen är för berättelserna

krank

Lu-kaazh said:
om jag får vara lite arrogant så tycker Jag att mitt förslag mumindalen var ett av de bättre.
och röstar på det.

//Lukas som vill undersöka hur viktig Mumintrollet egentligen är för berättelserna
Fast man kan ju rösta på flera. Det enda som krävs är en värld minst tre kan tänka sig; det är inte riktigt en omröstning.

Själv har jag noll koll och ganska litet intresse i Mumindalen, men å andra sidan ska ju jag vara Lekledare och behöver egentligen inte kunna något. Bara sköta "bakom-mekaniken".

Lukas

Mannen i Gult
Måste lägga till ett till förslag.
phineas och ferb
den mest perfekta Värmedöd världen

men jag misstänker att ensdast jag och Möller kan den.

//Lukas som kan länka till det första avsnittet Avsnittet

Lukas

Mannen i Gult
/me Tycker att fler ska vara aktiva på att välja värld, jag vill spela.

krank

Lu-kaazh said:
/me Tycker att fler ska vara aktiva på att välja värld, jag vill spela.
Det tycker jag också. =)

Lukas

Mannen i Gult
Den här tråden verkar ha dött.

FY på er låt oss få igång det här.

jag tänker ta kommandot och säga att vi kör Nalle Puh vilket är en värld som alla borde kunna.

så vilka är med?

//Lukas som tror att Nalle Puh sträcker sig över flera generationer

Lukas

Mannen i Gult
Då är vi tre spelare som kan,
om krank kan tänka sig ställa upp som lekledare så kan vi börja.