Rickard
Urverk speldesign
Ofta när jag skriver på regler så har jag en idé i skallen att utgå efter.. Vissa blir så schyssta att jag tar med dem under spelmöten.. Just nu har jag några idéer men eftersom jag inte träffar min spelgrupp så ofta (en gång i månaden och då spelar vi inte rollspel) så kan jag inte få utlopp för mina idéer.. Jag håller på att krevera!
Nåja.. Jag tänkte dela med mig av saker som jag tycker vore ballt att ha med i något spelmöte.. Det kommer (nog) helt vara om magi, då det är sådant jag spånar på i DoD för närvarande.. Först en sak som jag redan använt..
Genom världen rinner det magiflöden.. När man lägger magi så styr man om magiflödet och visar upp effekten.. Ungefär som en ljusstråle som går genom en prisma och som inte syns förrän det lyser på något.. Jag tänker mig att en magiker (prismat) styr magiflödena (ljusstrålen) genom sin kropp och sätter upp, med sin själ (PSY), ett område där magin kan "synas".. Just effekten som hur det känns när magikern lägger magi är att man samlar upp magin inom sig och sedan släpper iväg den..
Detta tänkande utgick jag från när jag ville visa hur magin fungerade annorlunda för magikern i gruppen, så att denne visste att det var något skumt på gång.. De hade kommit till ett kloster som låg på en maginod.. En maginod förstärker magi.. Jag visade det genom att magikern, istället för släppte iväg sin magi, kände den sugas ifrån honom istället.. Effekten blev dessutom kraftfullare.. Spelaren använder sin minimagi rätt mycket men slutade till sist då han blev rädd för effekterna.. Som exempel kan jag säga att när han ville smälta snö på en bänk för att sätta sig, så smälte han bort all snö inom en radie på 3 meter.. Eller när han ville öppna en dörr i en korridor med minimagi så slängdes alla dörrar upp i korridoren.. De andra spelarna fick uppleva lite andra saker, som semiastrala (spöken) upplevelser, från de som bott i klostret samt att hästarna först var oroliga och sedan svettades (under vintern)..
Något annat jag har tänkt och när jag nedtecknat om magi är hur den upptäcks av andra magiker.. Hur vågorna av magin känns för magiker är personligt för varje magiker.. Det kan vara kittlingar i huden, att vädret ändras, det blir varmare, en viss lukt framträder, något ljuder, djur blir oroliga, det blir mörkare, det sticker i kroppen, man får problem att sitta still etc.. Vad magiker kan göra för ofta med sig rädsla.. Rädsla som folk försöker visa upp som respekt och detta vet magikerna.. Därför brukar de i regel inte visa att de är magiker (hur många vet exempelvis att Gandalf/Oden/Belgarath är magiker?)..
Jag hade tänkt använda mig av en hobmagiker, vars magi doftar stuvning, någon gång.. Han är dessutom intresserad av matlagning och använder sin magi, bland annat för att tända veden, röra om i grutan, smaksätta med mera.. Stuvningslukten som magin avger är en perfekt täckmantel för att dölja vad hobens sysselsättning är för något.. Nu är det visserligen bara magiker som kan känna magi, men jag tycker det vore en trevlig överraskning för magikern i gruppen..
Jag har skrivit regler för <A HREF=http://www.student.itn.liu.se/~rikel934/slurk/dod/filer/magikerstavar.rtf>magikerstavar</A>.. En av förmågorna en stav kan ha är att krympas.. Den kan väl krympas till ungefär en tiondel av dess ursprungliga längd.. Detta kan vara rätt praktiskt.. Tänk Gandalf i The Two Towers när han ska in och träffa Theodin (jag reserverar mig för stavningen).. Istället för att bråka om att lämna ifrån sig sin stav så hade han kunnat, med stavförmågan, kunnat krympa den och stoppa den i hans ficka.. Just fenomenet med att stavarna är krympta är så vanligt bland magiker att termen "trollstav" eller "trollspö" har uppkommit bland det vanliga folket.. Det är en liten pinne som ger magikern extra kraft tror de.. Scenmagiker, alltså fejkmagiker som uppträder, brukar ha en "äkta" (egengjord, falsk) trollstav som de viftar med när de gör sina fingerfärdiga illusionskonster.. Jag tänkte presentera en magiker som viftar med sitt trollspö för spelarna.. Jag vill se deras reaktioner..
