Nekromanti Vägen från PDF till Adlibris

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag vet att det här inte är första gången jag startar en sån här tråd, men jag suger på att söka idag, tydligen.

Nå; om målet är att gå från PDF till att säljas i bokhandel så har den traditionella vägen varit, om jag fattar rätt:

PDF->förlag->tryckeri->lager.
Förlag får order av Adlibris, och skeppar böcker till rätt adress.
Kund ger pengar till adlibris, adlibris ger pengar till förlag, förlag ger pengar till författare.

Hakarna i scenariot är:
1) Ett förslag måste gå med på att satsa pengar på en.
2) Lagerkostnaden för förlaget försvårar.

Numera har vi ju mellanhänder som Bokrondellen.

Bokrondellen är en mellanhand för ordrar, och tillhandahåller mest just den tjänsten: Förlag ansluter sig, och får sin bokkatalog inlagd och tillgänglig på Adlibris. De ställer egentligen inget krav på det här med F-skattsedel, men företag (typ adlibris) vill ogärna hålla på och krångla med moms och skit, så utan skattsedel blir det svårt och jobbigt.

Publit är ett print-on-demandföretag med hög tryckkvalitet, där privatpersoner och förlag kan lägga upp PDF:er. Men kan lägga upp försäljningen antingen via deras "widgetshop" eller så kan man själv ta betalt och då lägga in beställningar manuellt som "Egna exemplar" som man då kan skriva in måladress på manuellt. Om man är ett förlag eller åtminstone ett företag, och har konto hos Bokrondellen, så kan man ange detta varpå ens PDF:er läggs upp hos Bokrondellen, och därmed på Adlibris.

(Nån som gör såhär idag som kan bekräfta? Kaleidoskoparna gör väl typ såhär, eller?)

Det blir då:
PDF->Publit.
Adlibris skickar beställning till bokrondellen. Bokrondellen vidarebefordrar beställningen till publit. Publit trycker, och skickar bok till rätt plats.

Vem sköter faktureringen? Förlaget? Publit? Hur funkar den biten? Ingen aning. Om Publit sköter alla transaktioner, räcker det då alltså med att ha en F-skattsedel? Man behöver inte betala nåt extra alls, i form av moms eller whatever? Faktureringskostnader, sån skit?

All distribution - och bakomliggande logistik, administration och
transaktioner etc. sköts av Publit. Det enda du behöver tänka på är att
fakturera Publit på din vinst.

End of bakgrund. Begin kranks problem och gnäll.

Haken är naturligtvis: Man behöver vara ett förlag, eller åtminstone kunna fakturera folk. Och det kostar pengar; administration och allt det där jag tycker verkar skitjobbigt och krångligt och i allmänhet inte helt och hållet värt det.

Ett alternativ:
Arfert tipsade om EgnaAffärer, ett företag för "egenanställning". Jag har gluttat på hemsidan många gånger och blir inte riktigt klok på till exempel hur mycket jag skulle behöva lägga på på varje bok för att gå jämnt upp. Under "Service och avgifter" hittar jag att "Vår administrationsavgift är 8 % av fakturerat belopp dock max 6000
kr/månad. Avgiften dras innan skatter och sociala avgifter och motsvarar
därför ca 4 %. Avgiften dras när kunden har betalat vilket innebär att
du inte lägger ut några pengar." Under "FAQ" står det, angående hur mycket man får i ersättning, "Du behåller cirka hälften av fakturerat belopp efter att skatt,
arbetsgivaravgifter och Egna Affärers administrationsavgift har dragits."

Ett annat alternativ vore att själv starta ett förlag, eventuellt i samrådan med andra i samma båt. Fast där sitter jag helt klart fast, för jag kan exakt noll och intet om sådant. Vilken mängd jobb som skulle behövas etc. Jag har ju inga planer på att dra in några pengar, direkt, men jag föreställer mig att det kan bli administrativt hårigt ändå.

Just nu känner jag mig ganska uppgiven. Har jag missat något? Glömt något steg? Missuppfattat något? Rätta mig! Kommentera! Tyck! Tipsa!

KamiFisk

Hero
Har också tittat runt.
Problemet med F-skatt är ju igentligen deklarationen har du väl hoppat på företags tåget så får man aldrig mer en enkel och smidig deklaration.

Jag tror att det smidigaste borde vara att hitta någon
som har F-skatt sedel/alternativt inte har något problem med att skaffa en. Sedan skapa ett företag och arbeta som konsult på dennes företag.

Nu gissar jag bara, problemet lär väll dock vara att det blir lite skumma skatter.

krank

McFisk said:
Har också tittat runt.
Problemet med F-skatt är ju igentligen deklarationen har du väl hoppat på företags tåget så får man aldrig mer en enkel och smidig deklaration.
Absolut.

McFisk said:
Jag tror att det smidigaste borde vara att hitta någon
som har F-skatt sedel/alternativt inte har något problem med att skaffa en. Sedan skapa ett företag och arbeta som konsult på dennes företag.
Mjo, nåt i den stilen har jag också funderat på. Men jag har ingen koll på hur det skulle kunna tänkas funka.

nominesine

Veteran
Du kan skaffa dig en F/A-skattsedel. På Skatteverkets hemsida beskrivs den så här:

Den som både bedriver näringsverksamhet och har anställningsinkomst behöver både F- och A-skattsedel, eftersom F-skatten inte får användas i en anställning. Arbetsgivaren gör då skatteavdrag och betalar arbetsgivaravgifter som vanligt. Vid sidan av detta betalar du själv in F-skatt varje månad för att täcka skatt och egenavgifter för näringsverksamheten.

Eftersom ditt förlag bara ska bedriva en begränsad verksamhet blir deklaratiosbiten inte så komplicerad.

krank

nominesine said:
Eftersom ditt förlag bara ska bedriva en begränsad verksamhet blir deklaratiosbiten inte så komplicerad.
Det här får du jättegärna utveckla.

Eller ge mig en länk till en sida som utvecklar.

Hur komplicerad? Hur mycket jobb blir det, om vi nu utgår från ett scenario där jag inte tar ut någon vinst?

Hm, borde kanske fråga Publit hur det ser ut med moms och sånt; när folk beställer via Adlibris betalar de ju moms; frågan är då om den momsen hänger med hela vägen till mitt konto...