Nekromanti vänja av sig med windows

Dilandau

Myrmidon
Jag har upprepade gånger försökt migrera från Windows till Linux. Just nu kör jag Ubuntu parallelt med XP. Men det verkar fanemig omöjligt att ta steget fullt ut. Alltid är det något som fukkar upp det.

Just nu är det att jag inte kan få ipoden att funka ordentligt. Kanske i huvudsak pga att jag har all min 20gb musik på en ntfs-formaterad hårddisk. Linux kan visst inte skriva till sådana... vilket gör det ganska jobbigt.

Dessutom verkar det omöjligt att kunna videosamtala med windowsanvändare från linux. Och det vill jag hemskt gärna kunna göra.

Har även inte hittat någon bra bittorrentklient.

Spel är inget större problem -- spelar ytterst lite numera.

Så hur fasen gör man? Hur blir jagav med windows utan att försaka saker som är rätt centrala i varför jag använder en dator över huvud taget?

Frixeray

Swordsman
Wine?

Borde ju kunna funka som ett bra migreringshjälpmedel, även om det kanske inte direkt löser de problem du söker fixa.

Sedan verkar det som om förutsättningarna för Linux börjar ändras från att ta de mer datorvana till att ta de som egentligen inte har så stor användning av en dator, mer än som kontorsredskap - Säkert, stabilt och egentligen inte svårare för den datorovane än Windows - och Windows börjar verkligen ses som ett mer allt-i-allo-operativ.

Själv är jag egentligen skeptisk; Linux stora problem (och egentligen en stor fördel, men det är en annan sak) är att det finns så många distar. Därmed krångligare för programskapare att fixa olika versioner till olika distar, och att sitta och behöva kompilera själv är nog knappast en höjdare, särskilt inte för en nybörjare. Så jag tar antagligen inte steget fullt ut förrän TCPA och Fritz-kretsen används på fullt allvar...

G

Guest

Guest
Linux kan visst inte skriva till sådana
Linux kan skriva till ntfs, eller snarare skriva över existerande filer med lika stora filer vilket ju kan vara ett problem.
Menar du att ipoden har ntfs, och isåfall, har du testat om den har stöd för FAT 32 för det brukar ju de flesta mp3 spelare ha stöd för, annars tycker jag att du ska klaga i närmsta mac butik att de gar microsoft filsystem på sin ipod.
Annars om det endast är pga att linux är gratis och opensource som du byter så kan jag även rekommendera react os till en dualboot, som är win2k kompatibelt os med stöd för ntfs.

Btw jag har inte ens hittat någon bra bittorrent klient till windows, alla verkligen suger processor och minne, det är inte kul när bt har 75% av processorn och 768MB minne (vilket också är 75%).

Dilandau

Myrmidon
All min musik ligger på en ntfs-formaterad (extern) hårddisk. Vad jag förstår är ntfs-stödet i Linux ganska instabilt, med stor riskt för att förlora data etc. Så om jag vill lägga till låtar i biblioteket, eller ändra spårnamn eller whatever, så blir det strul.

Har funderat på att konvertera hårddisken till fat32. Men i min erfarenhet funkar inte 20gb-partitioner så bra som fat32.

Arfert

Facit
jag testade Linspire för nåt år sen, ett Linux för privatanvändare, ej datanerdar... det var sjukt enkelt att använda (jämfört med Suse jag testat tidigare)... enklare än windows och fungerade hur bra som helst med all hårdvara jag hade.

Linux-purister gillar inte det för att det inte är lika "customiseringsbart" och dessutom kostar en tusing om man vill ha hela paketet... fast då får man nåt som heter one-click-technology där man bara går in på en specialgjord browser och klickar på de program man vill installera, och sedan går det helt automatiskt utan strul. Det finns tusentals program där, allt man behöver. Min morsa kan använda det.

www.linspire.com heter sajten. Helt enkelt ett linux för folk som inte vill rota för mycket i sina datorer, men vill ha ett alternativ till Windows till sin vanliga PC.

