Nekromanti Välja Gumshoe-rollspel

Möller

Hubert Hortlax
Jag är på vippen att införskaffa lite Gumeshoe-produkter åt spelföreningen. Jag gillar konceptet med undersökande färdigheter, har spelat med dem i en Cthulhu-kampanj med ett hemsnickrat (läs krank-snickrat) regelsystem.

Föreningen har uttryckt intresse för Mutant City Blues: brottslösande superhjältar verkar uppskattas. Så grundboken till det spelet ska köpas.

Men jag (å föreningens väganar) är inte nöjd där. Jag vill ha mer. Och då letar jag främst efter två saker:

En bra, lite kortare kampanj eller en väldigt bra samling småäventyr. Gärna till MCB. Finns det en sådan? Eller finns det till något annat Gumshoe-rollspel? Isåfall, vilket?

Bra instruktioner till att göra egna undersöknings-äventyr och -kampanjer. Finns det någon särskild Gumshoe-produkt som gör detta extra bra? Vilken?

Storuggla

Champion
"En bra, lite kortare kampanj eller en väldigt bra samling småäventyr. Gärna till MCB. Finns det en sådan? Eller finns det till något annat Gumshoe-rollspel? Isåfall, vilket?"

Mig veterligen finns Hard Helix, med... fyra äventyr, tror jag.

"Bra instruktioner till att göra egna undersöknings-äventyr och -kampanjer. Finns det någon särskild Gumshoe-produkt som gör detta extra bra? Vilken

The Esoterror Factbook till Esoterrorists. Den boken beskriver hur du ska skriva äventyren, hur en kampanj ska se ut, ger en kasse med mer eler mindre obehagliga skurkar och neutrala att nojsa med, Men framför alt är det boken som säger "Du, du köpte Esoterrorists men begrep inte vad du skulle göa med det? Läsa här så förstår du allt och tycker att det är ett skitballt spel".

Storuggla, kunde gräva lite

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Möller said:
En bra, lite kortare kampanj eller en väldigt bra samling småäventyr. Gärna till MCB. Finns det en sådan?
Hard Helix är ruskigt bra grejer. Fråga mig om att få bläddra lite till helgen.

Möller said:
Bra instruktioner till att göra egna undersöknings-äventyr och -kampanjer. Finns det någon särskild Gumshoe-produkt som gör detta extra bra? Vilken?
Jag tycker MCB gör sånt riktigt bra, faktiskt. Jag känner att jag skulle kunna skapa CSI-superhjälte-äventyr nästan på löpande band efter att ha läst boken. Jag är grymt impad.

Brynolf

Dum fan
Book of unremitting horror är en bra monsterbok med en massa äventyrsinspiration till Esoterrorists. Borde kunna funka hyggligt till MCB också, skulle jag tro.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Brynolf said:
Book of unremitting horror är en bra monsterbok med en massa äventyrsinspiration till Esoterrorists. Borde kunna funka hyggligt till MCB också, skulle jag tro.
Kanske, men MCB är ju tyvärr ganska tomt på monster... Lite av grejen med MCB är dessutom att det egentligen inte kommer så mycket "nya" krafter eller varelser eller så, utan att rollpersonerna/spelarna utrustas med en hoper verktyg för att räkna ut vilken/vilka av ett antal kända förmågor det handlar om...

Botulf

Hero
Min enda erfarenhet av Gumshoe är Trail of Cthulhu så kan endast nämna det. Vad som gör det bra? Tja gillar man Gumshoe och H.P.L/Mythos så är det ju definitivt värd att ha. Mysig bok också estetiskt för den delen. När man väl tänker på det så är det faktiskt en inkarnation av ett rollspel baserat på Cthulu Mythos som känns att författarna har lusläst ordentligt i källmaterialet och tänkt efter. Känns helt enkelt lite mer skräddarsytt även även om det egentligen skulle bifogas lite mer. Alltså det pratas väldigt mycket om Mythos, H.P.L, stilgrepp osv men saknar mycket av det väldigt gedigna stämningsmaterialet i CoC.

solvebring

Superhero
Jag har också funderat kring detta. Vet att jag fått svar i någon annan tråd gällande Gumshoe, inte minst av krank, men jag har fan glömt bort vad som sades.
Så, vilka Gumshoe spelar handlar om vad, och inte minst: hur känns de att spela och vad kan man förvänta sig av dem?
Jag har inte spelat ett enda Gumshoespel och äger heller inget. De flesta av dem verkar dock häftiga. Fast som sagt, svårt att säga innan man vet något.
Sedan undrar jag så klart på vilka sätt ToC skiljer sig från CoC och vilka delar som är bättre/sämre. Förövrigt har jag bara läst CoC och inte fått chansen att spela det än. Det står här i hyllan och väntar på bättre tider.

