Historia:
Kitcheria är och har varit ett land som skulle kunna ha haft en evig gyllene tid. Med sin isolerade position och sina rika naturtillgångar så kunde landet ha avnjutit ett näst intill paradis-aktigt tillstånd, om det inte hade varit för dess ledare. Så långt tillbaka som folk orkar minnas så har Kitcherias makt slitits runt mellan en handfull rika, inflytelserika och makthungriga ätter. Frågar man dessa ätter om deras olika styren så kommer de berätta att deras epoker har varit de bästa, de mest fruktgivande och godaste som landet haft. Frågar man bonden som sliter på sin gård nedanför den tidigare talarens borg så kommer denne bjuda in dig där han hoppas att igen hör och berätta på vilket sätt den ena ätten är värre än den andra.
Eftersom Kitcheria aldrig behövt bry sig om världen runt sig så har krigen genom dess historia utspelat sig uteslutande mellan ätterna eller Familjerna som de även kallas. Dessa strider involverar allt från små skärmytslingar om vissa landområden till fullskaliga krig och belägringar av huvudstaden Katch som antingen lätt till ett regimbyte eller några år till av samma styre, bieffekterna är såklart all skada på befolkningen i landet och att huvudstaden själv byggts upp och om så många gånger nu att inte ens den äldste kutryggen kan komma ihåg hur den såg ut när Kung Kraal I av släkten Bansoon lät bygga den för c.a 500 år sedan. En intressant detalj är att igen despot har bytt namn på Katch efter att ha tagit över makten. Familjerna hävdar att detta beror på respekt för den första kungen som lyckades dräpa det legendariska odjuret, endast känd som Katch-traaz, och förlagga staden på dess lik. Men alla vet att anledningen är att de inte vågar efter att Drottning Sobraska I (Kraal I's dotter) försökte proklamera ett namnbyte till Sobra. Historien berättar att bara en timma efter hon bett sina skrivare börja på proklamationen så slog en hemsk pest till och dödade alla i palatset, och endast i palatset. Kung Haransk I, familjeöverhuvud i släkten Drovak tog makten efter detta och han som alla andra styrande efter honom har aldrig vågat försöka ändra namnet igen.
Andra stridigheter har varit när vissa grönskinns-stammar, bergsbarbarer eller giriga drakar attackerat landet. Efter dessa faror till slut överkommits, oftast enbart tack vare hjältar från folket, så brukar inbördeskrig och förslk mot en försvagat tron som regel bryta ut.
Nu är året 505KK (enl. Kraals Kalender) och det är släkten Rageda som sitter i palatset i Katch. Kungen heter Morbas Rageda III och nu efter de tog över makten för åtta år sedan närmar sig han snart att vara klar med återbyggnaden av staden, därför viskar befolkningen i landet oroligt att det förmodligen kommer bryta ut ett krig inom kort.
Geografi:
Landet Kitcharias geografi är helt unik på Karador. Detta beror på att landet är helt isolerat från sina grannar. I norr och nordväst löper Haravadbergen, en kedja så hög, så ogästvänlig och så karg att ingen någonsin vandrat över dem. Det ryktas att drakarna som har bergen som hemvist inte ens kan flyga över dess toppar och lämna landet, detta har gett många lärda idén om att dessa monsters vrede härstammar från detta faktum och även gett upphovet till ordstävet "Fast som en drake" vilket används flitigt av de som känner sig fängslade på något vis.
I öster och söder breder Kt'Ok'Rasame'Enda ut sig. Detta är namnet som dess folk Hebiterna har gett den oändliga öknen de kommer ifrån. Översatt till den vanliga tungomålet så är betydelsen: "Den eviga sanden som aldrig, aldrig slutar." - ungefär. Det hebitiska språket är erkänt svåröversatt.
