Nekromanti Värden

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Någon som skulle kunna hjälpa mig lite med mitt bestiarium?
Skulle behöva hjälp med att få lämpliga värden till;

Rese, 230-260 cm lång, 180-200 kg
Demon, 280-300 cm lång, 280-300 kg

de värden jag behöver är alltså givetvis styrka och storlek.
För övrigt vore det trevligt med en bra tabell för detta.

"Ägna inte för mycket tid till att vara en bra människa, inte en jävel kommer att tacka dig för det"

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Lite hjälp (kanske) ...

Följande resonemang förutsätter att Storlek x 5 = vikt i kg.

Om vi utgår från en genomsnittlig människa (Styrka 11 och Storlek 13, 65 kg och 170 cm) och proportionerligt förstorar henne till en reses respektive en demons storlek får vi följande:

Rese: Styrka 23 och Storlek 39, 195 kg och 245 cm

Demon: Styrka 32 och Storlek 64, 320 kg och 290 cm

Observera att jag utgått från att Styrka är beroende av musklernas tvärsnitt. Det innebär att om du skapar en jätte som är byggd som en människa men 2 gånger så lång så ökar Styrkan 4 gånger (2 x 2) och Storleken 8 gånger (2 x 2 x 2).

Jätten i ovanstående exempel skulle alltså ha följande värden: Styrka 44 (11 x 2 x 2) och Storlek 104 (13 x 2 x 2 x 2), 340 cm (170 x 2) och 520 kg (104 x 5).

Hoppas jag varit till någon hjälp.

/Dante

lave

Warrior
dum kritik (ot)

fast så får man OCKSÅ tänka på att jätten behöver ÄNNU tjockare ben och ÄNNU större muskler för att klara av sin proportionellt större vikt.... fast det är klart, om de "bara" är tre meter kanske inte det spelar SÅ stor roll, men jag skulle nog lägga till något till storleken (till den stoora benstommen) och kanske lite till styrkan, eller rent av lite mindre? (lite av styrkan "går åt" till att lyfta kroppen.....?)
eller så låter jag bara bli, efterssom jag inte kan något om det här :)

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Du har givetvis helt rätt ...

Mitt svar bygger på geometriska formler. Om man ska blanda in verkligheten blir det mycket krångligare.

Men faktum kvarstår: du har rätt, stora varelser måste ha extra kraftiga ben för att kunna bära upp sin egen kroppsvikt.

/Dante

P.S. Jag tyckte inte att ditt inlägg var vare sig dumt eller OT. D.S.