Nekromanti Värdhusvärlden

Quadrante

Grisbonde
Jag har egentligen inte tid att börja på ett nytt spelkoncept. Så om någon nappar på det här, är det bara att sno idén och jobba vidare på den. Kanske kan jag vara med och teckna lite till det. Antaglien inte :gremsmile:.

Koncept

Korsa dungeon-crawl med brädspel och partyspelande.
Alla äventyren utspelar sig på ett jättelikt världshus, vilket är rollpersonernas värld. (vilket påminner mig lite om Babylon-5).. Man resre inte ut till äventyren från sitt hak, äventyren kommer till haket. Man kan tänka sig enkla äventyr som att driva ut en demon från ett rum, när denne vägrat betala för sig. Till svårare som att ta sig genom spelarnas salar utan att bli indraget i ett evigt kortsspel (och förlora sin själ). Kanske man måste ner i källaren och strida mot dem där nere för att föra upp ett gammalt vin åt en ädel herre. Man kan också tänka sig äventyr i stil med, ta reda på vem tjuven är, utan att anklaga någon öppet och att hinna flörta med den där snyggingen innan man blir för full, eller att denne reser.

Tänk själva.

Vad skulle man egentligen vilja ha i ett sådant spel.
Var skulle fokuset i reglerna sitta.
Det kanske bara är ett korkat förslag.

ps. idén kom av en ordlek för någon dag sen (vrållådan).ds

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Alls ingen korkad idé

Har själv funderat på en sådan modul till Neverwinter Nights. Ett Sigil (till AD&D) fast ett värdshus. Alltså värdshuset är oändligt mystiskt stort och innehåller en massa portar och portaler till andra världar. Fungerar som ett nexus i planresarnas... ööhh... resor. Massa konstiga trappor, rum som kommer och går, väggar som flyttas. Lite Harry Potter, faktiskt.

Läs Neil Gaimans World's End, som är en nästan fristående del av Sandman-serien (även om den har en fet spoiler på slutet). Där finns ett värdshus lite som det jag tänker på när jag tänker på mina idéer och läser det du skrivit här.

M.

Quadrante

Grisbonde
Vad bra !

Kul att du varit inne på samma (värdshus) idé.
Fast, den är förvisso inte så unik att jag inte trott att någon annan inte skulle ha tänkt åt det hållet redan. Irriterar mig lite att jag inte har nog koll på Gaiman, så att jag missat det du refereade till... Nu kommer jag antagligen bli både sporrad och inspirerad. Vilket jag alltså borde undvika :gremsmile:

Har du några partytrix ?

Dimfrost

Special Circumstances
Det här gillar jag! Jag är alltid svag för världskoncept som bygger på en enda företeelse upprepad i det oändliga: Staden, Teatern i sinisas Världens höst (som jag har snott till Terone) och Labyrinten i Terone (som ingen nog har koll på, förutom jag. Nyah nyah), och i någon mening Chronopia och Gormenghast. Och så har jag fler koncept i samma stil som jag aldrig gjort något av.

Jag skulle vilja ha en skönt tillbakalutad känsla, och inte så mycket grottröj. Ibland kommer det rövarband från salar långt borta, men för det mesta kan man ta det lugnt, festa och dricka. Jag vill ha formaliserade duellagar för att lösa konflikter utan att de urartar i bittra fejder. Mystiska varelser som lever i bjälklagren mellan våningsplanen. Trollkarlar som kan byta håll på korridorerna. Halvt mytiska kartor som erbjuder någon form av överblick över arkitekturen, och vagt antyder en infernalisk plan bakom alltsammans. Religiösa expeditioner som är ute efter att mörda alla med gröna ögon. Tatuerade jägarstammar som lever på taken. Världshusvärdarna är ett byråkratiskt gille som styr med järnhand. Märkliga fabriker i källarna. Källarvåningar som ingen vet var de slutar.

Hur reglerna skulle se ut får jag tänka på mer senare. Jag får be att återkomma.