Jag har även tänkt mig en kristallkulespåman som är magiker och har sin talande spiritus familarii-korp i en bur utanför sitt eget tält, som fungerar lite som "inkastare".. Alltså förklarar vilka underliga och mystiska saker man kan få reda på i sin framtid inne i tältet.. Detta har jag visserligen skrivit om förut..
Något annat som var med för ett tag sedan var en idé som Eksem hade som var riktigt ball.. Det är en tanig, finnig nörd som frammanar demoner för att stärka på sitt eget självförtroende.. Jag kan inte vänta tills jag får presentera den idén för mina taniga, finniga spelare.. Helst ska de ha stött på demonologen innan de inser att han är "ond".. Jag tänkte försöka sätta fokus på hur synd det egentligen är om honom då han aldrig får uppmärksamhet och varför han egentligen frammanar demonerna..
Så.. Ni har äntligen orkat hit.. Hoppas det var en trevlig läsning för er.. De idéer jag presenterat ovan har alla, i stort sett, haft grundtanken att överraska spelarna.. Få de ta del av världen och lära sig något av den, samtidigt som de får reagera över det "nya" som presenteras inför deras ögon.. Alla har handlat om magi, vilket för mig till en fundering.. De flesta (alla?) köpäventyr till DoD har haft magi som grundstomme för varför äventyret ens finns.. Varför är det så? Varför är det så mycket lättare att hitta på en magisk än en "normal" grundstomme som kan kittla äventyrsådran för en spelgrupp?
Min andra fundering är (givetvis) om ni har några egna tankar, gamla som nya, som ni tänkte använda er av för att överraska spelarna med.. Jag talar inte om stora chocker och vänder på hela världen för spelarna, utan små subtila saker.. Det kan vara magiska som icke-magiska, trots att jag själv misslyckades med icke-övernaturliga överraskningar..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som höll på att glömma att han har en tvättid som börjar 07 och som istället hade tänkt att lägga sig
Nåja.. Jag tänkte dela med mig av saker som jag tycker vore ballt att ha med i något spelmöte.. Det kommer (nog) helt vara om magi, då det är sådant jag spånar på i DoD för närvarande.. Först en sak som jag redan använt..
Genom världen rinner det magiflöden.. När man lägger magi så styr man om magiflödet och visar upp effekten.. Ungefär som en ljusstråle som går genom en prisma och som inte syns förrän det lyser på något.. Jag tänker mig att en magiker (prismat) styr magiflödena (ljusstrålen) genom sin kropp och sätter upp, med sin själ (PSY), ett område där magin kan "synas".. Just effekten som hur det känns när magikern lägger magi är att man samlar upp magin inom sig och sedan släpper iväg den..
Detta tänkande utgick jag från när jag ville visa hur magin fungerade annorlunda för magikern i gruppen, så att denne visste att det var något skumt på gång.. De hade kommit till ett kloster som låg på en maginod.. En maginod förstärker magi.. Jag visade det genom att magikern, istället för släppte iväg sin magi, kände den sugas ifrån honom istället.. Effekten blev dessutom kraftfullare.. Spelaren använder sin minimagi rätt mycket men slutade till sist då han blev rädd för effekterna.. Som exempel kan jag säga att när han ville smälta snö på en bänk för att sätta sig, så smälte han bort all snö inom en radie på 3 meter.. Eller när han ville öppna en dörr i en korridor med minimagi så slängdes alla dörrar upp i korridoren.. De andra spelarna fick uppleva lite andra saker, som semiastrala (spöken) upplevelser, från de som bott i klostret samt att hästarna först var oroliga och sedan svettades (under vintern)..
