Nekromanti Värdshus fråga

Konrad Konvalj

Myrmidon
Jag startade tidigare en tråd där jag fick stor hjälp att få fram vad ett värdshus kostar i Eon´s magnifika värld.

Nu har RP:na inhandlat värdshuset "Hägern" som ligger alldeles nere i Talon´s hamn. Värdshuset är en aning sunkigt och nedgånget, men det serveras en hel del öl där om dagarna och nätterna. Dock så saknas en latrin vilket redan nu stör gästerna som vill ha någonstans att släppa sin urin!..

För att avgöra om det går bra eller dåligt för RP:nas värdshus försöker vi skapa oss någon form av slumptabell. Jag har bifogat en bild på våra tankar, men jag är en low-level data-noob så jag vet inte om jag har gjort rätt..

I tabellen högst upp har jag klassat in värdshusen efter storlek och klass. Antal besökare per dygn är räknat på mellan 5 och 50 beroende på om det är en dålig dag på ett litet värdshus alternativt en bra dag på ett stort värdshus.

Besökare per månad är räknat på ett snitt vilket placerar in "Hägern" i den allra sämsta kolumnen. 300 besökare per månad som alla laxar fram 2 silver som sedan åker ner i "Hägerns" kassa. Snabbt räknat ger det 600 silver per månad, och det har jag valt att kalla omsättning.

Tabellen under är själva slumptabellen som avgör hur mycket i vinst eller förlust RP:na går per månad. Nu är jag inget matematisk geni så jag kan vara helt ute åh cykla här, alternativt har jag tänkt helt fel och glömt bort exempelvis utgifterna per månad..

En medelbra månad 31-60 gör RP:na en vinst på 10% av 600 silver = 60 silver. Då är allt betalt och klart. Skatter & avgifter, löner, inköp av varor, urinations-böter, och liknande.

Går det dåligt en månad -25% får RP:na in 450 silver, men det täcker inte upp alla utgifter så då måste de laxa fram 150 silver från egen ficka är tanken, men det är här det blir lite fel känns det som?

Har vi några matematiker här som kan hjälpa till? Alla tips jag kan få är bättre än det jag kommer på själv just nu..

Det går ju att kassera hela tankesättet också om det hjälper mig? Fnuck som man brukar säga när det står still. Återkommer med en ny tabell om jag lyckas uppdatera min hjärna redan idag!

Attachments

Phelan

Hero
Spelet Western har färdigheter för Affärsområde: X. Principen där är att driver man en näring slår man varje månad ett slag i sin färdighet och så får det vara avgörande. (De saknar tyvärr exakta regler för lämplig avkastning.) Det tycker jag är ett lämpligare sätt, det ska inte bara vara turen som spelar in. Däremot bör det ju finnas en del andra faktorer, så som läge, allmän konjunktur, mängden konkurrerande näringar i närheten osv.

Hur som, bestäm dig för någon lämplig färdighet som kan representera hur bra RP är på att driva ett värdshus. Skulle jag säga, då.

Till detta kan kompetens i färdigheten Handel hjälpa till för att ordna bra inköpspriser, möjligen även Bokföring för att hålla koll på siffrorna och kanske hålla ned skatten.

Mvh / Phelan

morkbollen_UBBT

Warrior
Mitt förslag, som är en idéstöld av era idéer, vore att köra som Phelan sa och köra något form av färdighetsslag för vinst eller ev. förlust. Sen skulle jag ha en händelsetabell som är lite av en mötestabell fast för värdshuset. Kanske kommer en speciell person den kvällen. Han bedriver skumma affärer vilket kan dra in hjältarna, kanske är han en jobbig äventyrare som gillar att slåss. Det skulle även kunna vara andra händelser som att ett nytt värdshus öppnar på andra sidan gatan som snor kunder.

Helt enkelt händelser som kan vara bra eller dåliga beroende hur man ser på dom och som lämnar bollen hos spelarna. Inte bara om dom får pengar eller förlorar dom. Det ser jag som en bisak, men det beror ju på dina spelare. Varför ville dom ha värdshuset? Som en liten in-game tamaguchi? Då handlar det ju om att få den att växa och ha roligt medan man gör det.

Min poäng är att hur ditt system fungerar beror på vad dina spelare tycker är kul och vill få ut av det hela.

Fast allt detta är ju mest mina egna personliga åsikter. :gremsmile:

Petter42

Swordsman
Tja, det är väl just precis det som handel handlar om. Iaf den bakomliggande ekonomiska delen(prissättning, marknadsföring, betalning av avgift osv.). Tror jag har en del anteckningar om det här, då min spelgrupp har fått tag på ett skabbigt litet värdhus i Arlon. Om du är intresserad kan jag föra över dom till dator och lägga upp dom?

Konrad Konvalj

Myrmidon
Det är nog lika bra att jag kommer med lite mer info gällande Hägern..

Mina spelare är ett skumraskens gäng som valt att köpa värdshuset som en täckmantel för sitt egentliga kneg.

Färdighetsslag för att driva det hela är inget jag tänkt ha med, men det är en bra tanke. RP:na har redan hyrt in en krögare som skall driva det hela, och avlönas på nått vis men det bakas in i tabellerna är det tänkt.