/Dimfrost

Tyr

Hero
The World Serpent Inn

Jag har haft funderingar på att låta mina planescape-spelare råka ut för The World Serpent Inn. Det där planet påminner mycket om din värdshusvärld, och en värdshusvärld är ju hur tufft som helst.

Dimfrost

Special Circumstances
Och lite mer spån

Åh, jag älskar spånande listor, och det var alldeles för länge sedan. Tack, Quadrante. :gremlaugh:

Ett gille av gnomer som sköter värdshusets eldstäder, och har en massa välbevakade hemligheter. Ett monster som har ätit upp en hel sektion av värdshuset underifrån. Små gårdar med melankoliska fontäner. Knubbiga torn med förvirrade astronomer. Nomadiserade sagoberättare som färdas i små sällskap genom huset. Underhållare och musikanter som färdas i mer regelbundna vägar, och långsammare. Handelsresande utan mål. Hela tiden hotet från spegelvärlden. Enklaver som har murat igen alla dörrar och passager till andra delar av huset. Vansinniga härskare som förbjuder alla att klä sig i någon annan färg än blått. Sektioner av värdshuset som är vanvettigt höga, med mängder av sinsemellan varierande våningsplan, så att det blir ett myller av ramper, hissar och smala spiraltrappor.

Fortfarande inga regler, så jag hör väl av mig igen.

/Dimfrost

Quadrante

Grisbonde
:) spåna på

Jag märker att jag helt plötsligt hamnade i osynk :gremsmile:

En ide jag fick ur din om värdshusvärdarna var att det inte är själva värdshusvärdarna som utgör gillet, utan att det är den organisation som styr tillgången på råvaror. Vilket medför att det finns vissa som är herrar i sin sal, och andra som är marionetter för gillets nycker. Sen kan det givetvis finnas fraktioner inom gillet också... och några få "fria"värdar också.. kanske någon lönnkrog i en vrå osv osv

Quadrante

Grisbonde
Re: The World Serpent Inn

Jag försöker gå in på den där sidan du rekomenderade, men datorn hänger sig... får försöka igen senare, men jag gissar att det är sidans kod och min dator som inte riktigt går ihop.

Tyr

Hero
Re: The World Serpent Inn

Även om jag tycker det är lite fult att direktlänka till andras filer, så får jag väl göra det här.

Dimfrost

Special Circumstances
Några mysterier

Vart kommer maten ifrån? (Favorit i repris! :gremgrin:)
Varför är var tredje dörr på vänster sida igenspikad och avstängd med rostiga kedjor?
Vad är det för klapprande fotsteg man hör på taket?
Varför har vissa personer en stjärna tatuerad under ena ögat? Och varför tycks de blinka till varandra när man inte ser på?
Varför är det förbjudet att spela fiol?
Vart kommer man om man följer den där spikraka kulverten som tycks finnas parallellt med tredje källarplanet under alla sektioner?
Vad är det de serverar på svartkrogen bortom Tredje hallarna, egentligen?
Varifrån kommer den mäktiga pälsen och skallen som pryder skänkrummet i Nedre salarnas förråd?
Vem är mannen med träbenet som alla pratar om, men ingen har sett?

En första regelfundering: Det bör nog inte finnas så många vildmarksfärdigheter. :gremsmirk:

/Dimfrost

Quadrante

Grisbonde
replik

Vart kommer maten ifrån?

[/ QUOTE ]
Har det något med begravningsritualerna att göra, varför är kycklingsoppa så vanligt. -eller- Köttleveranserna kommer alltid från källaren, vilket djur kommer köttet från...

Vad är det för klapprande fotsteg man hör på taket?
Det bode väl vara jägarna, men vad jagar de ? Fågel?

Varför är det förbjudet att spela fiol?
Varför är det inte förbjudet att misshandla en katt, om man gör det för att framföra en melodi :gremsmile:

Vart kommer man om man följer den där spikraka kulverten som tycks finnas parallellt med tredje källarplanet under alla sektioner?
Varför är inga spikar raka?

Vem är mannen med träbenet som alla pratar om, men ingen har sett?
Vem är mannen som alla ignorerar, trots att han står där mitt bland oss?

