Nekromanti Värld eller hela paketet???

Irratic

Veteran
Har en fårga angående vilket man ska göra vid en eventuell försäljning???
SKulle ni som rollspelar kunna köpa en fristående värld utan regelsystem & sedan skapa ett eget system eller rätt & slätt stjäla ett från något befintligt spel eller skulle ni vara mer benägna att inhandla ett fullständigt spel med regelsystem & allt, Har allvarliga grupp problem med att enas om ett smidigt regelsystem, jag & min sida vill ha ett snabbt smidigt system som kräver lite tärningar & lite uträkningar medan en annan vill ha en massa tärningar & uträkningar för att få det mer realistiskt vilket föredrar ni?????

Ackerfors

Alas, your rapids!
Om jag skulle köpa ett spel skulle det vara med regler framförallt. Så jag tycker nog att du ska slänga med både ock. SL kan ändra regler om han/hon känner för det... :gremsmile:

Flow

Veteran
Flexibilitet

när jag tittar på ett rollspel, vill jag ha 3 saker.
1. intresant världsupplägg som ger mig inspiration att pröva nya saker, detta får jag oftast genom att valmöjligheterna är många.
2. jag slänger ganska omgående spel åt sidan som inte har tillräckligt med ramar och uträkningar åt sidan.
Jag 'orkar' inte sätta mig in i avhandlingsböckerna som eons system bygger på om inte någon skadad persson hjälper mig att sätta mig in i det hela. Tricket är väl att ge en lätt startregelbas som man kana sätta i sig på en eftermiddag men med aptitretare och deserter som kan serveras lite senare, men inte så många att det känns som oändliga nya 'måltider'.

3. Nydaning och kontinuerlig uppdatering är VICKTIGT! även om det så bara är ett extra äventyr, erator på regler eller en världsbeskrivning. Det är som med post, det är alltid kul med nyheter som inte har räkningar,kronofogden etc på sig.. gärna vykort! aja ni förstår nog vad jag menar. :gremcool:

Johan K

Gammal & dryg
Värld, tror jag...

För min del så skulle jag nog vilja ha en hyfsat färdig värld & sedan ta & stoppa in det system som man gillar bäst.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Hela paketet! (Och paketet vart helat!)

Världen måste vara alldeles otroligt spännande för att jag skulle betala några pengar för enbart den. Med ett regelsystem blir det lite attraktivare, men om det är ett fantasyspel måste nog även det verka spännande för att jag ska vilja betala något.

medan en annan vill ha en massa tärningar & uträkningar för att få det mer realistiskt vilket föredrar ni?????
Påpeka gärna för "en annan" att en massa tärningar och uträkningar inte på något sätt gör ett spel mer realistiskt, bara mer komplicerat. Det finns till och med exempel (tycker jag) där mängden tärningar och tabeller och annat junk gör reglerna mycket mer orealistiska än andra spel med enklare regler.

/tobias

Vindhand

Myrmidon
Svårt med systemlös värld

"Mikronesiens kung omger sig med skickliga elitvakter från de nordliga barbarsamhällena. Han har dessutom den kompetenta magikern Alep-hut som rådgivare."

hur skickliga? Vad kan magikern göra? o.s.v...

Strikt sett, om världen saknar system så är den inte mer användbar för mig än sådana där referensböcker som brukar släppas till populära fantasyserier. Det innebär bara att jag måste göra allt systemande själv.

Har allvarliga grupp problem med att enas om ett smidigt regelsystem, jag & min sida vill ha ett snabbt smidigt system som kräver lite tärningar & lite uträkningar medan en annan vill ha en massa tärningar & uträkningar för att få det mer realistiskt vilket föredrar ni?????

Jag gillar snabba smidiga system som inte kräver så mycket tärningar och som genom smarta abstraktioner blir realistiskare än system med massa tärningar och uträkningar. Det enda mer detaljer i spelsystem brukar innebära är att de har fel på mer uttalade vis.

Snurgla

Veteran
Det finns olika nivåer av regellöshet.

I gamla Stadsintermezzon/Skattkammaren saknas på sätt och vis regelsystem, då de är avsedda att användas till vilket system som helst. För att göra det hela enklare har de dock 'stat blocks' för alla viktiga NPCer, beskrivna i generella termer, t.ex. Utmärkt skicklighet på förändringsmagi, Bra på spjut, och i början en beskrivning av ungefär vad detta innebär (Utmärkt var 90-100% på en viss färdighet).

Ett annat exempel på sådant här är Central Casting-böckerna.

Ett sådant 'halvsystem' skulle förmodligen fungera till en spännande värld. Lägg bara bra med tid på exempel och förklaring hur du skall anpassa det till olika typer av system, som klass/skill-baserade.

Nightowl

Champion
Re: Svårt med systemlös värld

Jag gillar snabba smidiga system som inte kräver så mycket tärningar och som genom smarta abstraktioner blir realistiskare än system med massa tärningar och uträkningar. Det enda mer detaljer i spelsystem brukar innebära är att de har fel på mer uttalade vis.
För att det förtjänar att upprepas. 'Sanningen' att det står mellan krångliga och realistiska kontra smidiga (eller obefintliga) system är nonsens, men folk upprepar den utan att tänka, känns det som.