I väster finns den Levande Skogen. Den täcker hela den västra gränsen till Kitcheria från öknen i sydväst till början av Haravadbergen i nordväst. Det sägs att den Lärde Osabander en gång i tiden skapade ett magiskt torn så högt att hon skulle kunna se över till skogens andra sida. Ingen vet om hon gjorde det då hon hittades död nere vid foten av sitt torn, hennes hud hade förvandlat till bark med taggar inåt, hennes hår; ett hätskt ormnäste och alla inre organ hade ersatts av svamp och mossa. Det är bara lite säkrare än detta att resa mer än några kilometer in i skogen, men de flesta har vänt långt före detta, och de flesta som vänder hittar i alla fall inte ut igen.
Med en sådan isolering är det en väldig tur eller gudarnas medlidsamhet att landet i sig är så frodigt, tåligt och mångfaldigt i sin natur, vilket gör att Kitchanias befolkning faktiskt inte har någon anledning att ha kontakt med omvärlden. Med en ovanlig blandning av flora, fauna och miljöer på en lika ovanligt liten yta så finns mer än vad befolkningen behöver och tyvärr ofta vill ha, inom landets gränser. Frodiga dalar, förrädiska träsk, stora slättlandskap, monsterbefästa kullar, prunkande oaser och glasöknar är bara några få av de miljöer som Kitcheria har att erbjuda eller pressa på sina innevånare.
Städer:
Det finns tre viktiga städer i Kitcheria; huvudstaden Katch, hamnstaden Vattenkant och klosterstaden Heliga Kettra.
Katch:
Katch är beläget mitt i landet, nere i en dal kallad Kraal's dal efter den första konungen som anlade staden. Den är landets befästa juvel, med en 15 meter hög och 3 meter djup mur i sten som går runt dalens kant. Dalen i sig är skapad av uttaget av all denna sten till muren och byggnaderna. Men om man skulle påpeka för en Katchit att dennes hemstad är byggd i ett stenbrott skulle man få en del av steden i bakhuvet i en gränd senare samma kväll.
På grund av Familjernas eviga krig om tronen har belägringar och anfall gjort att stora delar av staden fått byggas upp och om igen efter nästan varje regimskifte. Dessutom brukar de nya regenterna se till att lägga till så mycket nytt de kan i staden för att sätta sin egen prägel på den, innan nästa despots krigsmaskiner kommer rullande. På det viset så är chansen större att någonting nytt överlever kriget.
På grund av detta så befinner sig större delen av Katch c.a 30 meter högre upp från marken än när den byggdes för ungefär 500 år sedan. Och det sägs att ruinerna som nu är grund befolkas av allt annat än människor, men det avfärdas oftast som sagor för att hålla barn inne på kvällarna. Så med tanke på att staden har en befolkning på runt 12.000 så tänker inte så många på att det spårlöst försvinner flera dussin innevånare, spårlöst, varje år.
Det Kungliga Palatset finns beläget i centrum av staden men en egen mur runt sig av samma design. Palatset har klarat sig bäst under åren och blir bara större och större med nya flyglar, tornar och salar efter varje regent. Den nuvarande kungen Morbas Rageda III är en obotlig romantiker sägs det och spenderar sina skattebetalares pengar på att försöka återskapa det han anser är Katch forna glans. Han har redan blottat ut flertalet pengalånare genom att restaurera Kraal's sovgemak och trädgård. Mindre vänliga (och för den delen försiktiga) röster viskar om att han försöker hitta den legendariska gången ner till Katch-Traaz grav. Den mytomspunna best som den första kungen ska ha dräpt och byggt staden ovanpå. Många är legenderna om denna grav och dess hemligheter.
Staden har två enorma portar till ingångar, en i väster och en i öster; ett stort slumområde i söder, tempelområden runt men utanför palatsmuren, flera marknader och andra kuriosor. Till dessa sistnämnda kan nämnas Fergiras Zoo, Osabanders Magiska Marknad samt såklart ett vitt omviskat tjuvgille samt ännu värre och betydligt hemligare organisationer.