Well... Alla Gumshoenördar - give me all you got! =)

Storuggla

Champion
"Så, vilka Gumshoe spelar handlar om vad, och inte minst: hur känns de att spela och vad kan man förvänta sig av dem?"

Fear Itself är gumshoes skräckfilmsspel. Mest vinklat mot slasherfilmer, faktiskt. Jag tyckte det var en konstig blanding med ett system för undersökningar men ett spel för slasherfilm. Ingen höjdare kanske.

The Esoterrorists - den slemma Esoterroristkonspirationen vill minska skiljeväggen (membranet) mellan vår värld och den hemska dimensionen där mmonster och demoner och allsköns as finns. Varför? För att de vill ha makt, få snygga brudar, på pengar osv, vilket de får om membranen minskar (för då kommer de kunna lära sig magi och få allt det där). Så hur gör de detta? De måste få folks rädsla och vilja att acceptera oförklarliga förklaringar att öka. Mot denna slemma decentraliserade konspiration står Ordo Veritas som kämpar för att rädda världen.
Man undersöker suspekta brott eller händelser och avslöjar en esoterrorist och sedan antingen skjuter man honom eller ringer till chefen och berättar så skickar han någon som skjuter honom. Ungefär. Om man kombinerar med Esoterror Factbook är det den starkaste produktlinjen de har.

Trail of Cthulhu - spela Kalle Kula men på trettiotalet och med ett system som är menat för att hitta ledtrådar och inte för att dyrka dörrar. Grovt uttryckt. Helt okej, men... jag spelar vidare på mitt CoC ändå. Jag förstår inte varför. Vana kanske.

Mutant City Blues - spelet där superhjältar utreder brott som kan ha begått av eller mot andra superhjältar, i en stad tio år in i framtiden. Det är mer en CSI/Heroes korsning än en Uppdrag Mord/Heroes mashup som jag hoppats på, men spelet är gediget om man gillar CSI och liknande serier.

Sen ska de släppa ett scifispel nu också.. vad det nu ska vara bra för. Anyway, de två starkaste korten om man inte är CoC-nörd är Esoterrorists och
Mutant City Blues. I mina ögon då.

Storuggla, färdig med gässen

Ram

Skev
Storuggla said:
Om man kombinerar med Esoterror Factbook är det den starkaste produktlinjen de har.
Jag har hållit i denna (eller nåja, hovrat med musen över den) flera gånger, men inte köpt den ännu. Är den bra?

Storuggla

Champion
"Jag har hållit i denna (eller nåja, hovrat med musen över den) flera gånger, men inte köpt den ännu. Är den bra?"

Nu är den inte i min hand för tillfället, så jag kan inte säga exakt vad den innehålle rmed sidantal och andelar och sådant, men för mig var det boken som förklarade för mig hur Esoterrorists skulle spelas rent settingmässigt, vad esoterroristerna och Ordo Veritas egentligen sysslade med, gav mig några mer eller mindre otrevliga förslag på obehagliga saker (hyreshuset i Japan och den mystiska mördarhighwayen till exempel).
Jag tyckte i alla fall att den var värd pengarna, då den fick mig att faktiskt vilja spela Esoterrorists, vilket inte huvudboken riktigt lyckades med. Jag hittade en recension om det hjälper?

Storuggla, den gav en settingkänsla

solvebring

Superhero
Okej. Stort tack, Storuggla. Trevlig sammanställning. En rätt intressant inställning till de olika spelen också.
Nåväl, jag tycker om att höra mycket om olika spel så jag hoppas på att fler, såsom du, skriver givande svar.

Unnnngh!... Förövrigt är jag nog knäpp, för det som intresserar mig allra mest (just nu) är faktiskt Fear Itself. Fast det beror nog på att jag diggar slasherkulturen. :gremsmile:

Ram

Skev
Låter som min typ av bok och den får nog tas och inhandlas. Tackar för utvecklingen.