Storuggla

Champion
"Så hur fasen gör man? Hur blir jagav med windows utan att försaka saker som är rätt centrala i varför jag använder en dator över huvud taget?"

Och ifall du inte orkar sitta med pingvinen eller windows längre: Welcome to the dark side.

Storuggla, tyvärr allergisk mot loggan

Morgoth

Swashbuckler
Undvik Linspire

Varför du inte bör använda Linspire förklarar jag här. Det är en ganska töntig tråd, men faktum kvarstår att Linspire suger, inte först och främst för sitt löjliga efterapande av Windows, utan på grund av sin seghet och instabilitet.

Ubuntu är nog en bra distro, så kör på den. Har du kollat in captive-ntfs? Det är ett sätt för dig att använda Windows egna ntfs-drivrutiner (emulerade via wine) för att skriva och läsa till en ntfs-partition. Googla på "captive-ntfs" så ska du se att installationen går utan problem.

Morgoth

Swashbuckler
Om du verkligen ska göra dig av med Windows finns det ju faktiskt ingen anledning att köra ntfs överhuvudtaget. Ska du dualboota så rekommenderar jag captive-ntfs (se mitt inlägg längre ner i tråden).

Finns det inte jättemånga webbkameraprogram? Jag saknar själv webcam så jag har inte kunnat testa det här. Den nyaste versionen av Kopete (uppdatera KDE till 3.5) ska också tillåta webcam-samtal över MSN om jag har förstått det rätt. Låter bra.

Frånvaron av Bitcomet lyser inte med sin brist av närvaro i Linux. Azureus, Ktorrent, Bittorrent, Bittornado, qtorrent och ctorrent är de jag har använt och Azureus och Ktorrent är favoriterna. Azureus är dock riktigt resurskrävande (det är alla bt-program i min erfarenhet).

Vad gäller spelen funkar ju cedega ganska bra.

Med Linux handlar inte om webbkamerakonversationer och andra ytligheter! Linux handlar om sex och revolution! Kasta dig in i en värld av öppen källkod och öppna sinnen! Bli en sexig rebell som kastar gatsten mot det teknologiska förtrycket och som stormar Microsofts högkvarter och frigör källkoden!

Länge leve den teknologiska intifadan! :gremwink:

Arfert

Facit
Re: Undvik Linspire

när jag körde Linspire så var det varken segt eller instabilt... däremot är det inte så lätt att konfigurera om man är datornerd... och är för vanligt ej datorintresserat folk (vilket är främsta anledningen att linuxfolket baktalar det har jag förstått)

nej jag kör inte det just nu, kör bara MacOSX och Windows XP på mina burkar... det täcker upp mina behov..

Morgoth

Swashbuckler

och är för vanligt ej datorintresserat folk

Jo, det är ett typiskt "gubb-Linux", tillsammans med Xandros och Mandriva och andra liknande distributioner. Jag ska inte vara sen med att erkänna att det gör mig lite förbannad att Linspire-folket lyckas komma undan med att ta betalt för pakethosting. Jag menar, det är ju det som är poängen med Open Source-rörelsen: samarbete. Samma grej som Linspire erbjuder mot betalning i CNR erbjuder andra distributioner gratis och mycket mer effektivt.

Bortsett från det så är Linspire helt enkelt en seg distro. Jag har inte studerat den på djupet, men en enkel installation räckte för att avgöra att Linspire 5.0 består av en snygg installation och ingenting mer.

Arfert

Facit

ja, för folk som kan datorer och Linux så finns det ju bättre (beror ju på vad väger in i det) och gratis distributioner...

fast jag tycker det är värt en femhundring för vanliga användare att få det snyggt paketerat, utan att behöva LETA efter alla bra program som finns att ladda ner och enkelt att installera (och dessutom med människor man kan ringa om det strular, riktigt support, inte forum på nätet) som alternativ till Windows... jag har inte riktigt förstått mig på invändningarna från Linux/open source-folket.. låter lite som snobbism ;-) Tordde det var nåt BRA att man lyckas få "Svensson" att köra Linux. So what att det är relativt likt Windows (och har ganska smaklös design på gränssnitt).. det är lätt att lära sig och funkar.

