Nekromanti vänsterhänt strid

jag har för ovanlighetens skull slagit fram en vänsterhänt rollperson så jag undrar om någon regelvis person vet hur det regelteckniska konsekvenserna i strid blir av detta, då vänsterhänta personer upplevs luriga av andra.

k7e9

Hero
Jag har inte sett några regeltekniska saker om att vara vänsterhänt, mer än att man just är vänsterhänt... Men som du säger, vänsterhänta uppfattas som luriga och svåra om man inte är van vid det så jag har ett förslag på hur det skulle kunna lösas...

När du slåss med någon så får denne slå ett slag mot stridsvana, klarar den slaget är den van nog att inte få några negativa effekter av att du är vänsterhänt... Hur svårt slaget mot stridsvana är kan ju bero på lite. Säg att det är din bror du "slåss" med så kanske han är mer van vid det och får slå två tärningar mot stridsvana, medans en normal soldat får slå tre kanske... En vapenmästare kanske inte behöver slå, eller slår en tärning. En helt otränad kanske också får slå tre, men de brukar i sin tur ha ganska låg stridsvana om man jämför med t.ex. soldater så det jämnar nog ut sig...

Klarar den däremot inte slaget får den en nivå svårare på försvarshandlingarna undvika, blockera, parera... Eftersom det är svårare att skydda sig mot en vänsterhänt då denna är "spegelvänd"...

Rent offensivt tror jag inte man behöver lägga in några fördelar/nackdelar... Det räcker nog att det blir svårare att försvara sig mot dig, det är hårt nog.

Sedan tänkte jag att om de inte klarar sitt slag kanske man kan ta effekten dom missade slaget mot stidsvana med och dela på två, i så många rundor får de dessa nackdelar mot dig... Avrundat uppåt då så det alltid blir minst en runda. Fummlar dom, så får de nackdelarna resten av striden...

Dessutom kan man väl tänka sig att detta bara fungerar på någorlunda humanoida varelser... Djur, monster och liknande bryr sig nog inte om att du är vänsterhänt... Jag vill se draken som får svårare att försvara sig för att du är vänsterhänt! :gremwink:

Men, detta var bara lite tankar... Snacka med spelledaren, så blir det säkert superbra... Jag har inte speltestat det eller något, för i min grupp blev alla högerhänta... Så vi har aldrig riktigt haft problemet...
Lycka till med det nu då...

Boldtaar

Warrior
Kör med att man får +Ob1T6 på parera och blockera när man slåss mot någon som är vänsterhänt. Undantaget är om har en teknik ”Slås mot vänsterhänta” i sin stridskonst (hittat på själv) eller om man lyckas med Ob4T6 mot stridsvana (behöver bara slå en gång för varje ny strid).

Praetori

Warrior
Det finns regler för vänsterhänta i EON II. Det hela har dock reviderats bort i utg 3 (jag har iaf inte hittat nåt).
Fråga Marco, han har jhu järnkoll på stridsreglerna.

Boldtaar

Warrior
Bra jag inte börjar bli senil... än?
Hade också för mig att det funnits regler för det men var inte säker.

Har dock inte Eon II längre :gremmad:

Marcus J

Hero
Jag har för mig att det var 1 nivå svårare att slås mot vänsterhänta om man hade under 10 i vapenfärdigheten alt. stridsvana. Detta eftersom man om man var tränad mer än så var tränad mot just vänsterhänta också - dock kommer jag itne ihåg var jag såg reglen, som någon tidigare nämnde så är det mycket möjligt att den är från en tidigare version av Eon.

/Marcus veteran ?

Foggmock

Myrmidon
Det finns inget i en strid man mot man där den ene är högerhänt och den andre vänsterhänt som motiverar någon egentlig regelmodd. Visst, det är annorlunda att slåss mot en vänsterhänt, men inte direkt svårare. Tröskeln är inte högre än om du slåss mot någon högerhänt som slåss på det minsta lilla annorlunda sätt från det du är van vid.

Tydligast om man använder enhandsvapen givetvis, men ändå försumbart. Du märker liksom att du får ta en lite annan approach, men du är inte liksom "OMG WHUT IS HE DOING ARGH PUT MY ARM BACK" bara för du springer på en vänsterhänt snubbe.

Praetori

Warrior
Lite skillnad e det dock.... speciellt i en plötsligt uppkommen situation (typ slagfält eller överfall). Men det är inte tillräckligt för att motivera en svårighetsökning. Man skulle kunna köra med (om man orkar) att ge den högerhänta en T6 svårare på VINIT den första rundan om denne är ovan vid att slåss mot vänsterhänta.