Jag har inte sett några regeltekniska saker om att vara vänsterhänt, mer än att man just är vänsterhänt... Men som du säger, vänsterhänta uppfattas som luriga och svåra om man inte är van vid det så jag har ett förslag på hur det skulle kunna lösas...
När du slåss med någon så får denne slå ett slag mot stridsvana, klarar den slaget är den van nog att inte få några negativa effekter av att du är vänsterhänt... Hur svårt slaget mot stridsvana är kan ju bero på lite. Säg att det är din bror du "slåss" med så kanske han är mer van vid det och får slå två tärningar mot stridsvana, medans en normal soldat får slå tre kanske... En vapenmästare kanske inte behöver slå, eller slår en tärning. En helt otränad kanske också får slå tre, men de brukar i sin tur ha ganska låg stridsvana om man jämför med t.ex. soldater så det jämnar nog ut sig...
Klarar den däremot inte slaget får den en nivå svårare på försvarshandlingarna undvika, blockera, parera... Eftersom det är svårare att skydda sig mot en vänsterhänt då denna är "spegelvänd"...
Rent offensivt tror jag inte man behöver lägga in några fördelar/nackdelar... Det räcker nog att det blir svårare att försvara sig mot dig, det är hårt nog.
Sedan tänkte jag att om de inte klarar sitt slag kanske man kan ta effekten dom missade slaget mot stidsvana med och dela på två, i så många rundor får de dessa nackdelar mot dig... Avrundat uppåt då så det alltid blir minst en runda. Fummlar dom, så får de nackdelarna resten av striden...
Dessutom kan man väl tänka sig att detta bara fungerar på någorlunda humanoida varelser... Djur, monster och liknande bryr sig nog inte om att du är vänsterhänt... Jag vill se draken som får svårare att försvara sig för att du är vänsterhänt!
Men, detta var bara lite tankar... Snacka med spelledaren, så blir det säkert superbra... Jag har inte speltestat det eller något, för i min grupp blev alla högerhänta... Så vi har aldrig riktigt haft problemet...
Lycka till med det nu då...