Linspire-laptops säljs ju på Walmart i USA för under femhundra dollar... vilket jag tycker man kan applådera.

Morgoth

Swashbuckler

fast jag tycker det är värt en femhundring för vanliga användare att få det snyggt paketerat, utan att behöva LETA efter alla bra program som finns att ladda ner och enkelt att installera (och dessutom med människor man kan ringa om det strular, riktigt support, inte forum på nätet) som alternativ till Windows... jag har inte riktigt förstått mig på invändningarna från Linux/open source-folket.. låter lite som snobbism ;-) Tordde det var nåt BRA att man lyckas få "Svensson" att köra Linux. So what att det är relativt likt Windows (och har ganska smaklös design på gränssnitt).. det är lätt att lära sig och funkar.

Nej, jag ska inte vara omöjlig. Det finns en solklar arrogans hos hackarna som jobbar på de "riktiga" distributionerna, annars hade det ju funnits riktiga open source-alternativ till Click n' Run och fler grafiska administrationsmiljöer över huvud taget. Jag jobbar faktiskt själv på ett slags metapaketformat som ska möjliggöra paketbläddring som i CNR , fast på vilken distribution som helst. (Vi får se hur det går med den saken. :gremblush:)

Sen kändes Linspire extremt segt när jag testade det, men jag tvivlar inte på dig om du säger att du har haft en annan erfarenhet.

Å, och en till sak: logga in som root för vardagsbruk? Smart, Linspire.

G

Guest

Guest
Nu har du ju redan fått vettiga råd om hur du ska lösa det, men min erfarenhet är at det är winxp och inte partitionsstorleken som har probs med fat32 (min erfarenhet är 180GB) så just det borde inte vara några problem.

Morgoth

Swashbuckler
Nu har du ju redan fått vettiga råd om hur du ska lösa det, men min erfarenhet är at det är winxp och inte partitionsstorleken som har probs med fat32 (min erfarenhet är 180GB) så just det borde inte vara några problem.

Detta stämmer mycket väl. Jag har själv kört FAT32-partitioner så stora som ~200GB (!). De har gått att läsa från/skriva till från både Windows och Linux. Däremot kan inte Windows formatera FAT32-partitioner större än 30GB (tror jag), så tricket är att formatera från Linux med mkdosfs.

Däremot finns det en högsta filstorleksgräns på 4GB på FAT32-partitioner som gör det till ett stort problem att förvara DVD:er i .iso, .bin eller .img-format (tillexempel).

Arfert

Facit

det där fattade jag int ens ;-)

men jag vill gärna se enkla sätt att installera program för linux.. ungefär som i mac (dra och släpp det du vill installera till programmappen)

G

Guest

Guest

det där fattade jag int ens ;-)
Det är ungefär som att ta med sig granatkastare bulldozer och tvättmaskin när man ska gå o handla smågodis, du har en rejält stor arsenal som du inte behöver och går något fel så går det åt helvete.

Dewil

Skrivbordsgeneral

root kallas administratörsanvändaren i Unix-system. root har högsta behörigheten. Det är onödigt att använda root som en vanlig användare. Du som kör Mac måste väl nånstans ha en root-användare?

Dewil

Arfert

Facit

ja, men det heter inte så på Mac, om man inte går in via terminalen, vilket bara de som hackar i UNIX direkt gör...

överhuvudtaget undviker man i mac-terminologi (för de som använder datorerna) "dataord" som ROOT, REBOOT osv...

Administratören heter just det... inte rootanvändare. Och det är den som sitter på lösenordet för instalation av nya program, lägga till och ta bort användare osv... Men normalt sätt är det bara en användare på macar, om de inte finns på tidningsförlag eller likande och används som arbetsstationer. Det är inget man funderar på.

Arfert

Facit

ja, men då stämmer det inte.. loggar man in i Linspire ser det ut som i windows XP ungefär... förstår inte problemet... kan du förtydliga?