Något annat jag har tänkt och när jag nedtecknat om magi är hur den upptäcks av andra magiker.. Hur vågorna av magin känns för magiker är personligt för varje magiker.. Det kan vara kittlingar i huden, att vädret ändras, det blir varmare, en viss lukt framträder, något ljuder, djur blir oroliga, det blir mörkare, det sticker i kroppen, man får problem att sitta still etc.. Vad magiker kan göra för ofta med sig rädsla.. Rädsla som folk försöker visa upp som respekt och detta vet magikerna.. Därför brukar de i regel inte visa att de är magiker (hur många vet exempelvis att Gandalf/Oden/Belgarath är magiker?)..
Jag hade tänkt använda mig av en hobmagiker, vars magi doftar stuvning, någon gång.. Han är dessutom intresserad av matlagning och använder sin magi, bland annat för att tända veden, röra om i grutan, smaksätta med mera.. Stuvningslukten som magin avger är en perfekt täckmantel för att dölja vad hobens sysselsättning är för något.. Nu är det visserligen bara magiker som kan känna magi, men jag tycker det vore en trevlig överraskning för magikern i gruppen..
Jag har skrivit regler för <A HREF=http://www.student.itn.liu.se/~rikel934/slurk/dod/filer/magikerstavar.rtf>magikerstavar</A>.. En av förmågorna en stav kan ha är att krympas.. Den kan väl krympas till ungefär en tiondel av dess ursprungliga längd.. Detta kan vara rätt praktiskt.. Tänk Gandalf i The Two Towers när han ska in och träffa Theodin (jag reserverar mig för stavningen).. Istället för att bråka om att lämna ifrån sig sin stav så hade han kunnat, med stavförmågan, kunnat krympa den och stoppa den i hans ficka.. Just fenomenet med att stavarna är krympta är så vanligt bland magiker att termen "trollstav" eller "trollspö" har uppkommit bland det vanliga folket.. Det är en liten pinne som ger magikern extra kraft tror de.. Scenmagiker, alltså fejkmagiker som uppträder, brukar ha en "äkta" (egengjord, falsk) trollstav som de viftar med när de gör sina fingerfärdiga illusionskonster.. Jag tänkte presentera en magiker som viftar med sitt trollspö för spelarna.. Jag vill se deras reaktioner..
Jag har även tänkt mig en kristallkulespåman som är magiker och har sin talande spiritus familarii-korp i en bur utanför sitt eget tält, som fungerar lite som "inkastare".. Alltså förklarar vilka underliga och mystiska saker man kan få reda på i sin framtid inne i tältet.. Detta har jag visserligen skrivit om förut..
Något annat som var med för ett tag sedan var en idé som Eksem hade som var riktigt ball.. Det är en tanig, finnig nörd som frammanar demoner för att stärka på sitt eget självförtroende.. Jag kan inte vänta tills jag får presentera den idén för mina taniga, finniga spelare.. Helst ska de ha stött på demonologen innan de inser att han är "ond".. Jag tänkte försöka sätta fokus på hur synd det egentligen är om honom då han aldrig får uppmärksamhet och varför han egentligen frammanar demonerna..
Så.. Ni har äntligen orkat hit.. Hoppas det var en trevlig läsning för er.. De idéer jag presenterat ovan har alla, i stort sett, haft grundtanken att överraska spelarna.. Få de ta del av världen och lära sig något av den, samtidigt som de får reagera över det "nya" som presenteras inför deras ögon.. Alla har handlat om magi, vilket för mig till en fundering.. De flesta (alla?) köpäventyr till DoD har haft magi som grundstomme för varför äventyret ens finns.. Varför är det så? Varför är det så mycket lättare att hitta på en magisk än en "normal" grundstomme som kan kittla äventyrsådran för en spelgrupp?
Min andra fundering är (givetvis) om ni har några egna tankar, gamla som nya, som ni tänkte använda er av för att överraska spelarna med.. Jag talar inte om stora chocker och vänder på hela världen för spelarna, utan små subtila saker.. Det kan vara magiska som icke-magiska, trots att jag själv misslyckades med icke-övernaturliga överraskningar..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som höll på att glömma att han har en tvättid som börjar 07 och som istället hade tänkt att lägga sig