Nekromanti Väääääldigt stark! (penetration)

MovinGalt

Warrior
Lite snack om (över)penetration bara... :gremgrin:

Och ja, jag vet att det här med överpenetration har varit uppe förut, men jag vill ändå ha lite svar.

I skadetabbelerna kan man inte få mer än 30 i skada i armarna eller benen, pilarna på 40+ och 50+ visar en pil som (jag har tolkat) hänvisar till skada 30. Alltså överprenetation i armen med en yxa, borde väl resultera i att armen huggs av (amputation). Eller?

Finns det några kulor som har inget i PEN (inte 0 utan inget??)

Sen, Närstridsvapen har ingen PEN, och då drar man bort SKY direkt från skadan...10 cm tegelsten har 2 i SKY, en barnlek att SLÅ igenom( Ob1T6 grundskada, man slår 5 och drar bort 2 från SKY, 3 över som träffar killen som stod med örat mot väggen).
1m betong kan däremot kräva lite fetare händer, 18 i SKY som det har, men med lite tur med tärningarna så går det galant.

Nu kanske händerna inte räknas som ett Närstridsvapen, men säg att man håller i en skruvmejsel eller ett svärd.. :gremwink:
(en bilmotor har SKY 9, räcker med att slå 10 så har man klyvt den! :gremshocked:)

En människokropp har Ob1T6 i SKY, och om man då räknar med närstridsvapen kan man snitta en människa från hjässan till *host* :gremwink: genom att ge 10 i skada med sitt svärd (om vi säger att Ob:n utföll på 2 ex) Men det går inte alls ihop med reglerna för amputering (där man måste göra över 40 i skada för att ha en chans att klyva huvudet .

Nu kan självklart SL sätta stopp för det här, vilket iaf jag skulle göra om en spelare ville slå igenom en bilmotor.

Där ser man!

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Du har fel (som tur är ;) )

Som tur är så kan man inte klyva bil motorer med en kökskniv.
Saken är den, att om någonting används som pansar. För exemplets skull en skottsäker väst, så kommer den absorbera sin SKY i skada.
Alltså. Om du nitar någon i bröstkorgen med ett knytnävsslag, så kommer ju inte västen spricka på äkta stålmannen manéer bara för att du gör mer skada än SKY. Snarare så kommer energin från ditt slag gå åt till 2 saker.
1) skada västen.
2) skada offret.

Samma sak gäller om man spänner för tegel för bröstkorgen (verkar lite extremt dock :gremcrazy: ). Då kommer teglet absorbera lite skada, och resten kommer att gå på offret.

Sen huruvida saker och ting går sönder så får man införa någon regel om brytvärde och sedan joxa med det, men sådant har inte Neotech stöd för just nu. Inspiration till sådana regler kan dock hämtas i från Eon där pansar har brytvärde.

/Naug

Krille

Super Moderator
"Alltså överprenetation i armen med en yxa, borde väl resultera i att armen huggs av (amputation). Eller?"

Nej, det innebär att ingen mer energi överförs från yxa till målet, antingen för att det inte finns mer arm att skada eller för att armen följer med vapnet i samma hastighet. För att du ska amputera något så krävs det mer eller mindre en träff som är så precis mitt på att det är hemskt. Sannolikheten för att få ett så rent slag är inte helt hög, och täcks rätt bra av amputationsreglerna. Annars sitter armen kvar på något sätt.

Läs mer här.

MovinGalt

Warrior
Re: Du har fel (som tur är ;) )

Om man kollar i boken står det att om PEN är högre än SKY, så går "projektilen" igenom men bromsas upp.

Närstridsvapen har ingen PEN, alltså drar man bort SKY direkt från skadan. Vad händer om SKADAN>SKY ?Går det igenom eller inte? Reglerna är väl i första hand gjorda så att om man hugger någon med hjälm/skyddväst så ska skadan bromsas upp. Västen kanske inte spricker eller sprängs i småbitar, men den skär väl upp en bit kan jag tänka mig.

Sigurd hugger Lars med sin Katana, han tillfogar Lars 14 i skada. Men som tur är, är Lars lite paranoid och har skaffat sig en skyddsväst ifall någon skulle vilja hugga honom. Västen drar bort 6 i skada, och 8 fortsätter igenom och träffar Lars i magen. Han hade tur att han hade sin väst, annars skulle han fått en extraskada i magen. Korrekt? Ja, enligt mig.

Sedan ger sig Sigurd på Lars inredning, ch ser en fin soffa som han inte tycker om. Soffan har 1 i SKY, Sigurd slår 11 och får dra bort 1 från SKY. Nu har soffan:
1. Klyvts
2. Fått en jack i ryggstödet.
3. Ingenting har hänt

Samma sak gäller om man spänner för tegel för bröstkorgen

Om man går fram till en 10 cm tjock tegelvägg då? Då tar bara tegelväggen upp all skada, och den kommer inte (eller? :gremlaugh:) flyga bakåt av kraften slaget.

Svar, någon?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Det är väl bara att inse.

Vad händer om SKADAN>SKY ?

Då har träffen så pass mycket rörelseenergi så rustningen inte kan suga upp något mer, utan resten av energin går igenom.

Reglerna är väl i första hand gjorda så att om man hugger någon med hjälm/skyddväst så ska skadan bromsas upp

Nej. Reglerna är i första hand gjorda för att man ska skjuta på saker med projektilvapen, att det funkar hyggligt för närstrid är något som man får på köpet.

Sedan kan man väl sammanfatta med att man drar av SKY från skada vid närstrid är en grov förenkling och passar endast för kroppsskydd. Den regeln är inte avsedd att användas med andra saker än just kroppskydd.
Neotechs system designades utifrån att man ska använda skjutvapen. Om dom ville så skulle dom kunna tagit hela regelsystemet från Eon för närstrid med VINIT och snabbhetsindex, annat rustningssystem osv osv.
Men man ansåg väl att det helt enkelt skulle vara "overkill".
Om du äger Eon så kan du väl använda dom reglerna istället om du känner behovet.

/Naug

Big Marco

Läskig
Re: Det är väl bara att inse.

Exakt - SKY i nästrid gäller bara kroppsskydd.

Jag kunde inte ana att det ens gick att misstolka reglerna att det gälde hindrande objekt...

eNo

Veteran
Svar till nedanstånde inlägg.

Borde inte en närstridsattack alltid göra lite skada om inte skyddet är stelt och sträcker sig runt hela kroppsdelen?

Det jag menar är att om man hugger någon som har en kevlarväst på sig så sprids den kinetiska energin ut över hela västen, pricis som när han träffas av en kula. Alltså borde ursprunglig hugg/projektil skada istället slås som krosskada. Men hur mycket skada kan behövas?

Hur låter:
(SKY - huggskada) krosskada om SKY > huggskada
och
(huggskada) krossakada om SKY = huggskada
samt
(huggskada - SKY) huggskada om SKY< huggskada

DAKRilla

Hero
Tycker nog att det där låter aningen invecklat. Dessutom så står det i reglerna att om PEN < SKY så får man antalet tärningar i smärta som korsskada. Man skulle ju kunna ersätta PEN med Skada (eller kanske Skada/2 ?) när det gäller närstrid. Bara för att göra det enkelt alltså.

MovinGalt

Warrior
Re: Det är väl bara att inse.

OK, jag ger mig :gremwink:

Jag "misstolkade" inte reglerna utan letade avsiktligt efter något att klaga på! sån är jag :gremgrin:

*bläddrar i sin slitna bok för att hitta något nytt att "misstolka"*