Till ämnet: Jag har inte mycket mot en systemlös värld, annat än att man ändå brukar göra antaganden om systemet - dvärgar finns och dvärgar kan inte bli magiker, säg. Detta är system-antaganden och världsantaganden. Man kan visserligen hitta på dvärgar eller säga att de inte kan trolla, men så fort man kommer in på detaljer som har med det som inte direkt finns i verkligheten, så blir det antaganden eller påståenden som gäller den världen, och då påverkas systemet.

Erik

Krille

Super Moderator
Re: Svårt med systemlös värld

"Jag gillar snabba smidiga system som inte kräver så mycket tärningar och som genom smarta abstraktioner blir realistiskare än system med massa tärningar och uträkningar. Det enda mer detaljer i spelsystem brukar innebära är att de har fel på mer uttalade vis."

Det gäller faktiskt spelvärldar också. Ju mer detaljer man har i sin spelvärld desto större är risken att detaljerna är knas. Precis som regelsystem. Innebär det att man inte ska skriva detaljerade spelvärldar?

Naturligtvis inte. Det innebär dock att ju mer detaljer man har, oavsett om man har dem i sitt spelsystem eller sin spelvärld, desto mer efterforskningar, test, laborerande och provande krävs för att man ska kunna säkerställa att detaljerna fungerar.

För det är det som är det stora problemet med detaljer: de som skriver dem har sällan tillräckligt på fötterna för att veta vad de talar om och/eller tillräckligt med tålamod för att testa om det faktiskt funkar, så istället kastar de in detaljer som låter bra och ser coola ut.

Eksem

Champion
Någon typ av komplett paket

Som jag ser det är det två olika kombinationer som jag gillar:

1. Dels gillar jag spelvärldar med tillhörande regelsystem som är så generellt att det går att använda reglerna någon annanstans och använda någon annan typ av regler ihop med världen. Dock måste det finnas regler med från början, så att man har något att mäta med när man byter ut regelsystemet. Så här har jag behandlat DoD6 Trudvang som jag spelar med ELRIC!-reglerna (inget ont om Young Kingdoms, men Trudvang är faktiskt mycket roligare).

2. Så gillar jag när reglerna verkligen är anpassade efter spelvärlden så hårt att de är närmast oskiljaktiga. Här tänker jag främst på Nobilis, som visserligen finns med två officiella regelvarianter, men det spelet skulle inte funka alls bra med ett annat regelsystem, och regelsystemet skulle verkligen inte fungera utan spelvärlden.

Sen klurar jag lite på i vilken utsträckning ett regelsystem definierar en spelvärld? Hero Wars och Runequest utspelar sig i samma värld, men jag kan inte tänka mig att en Hero Wars-kampanj och en Runequest-kampanj skulle bli särskilt lika ändå, just eftersom reglerna och nivån skiljer sig såpass mycket?

Krille

Super Moderator
Dem Rulez

"Har allvarliga grupp problem med att enas om ett smidigt regelsystem, jag & min sida vill ha ett snabbt smidigt system som kräver lite tärningar & lite uträkningar medan en annan vill ha en massa tärningar & uträkningar för att få det mer realistiskt vilket föredrar ni?????"

Till att börja med så föredrar jag en mer korrekt svenska, med "&" utskrivet som "och" och med ett enda frågetecken som interpunktion i en frågesats. :gremwink:

Men allvarligt, tänker du skriva ett helt rollspel och även trycka det (vilket verkar vara intentionen), tänk på språket. Efter att ha givit upp femtielva indie-spel som varit mer eller mindre oläsliga på grund av "nysvenskan" så hoppas jag verkligen att ni kommer att ha ett vettigt skriftspråk i ert spel. Annars kommer ingen att orka läsa ert spel och därmed inte kunna spela det.

---

Sen över till huvudfrågan. Den kan kort svaras på med ordstävet "regler som inte används har förfelat sitt syfte". Det innebär helt enkelt att man har lagt ner krut på något som inte används - slitit i onödan, ungefär.

Det innebär att om ena sidan gör ett regelsystem med få detaljer så kommer den andra sidan inte vilja använda det. Då är reglerna fel, för dem. Och om andra sidan får sin vilja igenom och spelet dräller av detaljer så kommer första sidan inte vilja använda dem. Då är reglerna fel, för dem.

Lösningen är förstås att göra ett flexibelt regelsystem, med en enkel och smidig regelkärna som sedan kan byggas ut i det oändliga. Jag har ett praktiskt exempel på det i form av skadesystemet för rymdskepp till Skymningshem: Andra Imperiet. Å ena sidan finns det enkla regelsystemet: målet får en skadenivå och en klase "Omtöckning". Å andra sidan finns det detaljerade systemet, där skadan slår ut rymdskeppets system och subsystem, så att man vet exakt vad rymdskeppet inte längre klarar av på grund av att det är skadat. Båda systemen är integrerade i spelet, och man kan när som helst välja att använda det ena eller det andra. De spelledare som vill ha detaljer kan få det, de som inte vill ha dem kan strunta i dem, och de som vill variera sig beroende på situation kan göra det.

