Väktarna själva - Superhjälte skirmish

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,533
Jag har skrivit ett spel för att spelas med de små superhjältefigurerna man får i Kinderägg. Det är speltestat och kul, men antagligen inte särskilt balanserat.

Väktarna själva
-Ett superhjälte skirmish spel för två spelare

Bakgrund
Vasakronana är en stad av superhjältar och skurkar. Där utkämpas strider mellan hjältar som försöker skydda staden mot skurkar som försöker sprida död och förstörelse.


Hur man vinner
Målet för skurksidan är att döda så många oskyldiga invånare som möjligt, hjältesidans är att hindra dem. Om tre fjärdedelar av de oskyldiga invånarna är döda vid slutet av spelet vinner skurkarna. Varje spel varar 4 + en sexsidig tärning omgångar.


Turordning
Hjältesidan och skurksidan turas om att aktivera varsin karaktär och utföra hennes aktivitetsrunda. Hjältarna börjar. Om en sida har slut på karaktärer att aktivera så aktiverar sidan med karaktärer kvar karaktärer tills den inte har fler karaktärer. När alla karaktärer har agerat ut sin aktivitetsrunda är en omgång över och man börjar om med att hjältesidan aktiverar sin första karaktär i den nya omgången.


Sätta upp spelplanen
Spelplanen är som standard en kvadrat på 60 gånger 60 centimeter men detta kan justeras om spelarna vill detta. Sätt ut minst 20 föremål av terräng som föreställer stället där karaktärerna slåss, till exempel en stad där terrängen är allt från lyktstolpar till byggnader. Placera också ut 20 oskyldiga invånare. I början av spelet turas skurksidan och hjältesidan att sätta ut sina karaktärer, hjältarna börjar.


Aktivitetsrunda
En karaktär kan under en aktivitetsrunda (om hon inte har krafter som säger något annat):

-Flytta sig själv 10 centimeter. En karaktär kan röra sig vertikalt upp för terräng men bara om de kan avsluta sin förflyttning ovanpå terrängen.

-Döda en oskyldig invånare hon slutar eller börjar sin förflyttning inom en centimeter ifrån.

-Anfalla en annan karaktär hon slutar eller börjar sin förflyttning inom en centimeter ifrån i närstrid.

-Använda en superkraft som behöver aktiveras.


Närstrid
I närstrid rullar den anfallande parten en sexsidig tärning. Rullar hon 4 eller 5 på denna slås den anfallna parten iväg 3 sexsidig tärningar i centimeter i en riktning anfallaren vill. Om detta gör att karaktären kolliderar med en oskyldig invånare dödas denna. Om anfallaren rullar en 6a finns också en risk att den anfallna karaktären blir skadad utöver att hon förflyttas. Den anfallna karaktären rullar en sexsidig tärning, om hon rullar 1 dör hon och är ute ur spelet. Rullar hon 2,3,4 eller 5 blir hon skadad och kan bara flytta sig själv 10 centimeter under sin nästa runda. Rullar hon 6 är hon oskadd och inget mer händer.


Skjuta
Om en karaktär har en avståndsattack kraft kan hon aktivera sin kraft och döda en oskyldig invånare eller anfalla en fiende inom 10 centimeter från henne som om hon var i närstrid med denne.


Skapa hjältesidan
Hjältesidan har 4 karaktärer. De har 14 poäng att spendera på krafter till alla de karaktärerna.


Skapa skurksidan
Skurksidan har 3 karaktärer. De har 9 poäng att spendera på krafter till alla de karaktärerna.


Krafter
Avståndsattack (2 poäng): Karaktären kan anfalla på avstånd, se ”Skjuta”.

Tankekontroll (2 poäng): Kraften kan aktiveras för att flytta en sexsidig tärning antal oskyldiga civilia 6 centimeter.

Superstryrka (1 poäng): Karaktären flyttar fiender två extra sexsidiga tärningar i centimeter i närstrid.

Telekinesis: (3 poäng): karaktären kan flytta en del terräng inom 10 centimeter från henne 5 centimeter. Detta flyttar med karaktärer lika långt men dödar oskyldiga invånare.

Odödlighet (2 poäng): Karaktären kan inte dö.

Osårbarhet (2 poäng): Karaktären kan inte bli skadad.

Flyga (1 poäng): Karaktären ignorerar terräng och kan röra sig som om den inte var där. Slutar hon sin förflyttning mitt i terräng landar hon ovanpå den.

Klor/Svärd (2 poäng): I närstrids anfall räknas 5or karaktären rullar som 6or.

Supersnabbhet (3 poäng): Karaktären kan röra sig 30 centimeter istället för 10 centimeter.

Områdes attack (1 poäng): Karaktären kan anfalla alla karaktärer hon slutar eller börjar sin förflyttning inom en centimeter ifrån och kan döda alla oskyldiga invånare slutar eller börjar sin förflyttning inom en centimeter ifrån.

Psi-attack (3 poäng): Karaktären aktiverar sin kraft, väljer en karaktär och rullar en sexsidig tärning. Rullar hon en 4a, 5a eller 6a förlorar den valda karaktären sin nästa aktivitetsrunda.

Teleportering (3 poäng): Karaktären aktiverar sin kraft och flyttar sig någonstans på brädet som inte är inom 5 centimeter från någon karaktär eller oskyldig invånare.

Områdes manipulation (2 poäng): Karaktären kan aktivera sin kraft för att påverkar ett område i en kvadrat där varje sida är 10 centimeter och gör det svårt att röra sig där, karaktärer kan bara röra sig 5 centimeter per runda inom det området om de inte flyger. Detta kan vara i form av is, växter eller något annat.
 
Top