En första regelfundering: Det bör nog inte finnas så många vildmarksfärdigheter
Jo, jag tror det :gremsmile:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
"Konceptmodul"

Hur reglerna skulle se ut får jag tänka på mer senare. Jag får be att återkomma.
Varför måste det skrivas regler...? :gremsmile: Jag vet att det här är rollspelsmakarforumet och att det är sånt ni pysslar med häromkring men spontant tycker jag det här låter som ett fantastiskt koncept att skriva om i en speloberoende modul - inspiration på burk s.a.s.

Jag blir alltid mer peppad av själva grundidén än folks spån kring sånthär - självklart är det ju för att jag har min egen tolkning av hur känslan "ska vara" - men självklart behövs det ju lite hjälp på traven i alla fall: vissa rum, en del udda företeelser osv. Gällande hur det funkar egentligen så kanske man ska nöja sig med något som mest liknar en diskussion om möjligheterna?

Det är lite hur jag tänker rent spontant i alla fall. Man kan ju alltid ha ett kapitel med tips på hur man använder konceptet Värdhusvärlden i sitt favoritspel också - skrivet av någon med insikt i det aktuella spelet förstås.

Nåja. Gött spånat här nedan i alla fall. Vore skoj om det blev konkret av detta (och väldigt många andra idéer som passarer här för den delen).

Dimfrost

Special Circumstances
Re: "Konceptmodul"

Du vet, jag skrev det där om reglerna just för att Quadrante frågade om det. Jag har ju inga regelidéer alls för närvarande. :gremsmile: Speloberoende kan säkert funka bra.

/Dimfrost

Quadrante

Grisbonde

Just denna skulle nog kunna fungera just som en konceptmodul.

Men det skulle också vara kul om man kunde ha spelet i fickan och reglerna baserades runt att singla slant eller dra fingerkrok, så man kan ta med den på krogen.

Fast å andra sidan, skulle det också vara kul som ett "evigt spelbräde" också. Där man drar rumselement ur en hög och spelar sig genom rummet, ett par olika utmaningar och rumsliga element.

...

(hmn)

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk

Du vet, jag skrev det där om reglerna just för att Quadrante frågade om det.
Jaja. Jag tyckte bara det passade att svara där. Skjut mig om du misstycker. :gremwink:

Isletbranch

Veteran
Lite ändrade roller blir det om man inte kan vara utanför värdshuset, man kan se ut och titta på vägen som leder upp till värdshuset, man ser ängar och hagar. Det som kan vara kul att peka till spelarna på ett fint sätt är att inte ens den mäktigaste svartkonstnären från det mörkaste hörnet kan ta sig ut mot värdshusets vilja, men stallpojken som tar han om folks hästar och drakar och andra riddjur kan gå ut till stallet som ingenting. Eller nåt sånt…

Ett ganska snabbt påkommet tillägg:

Och så kan man införa två typer av ”vistelser”; Folk som (som någon sa tidigare) är Planvandrare och så som har värdshusvärlden som ett nav. Och folk från olika tid, plats och dimension har blivit ”strandade” på värdshusvärlden och det är ju dom mitt inlägg riktar sig till.

Magi och begåvningar som en ”strandad” har må vara mäktiga i hans tid/plats/dimension men dom är inte riktigt lika mäktiga i värdshusvärlden eftersom den drivs av andra lagar. Låt säga att alla som är ”strandade” har en benägenhet att inte hitta runt på värdshuset, men om man tar efter ett tag tar anställning på värdshuset så får man genast anlag att kunna springa när till källaren och hämta en vinflaska utan problem, trots att förra gången man var där gick vilse i en månad och levde på vatten och mjöd.

Lite ändrade roller blir det om man inte kan vara utanför värdshuset, man kan se ut och titta på vägen som leder upp till värdshuset, man ser ängar och hagar. Det som kan vara kul att peka till spelarna på ett fint sätt är att inte ens den mäktigaste svartkonstnären från det mörkaste hörnet kan ta sig ut mot värdshusets vilja, men stallpojken som tar han om folks hästar och drakar och andra riddjur kan gå ut till stallet som ingenting. Eller nåt sånt…