Nekromanti Värdeladdade ord

Muggas

Hero
Vissa sammanfattande uttryck kring rollspelsbegrepp används mer flitigt än andra. En del uttryck är mer accepterade och omtyckta, medan andra är bespottade och ger negativa associationer. Nedan följer mina subjektiva reflektioner över några av dessa ord:

Koncept

Koncept är ett trevligt ord, eftersom det känns som det inbjuder till diskussion och reflektioner. För mig är ett koncept något som förändras, anpassas och förbättras. Här är helheten det viktiga och detaljerna mindre viktiga. Strukturen är lösare och tolkningsmöjligheterna bredare. Koncept som ord gör mig alltid intresserad.

System

För mig personligen har alltid ordet "system" mest gett associationer till systemdokumentation över urtråkiga datasystem. System är något fast och oföränderligt (kanske inte, men det känns så). System är säkert ett ypperligt ord för att beskriva olika regellösningar, men jag har svårt för det (hmm, ändå läser jag systemvetenskap). För att jag ska intressera mig för ett makarinlägg så verkar alltså ordet "system" i ämnesrubriken något avskräckande.

Fantasy

Ett ord jag har blandade känslor för. Dels så känns det så urvattnat att det tappat sin värdebärande funktion och borde delas upp i subdefinitioner med klarare innebörd och dels så är det lättillgängligt och fortfarande ganska tilltalande, eftersom man (jag) associerar till verklighetsflykt (verkligheten får man nog av ändå).

Sci-Fi

Också verklighetsflykt, men av någon anledning avskräcker det mest, om jag inte ganska väl känner till vad som avses. Det känns som om sci-fi nissarna är uppdelade i små nischade grupper som är ganska slutna för oinvigda. Sci-fi rollspel låter alltså mest svårtillgängligt och jobbigt. Men när jag väl intresserar mig för något inom genren så är det till 100%. Jag orkar bara inte sätta mig in i så mycket.

Vad betyder de olika uttrycken för er? Vilka uttryck gör er intresserade/ointressererade och varför?

Rickard

Urverk speldesign
Oj, höll på att glömma bort den här tråden.. Tur att den var betygssatt så att jag såg den på Info-sidan..

Indierollspel

Mina intressen riktar sig gärna åt dessa.. För mig så tyder hela kategorin på nyskapande, innovativitet och kreativitet.. Därför så gillar/gillade jag också dogmautmaningen.. Fast jag själv är alldeles för lat/snål för att gå in på indieforum och indierollspelssidor.. Själv tycker jag dock att termen är lite olycklig, för jag tänker alltid på indiska spel när jag hör den..

Koncept

Koncept är ett bra ord, för det säger egentligen ingenting trots att det kan uttrycka allting.. Man måste ge det ett värde för att det ska bli värdefullt.. Ett koncept är rollspelets (eller gubbens) benstomme.. Utan konceptet så faller rollspelet.. Ett koncept kan tilltala mig eller mota bort mig.. Säger någon "koncept" så lystrar jag, för då kan jag få reda på om det är intressant eller inte för mig..

Storytellingsystem

Ett ord som skapats för att försköna.. Egentligen är det väl ett namnval som är valt utifrån spelskaparnas regelkoncept.. Men vad tusan innebär ordet?

Fantasy

Ordet har ändrats för mig under tiden jag varit på wrnu.. Förut så hade det en rätt häftig klang men efter allt sågande av den genren på forumet så har jag tröttnat på ordet..

Sci-Fi

"Sci-fi rollspel låter alltså mest svårtillgängligt och jobbigt. " <-- Också min åsikt.. Att spela ett SF-spel låter ungefär som att ha Data som spelledare.. Tråkigt, monotomt och fullt utav tekniskt mumbojumo som tittarna inte kan förstå.. Mest eftersom mumbojumbot inte innehåller något vettigt..

/Han som funderade på att ta med tärningspölar och samberättande men sket i det, för det är bara trendnycker (att snacka om det, alltså) som förekommer på forumet