Nekromanti Välkänd Public Domain?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Mjo, jag sitter ju och knåpar med berättelseleken VÄRMEDÖD. Det enda som är relevant för den här tråden är att man ska använda en egen, medhavd, värld - en samtliga spelare är bekanta med.

Nu uppkommer ett litet problem: Jag kan knappast använda mina favoritexempel (Transformers, Ankeborg, X-files). De är alla skyddade via jobbiga upphovsrättslagar. Så vad fasen ska jag ha istället?

Finns det någon fiktiv värld, som lämpar sig för att berätta en massa olika berättelser, och som folk faktiskt är bekanta med?

(Jag vet ju att det finns PD-världar, kruxet här är att de ska vara tillräckligt välkända för att folk ska känna igen exempeln, och ha tillräckligt många återkommande element för att de ska funka i spelet/leken).

Ymir

Liten kantbaron
Du kanske kan använda mytologiska världar? Det är antagligen det närmaste man kommer PD-settingar som folk faktiskt är bekanta med; i synnerhet den nordiska och den grekiska gudavärlden, Illiaden/Odysséen, etc.

Annars är Hyboria i public domain, oavsett vad Paradox och jänkarna har att säga om saken. Och det är ju typ den ballaste av alla fantasyvärldar. Stora delar av Cthulhu-mythoset borde också vara PD nu, men, och det här är viktigt, INTE Derleths stuff, så inget av den här sortens awesomeness :gremfrown:

Also, mycket på tapeten just nu: Dantes Inferno. (Fast det är det knappt nån som egentligen vet något om, än mindre faktiskt förstår sig på).

Edit: och fucking Arthur-cykeln. och Shakespeare. och Alice i Underlandet. Och bibeln.

Koolast av alla public domain-settingar, möjligen med viss konkurrens av Hyboria, är väl Mahabaratha, men jag antar att typ ingen svensson vet ett endaste skit om den. De tre kungadömena är ganska awesum också, men det har ju både kineserna och japanerna fattat i typ bokstavligen tusen år, och västerlänningarna verkar så smått på väg att hajja det efter en lång våg av dautaspel och filmer och shite.

- Ymir, föreslår lite försiktigt

Kräkla

Veteran
Annars är Hyboria i public domain, oavsett vad Paradox och jänkarna har att säga om saken. Och det är ju typ den ballaste av alla fantasyvärldar. Stora delar av Cthulhu-mythoset borde också vara PD nu, men, och det här är viktigt, INTE Derleths stuff, så inget av den här sortens awesomeness
Alltså äh jag vill inte vara den killen men Hastur har vart public domain tre år längre än Conan :gremsmile:

Ymir

Liten kantbaron
okej, men då är det typ The Yellow King-inkarnationen av Hastur jag tänker på, som tillhör Derleth. Att sedan The Yellow King har mycket äldre rötter i sig är jag väl medveten om.

- Ymir, rättar sig

Kräkla

Veteran
Nämen, nä. Figuren King in Yellow är från Chambers bok som också heter så, den skrevs 1895. Hastur är iochförsig inte alldeles jättetydligt som hans namn där men Derleth har bara mucklat runt med en figur som redan Chambers hade. Titta på Wikipedian här. Så att allting som Derleth kunde göra kan man göra själv också.

Simon

Swashbuckler
Sagofigurer? Rödluvan, vargen, bergakungen, dummerjöns, Prinsen med stort P, snövit, törnrosa med flera med flera. En korvtårtesetting med sagomaterial, helt enkelt.

solvebring

Superhero
Tycker Simons idé är jävligt bra. Bröderna Grimms gamla sagor kan ju alla i princip.

Om inte annat är mytologi en bra idé. Den nordiska och den grekiska är väl skolstandard så dem känner ju de flesta igen ganska väl. Man kan ju, om man nu vill researcha, i så fall köpa sig något som den här boken. Den är jävligt intressant och berättar om olika mytologier världen över. Visst, det finns säkert bättre böcker om ämnet men den här har jag själv i bokhyllan varför den får statuera exempel. Har inte läst hela än men delar av den, även om det nu var jävligt längesedan jag öppnade den. En rolig sak med mytologi är ju att de alla påminner om varandra. Ja, alla berättar ju egentligen samma story fast med annan ton och andra namn på saker och ting. Läste t.ex. senast om Shintoismens skapelseberättelse. Det var intressant som fan, dock kanske just för att den var som alla andra mytologiers skapelseberättelser fast med en japansk ton på det hela.