Men det kräver slit, arbete och en sjujefla massa speltest för att få det att fungera.

Vindhand

Myrmidon
kaBOOOM!!!

Det gäller faktiskt spelvärldar också. Ju mer detaljer man har i sin spelvärld desto större är risken att detaljerna är knas.

För en historisk eller pseudo-historisk värld så stämmer det. Med en helt påhittad värld tycker jag nog det är ett mindre problem. För att vara litet elak så är oftast världen i stort redan så knas att detaljerna varken gör till eller ifrån. Att alver inte är däggdjur* är knas, men att alver finns är ännu mer knas så det bleknar i jämförelse :gremsmile:

(* tack DoD för den lilla pärlan)

Naturligtvis inte. Det innebär dock att ju mer detaljer man har, oavsett om man har dem i sitt spelsystem eller sin spelvärld, desto mer efterforskningar, test, laborerande och provande krävs för att man ska kunna säkerställa att detaljerna fungerar.

Jag skulle vilja påstå att man ganska snabbt når en gräns då det är i princip omöjligt att fler detaljer inte blir knas på något vis... kalla det min teori om detaljexplosion om du så vill:
* en detalj har någon grad av inverkan på handlingen
* för att en detalj inte skall vara knas måste man i.a.f. hantera alla andra detaljer med ungefär samma grad av inverkan, annars blåser man upp betydelsen av vissa delaljer på bekostnad av andra.
* Antalet detaljer man måste ta hänsyn till för varje grad av inverkan ökar (minst) exponentiellt med sjunkande grad av inverkan. (eftersom de interagerar med varandra).

Så, ett par tre riktigt viktiga saker är lätt att få in i ett system, nästa detaljnivå kräver enormt mycket mer jobb, ytterligare nästa nivå går i princip alltid sönder och gör den inte det blir den ohanterlig inom rimlig tid.

Storuggla

Champion
Re: kaBOOOM!!!

För en historisk eller pseudo-historisk värld så stämmer det. Med en helt påhittad värld tycker jag nog det är ett mindre problem. För att vara litet elak så är oftast världen i stort redan så knas att detaljerna varken gör till eller ifrån. Att alver inte är däggdjur* är knas, men att alver finns är ännu mer knas så det bleknar i jämförelse

(* tack DoD för den lilla pärlan)
DoD? Va? Har jag missat något?

Storuggla, bekämpar ost

Nightowl

Champion
Död åt osten!

Jag vill minnas att någon spell i Magiboxen lät en förvandla sig till 'andra däggdjur' och snabbt konstaterade att 'älvfolk är inte däggdjur'. Eller något.

Erik, noterade att skorpioner fortfarande var 'skaldjur' i DoD5

Bombu

Hero
SKulle ni som rollspelar kunna köpa en fristående värld utan regelsystem & sedan skapa ett eget system eller rätt & slätt stjäla ett från något befintligt spel eller skulle ni vara mer benägna att inhandla ett fullständigt spel med regelsystem & allt
Jag (och jag talar bara om mig), skulle vilja ha en värld med tillhörande favoritsystem.

Dvs i ärlighetens namn skulle jag helst se att världen var till mitt favoritspel.

Om det i mina ögon var en mycket bra värld skulle jag kunna köpa den även om det inte var mitt favoritspel, men då skulle jag nog försöka översätta den till mitt favoritspel.

Så antingen är världen till mitt favoritspel eller så spelar det ingen roll för mig om det är en generisk värld (utan specifikt system) eller till ett annat system.

Bombu

Feuflux

omjonasson.se
Hittar inget

Snabbläste formelsamlingen till Magiboxen nu, hittade inget om 'älvfolk är inte däggdjur'. Duomorf var det närmsta jag hittade:
Citerar Duomorf från magiboxen:
"Formen måste tillhöra en ointelligent varelse av samma typ som målpersonen (dvs däggdjur för människor och de flesta andra humanoider)."

Nu vill jag ha bevis! Man kan inte bara slänga ur sig sådana här påståenden utan att bevisa dem. :gremwink:

Nightowl

Champion
Re: Hittar inget

"Formen måste tillhöra en ointelligent varelse av samma typ som målpersonen (dvs däggdjur för människor och de flesta andra humanoider)."

Nu vill jag ha bevis! Man kan inte bara slänga ur sig sådana här påståenden utan att bevisa dem.
Kommentaren kom i Sinkadus, då någon frågade om man kunde byta skepnad till alv.

Erik

EDIT: ...vill jag minnas, men så kan det absolut inte vara! Alla älvfolk är ju i högsta grad intelligenta! Fan, jag vet att det var något med en besvärjelse, hade för mig att det var denna...

zuntona

Swordsman
Världen är väldigt kul att skapa själv medans reglerna är dessto svårare. Mej vill ha ett helt paket om jag skulle köpa något men i första hand reglerna sen världen.