CoC Sverige Väktarens handbok vs Keepers rulebook

Leon

Leo carcion
Hej, funderar på att stoppa tån i CoC 7th Ed, mycket på grund av de läckra Call of Cthulhu Sverige-böckerna från Eloso. Är ganska säker på att jag vill ha ett ex av Utredarens handbok, men funderar på om jag bör köpa Väktarens handbok (SVE) eller Keepers Rulebook (ENG) till? Är Utredaren handbok + Keepers rulebook en funkis kombination eller finns det versionskillnader? Vad missar jag om jag inte skaffar svenska Väktarens handbok?

Jag är alltså sugen på att spela i Sverige, men kan mycket väl tänka mig äventyr i New England och 1890-talets London med, så det finns defintivt ett mervärde i att ha en mer "internationell" regelbok.

Tack!

Organ

Out of time, out of mind
Regelmässigt vill jag minnas att det inte är några skillnader mellan CoC 7th ed och CoC Sverige. Så det blir inga som helst kompatibilitetsproblem. Men om ni ska spela i Sverige så rekommenderar jag helhjärtat just CoC Sverige. Det sätter settingen "Sverige på tjugotalet" med betydligt bättre precision än CoC 7th ed gör med settingen "USA på tjugotalet".

Om ni ska spela i båda så kanske det inte är en dum idé att skaffa båda böckerna men om ni ska skaffa bara en så kör då på CoC Sverige. Den ger mer pang för varje spenderad krona.

Leon

Leo carcion
Regelmässigt vill jag minnas att det inte är några skillnader mellan CoC 7th ed och CoC Sverige. Så det blir inga som helst kompatibilitetsproblem. Men om ni ska spela i Sverige så rekommenderar jag helhjärtat just CoC Sverige. Det sätter settingen "Sverige på tjugotalet" med betydligt bättre precision än CoC 7th ed gör med settingen "USA på tjugotalet".

Om ni ska spela i båda så kanske det inte är en dum idé att skaffa båda böckerna men om ni ska skaffa bara en så kör då på CoC Sverige. Den ger mer pang för varje spenderad krona.
Gäller det även specifikt SL-boken? Jag fick intrycket att mycket av 20-talssettingen snarare presenteras i spelarboken (Utredarens handbok)

Organ

Out of time, out of mind
Gäller det även specifikt SL-boken? Jag fick intrycket att mycket av 20-talssettingen snarare presenteras i spelarboken (Utredarens handbok)
Båda böckernas innehåll är anpassat till svenska förhållanden. Så till den som tänker spelleda CoC i tjugotalets Sverige så rekommenderar jag att man skaffar båda CoC Sverige-böckerna.

Nässe

Myrmidon
Det är väl rätt mycket samma innehåll, när det gäller regler i alla fall. Men de svenska är mycket snyggare och mer lättlästa, tycker jag i alla fall.