Kontakter (vänner och fiender) är som bekant ett utmärkt sätt att driva handlingen framåt. Men hur bra fungerar det här med resurser egentligen? Varje kontakt får ju ett värde (ofta mellan 5 och 20) som både ska symbolisera hur "mäktig" och "användbar" kontakter är. Jag föreslår att man slår två slag för varje kontakt, där det första värdet anger hur nära/tillgänglig kontakten är, och det andra värdet symboliserar hur mäktig/inflytelserik han eller hon är. När en spelare vill få kontakt med en vän kan systemet från Undre världen (s. 281) användas. Invändlingar och kommentarer emottages tacksamt.
Exempel:Tidigt under sin karriär som prisjägare hamnade Carl S Berg i trubbel med maffian, som skickade ut en torped för att tysta Carl. Lyckligtvis fick inte torpeden som han ville utan åkte själv på stryk, och han är naturligtvis ute för att hämnas. Spelaren slår fram torpedens resurser. Resultatet blir 15/11. Detta tolkas som att torpeden är fast besluten om att göra upp, men att han inte är så fruktansvärt resursstark (han kanske bara frilansar för maffian...).
Senare under karriären knyter Carl kontakt med en officer som utbildar honom i sprängteknik. Spelaren antecknar officeren som vän och slår fram hans resurser. Resultatet blir 8/16. Officeren är svår att få tag på (han kanske bor i en annan stad eller är allmänt upptagen), men han har stora resurser till sitt förfogande. Förmodligen är han överstelöjtnant eller överste.
En regnig dag får Carl indikationer på att torpeden är honom på spåret. Han kommer med stor sannolikhet försöka döda Carl inom de närmaste dagarna. Kallsvettig försöker Carl får tag på sin officersvän hela dagen. Spelaren slår ett slag mot officerens "tillgänglighetsvärde" (8) med normal svårighet (Ob3t6). Detta misslyckas; det visar sig att officeren är utomlands. Det ser inte bättre ut än att Carl får möta torpeden på egen hand.
Om Carl hade fått tag i officerskollegan så hade han med stor sannolikhet hjälp till på något sätt (kanske efter ett lätt slag mot Övertala). Officerens omfattande resurser (16) skulle kanske ha inneburit att han kunde "låna ut" ett PSG eller liknande. Nu blev det inte så, utan Carl fick möta sin baneman två dagar senare.
- MAD
Exempel:Tidigt under sin karriär som prisjägare hamnade Carl S Berg i trubbel med maffian, som skickade ut en torped för att tysta Carl. Lyckligtvis fick inte torpeden som han ville utan åkte själv på stryk, och han är naturligtvis ute för att hämnas. Spelaren slår fram torpedens resurser. Resultatet blir 15/11. Detta tolkas som att torpeden är fast besluten om att göra upp, men att han inte är så fruktansvärt resursstark (han kanske bara frilansar för maffian...).
Senare under karriären knyter Carl kontakt med en officer som utbildar honom i sprängteknik. Spelaren antecknar officeren som vän och slår fram hans resurser. Resultatet blir 8/16. Officeren är svår att få tag på (han kanske bor i en annan stad eller är allmänt upptagen), men han har stora resurser till sitt förfogande. Förmodligen är han överstelöjtnant eller överste.
En regnig dag får Carl indikationer på att torpeden är honom på spåret. Han kommer med stor sannolikhet försöka döda Carl inom de närmaste dagarna. Kallsvettig försöker Carl får tag på sin officersvän hela dagen. Spelaren slår ett slag mot officerens "tillgänglighetsvärde" (8) med normal svårighet (Ob3t6). Detta misslyckas; det visar sig att officeren är utomlands. Det ser inte bättre ut än att Carl får möta torpeden på egen hand.
Om Carl hade fått tag i officerskollegan så hade han med stor sannolikhet hjälp till på något sätt (kanske efter ett lätt slag mot Övertala). Officerens omfattande resurser (16) skulle kanske ha inneburit att han kunde "låna ut" ett PSG eller liknande. Nu blev det inte så, utan Carl fick möta sin baneman två dagar senare.
- MAD