Nekromanti Vägen till borgen (Snösaga-spoiler)

Mattis

Swordsman
Hej.

Det är alltså borgen Ysetur vi talar om. Ville inte skriva ut det i ämnesraden för att minimera spoilers.

Mina spelare hittade på kistan under Ulgars säng i Jaktgodset, oväntat, men jag insåg senare att det hade varit nödvändigt då de annars antagligen inte skulle kommit till Ysetur. Nåväl, det står i boken att man hittar en karta till Ysetur i kistan och det vore kul att kunna passa ut en sådan till spelarna. Jag vet ju hur många skickliga kartritare det finns på forumet (Vitulv med flera) så jag tänkte att någon kanske redan gjort en sådan karta.

Ifall någon har en så vore det roligt om ni lade upp den. Tack på förhand.

Renfield

Swordsman
Jag har ingen, men..

..behöver den vara så värst proffsigt gjord för att vara passande och intressant? Kommer själv ihåg när jag spelledde Snösaga, då jag av någon anledning jag inte kommer ihåg bytte ut den mot en skriftlig vägbeskrivning. Trots allt är borgen -väldigt- stor, så man behöver inte komma på pricken rätt för att se den, och en lite luddig beskrivning gjorde det intressant för mina spelare, då de faktiskt var ganska insatta i Osthems/Vildlands geografi, och fick sitta och jämföra sina kunskaper om områdena med kända landmärken som nämnde. Lägg till detta lite orientering, så..

Dessutom, även om jag nu inte vet vem i Snösaga som målat kartan, bör den inte vara ganska "dålig" egentligen? För det första har dom inte direkt flygfotografier eller annat nutida påhitt, för det andra undrar jag över hur många tränade kartografer Iskulten har till förfogande.

Min rekommendation skulle vara att du studerar kartan över Vildland ingående, och sedan ur minnet målar en karta så gott du kan på valfritt brunt, skrynkligt papper..

Tror nog det faktiskt blir mer trovärdigt..

Mattis

Swordsman
Re: Jag har ingen, men..

Det är väl snarare så att min mera skulle se ut som en Picasso-tavla, då jag är helt oskicklig på att rita.

Men en skriftlig beskrivning låter intressant, jag ska klura på den nöten. Tack för hjälpen!