Nekromanti Värden?

Douggie

Warrior
Det räcker nog rätt bra, ja. (otroligt avundsjuk eftersom jag själv dras med urusla värden.)

// Douggie

Tamshan

Warrior
I DMs Guide finns ett variant till karaktärs kreation där man köper grundegenskaper för givna poäng i stället för att rulla dem med tärningar. (Faktiskt en bra variant för den DM som vill slippa det eviga klagandet från de spelare som har otur och rullar sämst.) Ta en titt på vilka ungefärliga värden man kan köpa för dessa poäng och utifrån vilken typ av kampanj ni spelar (fråga din DM om du inte vet) så ser du om din karaktär suger eller inte.

Tamshan

Warrior
Enligt DM's Guide är din karaktärs egenskaper byggd på ca 56 poäng. 32 Poäng är standard för High-powered Campaigns. Personligen tycker jag dock det är för litet, för att kallas High-powered i alla fall. Så om du anser dina grundegenskaper vara väldigt dåliga så har du nog spelat för mycket PC-spel med maxade (tillfuskade?) karaktär värden på sistonde ;)

Ackerfors

Alas, your rapids!
Hehehe...jag älskar min rp...Jag skrev inlägget enbart för att skryta med mina snorigt höga värden. Jag hade sådan tur när jag slog...
En gång slog jag 3 sexor och en etta och andra gången slog jag 3 sexor och en femma...

Det där med dataspelen kanske stämmer men inte ens där har jag fått så höga värden...

MVH
Martin Ohlsson
<A HREF="http:// www.martin4um.cjb.net " target="_new">http:// www.martin4um.cjb.net </A>

Dilandau

Myrmidon
Värden är överskattade.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"

Tamshan

Warrior
Tja i vissa spel kanske. Grundegenskaperna är extremt viktiga i 3rd edition upplever jag det som i alla fall, betydligt mer än de var i AD&D 2nd ed, då de slår sedan igenom på så många områden i övriga delar av karaktärskapandet; saves, skill values, initiative, combat, spell DC, feat prereqs, skill points, hit points, etc.

Är man den som slår sämst egenskaper i 3rd edition, ja då vet man med säkerhet att man alltid kommer att spela en sämre karaktär än de övriga i spelgruppen. Kanske ännu en anledning att låta spelarna köpa grundegenskaper för ett poängsystem i stället för det orättvisa tärningsrullandet som nästan alltid leder till att halva spelgruppen består av missnöjda spelare.

Gabri L

Warrior
Själv föredrar jag point-buy systemet, för att sedan göra karaktären relativt genomsnittlig. På så sätt får han ett par poängs bonus på allt. Glöm inte att du får ability points senare när du avanserar i lvl! För övrigt är det riktigt bra värden, turgubbe där!

"Slå en t4:a, det går bättre då..."

König

Hero
Funkar och funkar, om du menar point-buy system så finns det beskrivet i players handbook.

"When the DM laughs it is already to late"

König

Hero
Hur många ggr slog du?

???

Själv föredrar jag point-buy, det ger balans inom gruppen och skapar mindre osämja och suicidal tendencies! Eller hur Gabri L!!

"When the DM laughs it is already to late"

Dilandau

Myrmidon
Spela en sämre karaktär ... det vet jag inte. Inte vara lika effektiv i strid kanske, men risken är klart att man spelar en roligare karaktär än de andra.

Att ha över 10 i alla viktiga grundegenskaper är tråkigt.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"

Gabri L

Warrior
Re: Hur många ggr slog du?

Yes! Diggar point buy. Man kan bygga hur man vill med tyngdpunkter på vad man vill!

"Slå en t4:a, det går bättre då..."

chrull

Stockholm Kartell
jag har mer problem åt andra hållet.. DM (jag) sitter och klagar över hur bra spelarna slår... när man slår 4 18 i rad så blir jag lessen..

alla rollpersoner i den kampanj jag kör nu har apbra värden.. och jag har sett de slås fram så jag kan inte ens anklaga dem för fusk.. :o)

detta har lett till att jag måste köra med svårare monster än vad DMG säger att jag ska göra för att ha passande möten.. lite jobbigt ibland att lista ut vad som är bra och inte.. det som brukar vara så lätt..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--