Vattenkant:
Belägen i sydvästra delen av Kitcharia finns denna större hamnstad, belägen vid deltat där den stora floden Olegs Tårar mynnar ut och sedan förvinner innan Den Eviga Öknen tar över helt och vatten är närmast en myt. Härifrån går landets största båtar och skepp längs den breda floden ända härifrån till landets motsatta hörn i bergen, den passerar även bara 15 mil från Katch.
Det finns inget värre ställe i hela Kitcheria. Så säger många i alla fall. Den organiserade- och den andra sortens brottslighet äger hela denna stad, så man undrar varför Katch inte gör något åt saken? Med tanke på att Vattenkant är den absolut största ekonomiska bidragaren till kungariket, det mesta sägs det rakt ner i kungens egna kista, gör att alla regenter ser med ett dimmigt öga över denna plats. Vill man även träffa samtliga av husen som anses tillhöra Familjerna så är det här dem finns, i alla fall deras handelshus och deras sniknaste, värsta, inflytelserikaste och förmodligen intelligentaste medlemmar.
Staden har bara en fast befolkning på c.a 5000 huvuden, men den genomresande massan drar upp mantalet till över 20.000 vid vilket angivet tillfälle som helst. Stadens försvar utgörs inte av murar och vapen, även om Tennmynten, stadens egenfinansierade vakt patrullerar gatorna och är experter på när de ser saker och inte, så är det pengarna som är stadens försvar. "Guldmuren" som den kallas, betyder att alla familjer är så djupt ingrävda och beblandade i stadens affärer att det inte finns en chans att någon av dem skulle kunna få majoritet i det styrande "Rådet i Dimman". Detta gör dock att Vattenkant är den enda staden i riket där Familjerna går ihop för att skydda den mot banditarméer från sanddynerna i söder eller horder av bestar från Den Levande Skogen eller alla andra faror som kan hota Oleg's Pärla.
Heliga Kettra:
Denna klosterstad, inhuggen i klippan vid foten av Kettra's Horn i Haravadbergen i norr är Kitcherias största lärosäte. Innanför dess cyanblåa murar vilar tempel till samtliga gudar, samt Järvandantilus magikerakademi. Försvarad av landets mäktigaste böner och besvärjelser så har denna heliga och oheliga plats aldrig fallit till någon här eller fiende. Drakar kan inte ta sig igenom dess magiska barriär, Hål-Herrarna fattar eld av dess skyddande cirklar och skulle något ta sig igenom blir de snabbt nerridna av Ljusets Lansar, landets paladinorden. Bakom dem finns dessutom två munkordnar och fler kulter än vad som går att räkna.
Alla gudar dyrkas av sina respektive kulter här, de goda som de onda. Men om någon skulle försöka bryta denna religionsfrihet eller hota en helig man eller kvinna till livet så vet alla i Kitcheria vad som väntar denna individ. Alla barn har hört om Kettras Blidkare, en armé av odödliga golem som har patrullerat staden sedan den uppfördes av den mystiska varelse som staden och berget runt den är döpt efter. Ingen levande eller död idag vet vem eller vad Kettra var eller är. Men de 999 golem som vakar över religionsfriden och mot allt annat våld har bara ett straff: dissintrigering på plats. Vid minsta antydan till livshotande våld eller antydan till brott mot religionsfriheten teleporterar minst en golem in med en röd blixt och förintar den, som den snabbare än en ögonblinkning, dömt som skyldig.
Stadens cyanfärgade murar är ett resultat av att stenen tagits från ett brott som ligger någon kilometer från staden och som har denna underliga missfärgning. Till synes helt naturligt och ingen har kunna bevisa motsatsen. Detta till trots att landets visaste och mest lärda bor i denna stad, namn som Serbrannor den Evigt Seende, Kalyss - Hon som Läser Orden och Gortzt - Barnätaren är bara några få av de mest kända medlemmarna av denna boplats.