En gång i månaden skall spelarna slå på tabellen underst för att se hur mycket gäster som har varit på besök. Slår de som i exemplet ovan 31-60 kommer de att göra en vinst på 60 silver efter det att allt är betalt och klart. Det är inte meningen att de skall driva värdshuset eftersom de har andra planer i staden. Dock så gillar spelarna redan värdshuset så pass mycket att allt för mycket fokus läggs på det. Jag som SL tycker det är lite festligt, men när de börjar diskutera trubadurkvällar med lokala spelemän börjar det gå lite för långt. Jag tänker inte stoppa dom, men jag måste få bort fokus från värdshuset för att driva kampanjen vidare..

Åter till saken.

En händelsetabell eller snarare två finns (är på gång) redan i detta nu. En fördel och en nackdelstabell. Den skall slås om det anges i 1T100 tabellen. Tanken är att om RP:na råkar ut för en nackdel så kan det exempelvis vara som så att hela personalstyrkan matförgiftas eller liknande. Då måste de ju lösa det på annat vis. Bord & stolar kan ju gå sönder och då måste det köpas nytt vilket svider i den allt för tomma kassan.

Slår man på fördelstabellen kan det exempelvis innebära att en nobel Ost-lord är på besök och spenderar en massa päningar och på så vis klirrar det in lite extra cash den månaden.

Trevligt att ni angagerar er så i vårt värdshusbygge!

Konrad Konvalj

Myrmidon
Petter42 said:
Tja, det är väl just precis det som handel handlar om. Iaf den bakomliggande ekonomiska delen(prissättning, marknadsföring, betalning av avgift osv.). Tror jag har en del anteckningar om det här, då min spelgrupp har fått tag på ett skabbigt litet värdhus i Arlon. Om du är intresserad kan jag föra över dom till dator och lägga upp dom?
Börjar med att lägga in ett tack till dig Petter!

Du är nog den som hjälpt mig mest med alla Eon-frågor som low-level nobben Konrad slängt ut på forumet. Helt magnifikt.

Har du tid och lust är jag den förste att tacka ja till detta erbjudande.

Petter42

Swordsman
Lust har jag alltid. Tid har jag lite då och då! Ska börja nu genast!

Rent nöje för övrigt!

Letade reda på anteckningarna, och det finns inget system för vinst färdigt. Ska snabbt samman ställa allt och sedan ge mig på det!

duncan_UBBT

Swordsman
Jag har en idé som bygger (väldigt) lite på Eons övriga system.

Först räknar du ut följande värden för ditt värdshus:
Resurser
Rykte
Färdighet

Resurser är hur bra utrustning värdshuset har och vilka kontakter som går att nyttja för att säkra en stabil inkomst. Rykte är hur känt värdshuset är. Detta värde kan modifieras beroende på vart värdshuset ligger. Färdigheten är personalens genomsnittliga färdighetsvärden i PER, Matlagning och Handel.

För att räkna ut hur framgångsrikt värdshuset blir under en månad slås ett slag mot Resurser, Rykte och Färdighet. Sedan tar man effekterna och summerar dessa, varefter man delar med två.

(Resurseffekt + Rykteseffekt + Färdighetseffekt) / 2

Exempel:
Värdshuset Guldpipan i Dalslätt har följande värden:
Resurser: 8
Rykte: 9
Sedan har personalen följande värden:
PER: 18
Matlagning: 11
Handel: 9
Vilket ger dem Färdighetsvärdet: (18 + 11 + 9) / 3 = 12
Ägaren slår en månad följande slag:
Resurser: 8 - 6 = 2
Rykte: 9 - 5 = 4
Färdighet: 12 - 7 = 5
Alltså blir månadens inkomstfaktor:
(2 + 4 + 5) / 2) = 5.5

Sedan hur ni konverterar faktorn till silver är upp till er att avgöra, men förslagsvis så tar ni faktorn * 100 eller någonting liknande.

Petter42

Swordsman
Metoden funkar visserligen, men negerar vikten av rollspelande.
I korthet fungerar mitt system som så att beroende på värdshusets placering, storlek och rykte. Med dessa faktorer får man fram hur många slag varje månad som ska göras och hur dessamodifieras. En stor och fin taverna i stan får t.ex. drygt 7 slag och en modifikation på +40. Man slår sedan 1t100+40(högre resultat är bättre(+60 är max)) och får fram en händelse, denna rollspelas och spelledaren avgör hur bra det gick och belönar/bestraffar därefter.
Systemet är inte färdigt, resultaten suger och är inte fullständiga(bör improviserar enligt mig, så jag har inte lagt nån vikt vid dom) och det finns inget konkret system för vinst. Dessutom är inte alla mina anteckningar överförda än. Trots allt detta ger jag er denna usla lilla fil.

/Petter är extremt självkritisk.

Attachments

mr_si

Warrior
inte för att va jobbig (vet att jag redan kommit med ett liknande inlägg i en annan tråd) men om spelarna är förtjusta i sitt värdshus och vill hitta på en massa roliga saker med det - varför måste man då byta fokus? Varför inte låta dom ha roligt med det fram tills de tröttnar och sedan föra äventyret vidare?

Ha det bra och hoppas ni får ett bra spel i villket fall som helst!