Nekromanti Värld eller Setting till Burning Wheel

hakanlo

Hero
Jag har precis införskaffat ett exemplar av Burning Wheel, efter att ha fått vissa rekommendationer, och även sett att många pratar varmt om det här i detta forum. Jag tilltalas även av det faktum att Burning Wheel kommer utan en (explicit, specifik) värld.

Så, det jag funderar på, ni som har erfarenhet av Bruning Wheel, vad använder ni för värld eller setting? Hur ser ni på att ta andra spels existerande världar och använda dem? Är det någoning som passar extra bra?

Själv funderar jag på att ta en Ars Magica-insipirerad setting (alltså utgå från ett magikergille (coventant) och placera det i någon generisk fantasyvärld (kanske helt egendefinierad/improviserad)).

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Många säger att Warhammer-världen passar bra med Burning Wheel. Jag har iofs inte testat kombinationen i faktiskt spel, men den känns som den skulle kunna funka.

Arfert

Facit
Vi körde BW i Dantras, en Konstantinopel/Venedig-aktig stad som finns i Sagas spelvärld; Arcaria. Dantras fanns med i ett par numer sen i Fenix förresten. Överhuvudtaget funkar BW bra med Sagas kampanj, samma "rostiga dolkar"-känsla.

Annars skulle jag testa att köra BW i Midgård... få spel jag sett har kan skapa så mycket Tolkien-vibbar.

Christoffer

It's all pig.
Först! Grymt val! Burning Wheel är ett grymt jäkla spel! Det kräver mycket av både spelare och spelledare, men det är det, om man frågar mig, värt.

Första tipset, jag vet inte alls om du har spelat spelet än eller inte. Men om du inte har det, lyd vad som står i boken oavsett hur pisstråkigt det låter. Läs de där första 60-70 sidorna, skit i resten och spela sen. Ladda ner The Sword från deras hemsida och testa den ett par gånger, första gången bara konflikten i kammaren med svärdet, andra gången kan du som spelleder fläska ut den lite mer. Många dunkar huvudet mot väggen och skall prompt slänga sin in i alla undersystem omedelbart. Låt bli det, möjligtvis om du läser på Simple Combat och Bloody Versus, mer behöver du verkligen inte inledningsvis.

Nu vet jag inte om detta med en setting är något som ni har bollat om tillsammans i spelgruppen, om inte ta ett par steg tillbaka. Träffas och snacka om vad ni gillar för något i spelgruppen, bolla lite böcker fram och tillbaka och bestäm om ni tycker att Tolkien är ballare än Le Guin osv, vad är det helt enkelt för historia ni vill få ut av spelet. När ni gjort det, kolla genom vad för värld som skulle kunna passa och gå genom stegen för Värld/kampanj-bränning tillsammans!!! Inte någon ensam, tillsammans! Detta är så otroligt jäkla viktigt. Länken nedan visar en rätt vettig mall, gå genom den så att ni har en situation klar för er (och läs kanske Genesis tråd om att skapa situationer också). Först efter detta bryr ni er om karaktärer och sådant, det viktigaste är att du inte låter någon sitta där med passiva beliefs, piska dem att ha beliefs som brinner i knutarna. Alla behöver inte vara det men om spelarna inte kan kolla på sitt rollformulär och sen kolla upp och säga "ok, jag vill göra det här och jag börjar med att" så är något fel. Att formulera beliefs är en liten vetenskap i sig, men det finns massor av bra trådar om det på Burning Wheels forum, och tveka in att fråga här, jag har brottats endel med Burning Wheel och hjälper gärna till om du undrar över något.

http://burningwheel.org/forum/showthread.php?t=4298&highlight=burning+sherwood

hakanlo

Hero
Dantras är en ganska god idé -- ganska lättillgängligt iom att det finns i Fenix, och en stad av den typen kan vara en bra utgångspunkt (och hemvisst för nämnda gillen). Men resten av Sagas spelvärld (som presenterad i Saga-boken (Sagoboken? :) )) känns nästan som att den hör Saga till. Personligen delar jag inte riktigt känslan av "rostiga dolkar" där... den världen känns nästan hemtrevlig!

hakanlo

Hero
Låter som utmärkta tips, varenda ett av dem.

Jag brukar ha svårt att hålla mig borta från att genast använda varenda regel som finns... kanske är dags att hålla fingrarna i styr denna gång.

Det där att samla gruppen och diskutera genom värld och setting låter som ett utmärkt drag.

Helt klart gäller det att haja det där med beliefs. Just det (och annat) är något jag hoppas på kan ge en vitamininjektion i spelandet.

Arfert

Facit
Är en massa rostiga dolkar i Arcaria... :gremgrin: Är ju bara att läsa stämningstexterna för att inse det.

Kampanjen är skriven som "ögonblicket innan boken börjar", med en massa saker som precis ska hända... inbördeskrig mellan husen i Albion, en ny invasion av norog, stort religionskrig i söder, ett Arlac styrt av en galen kung som mördat halva sin släkt, alvernas dödskamp, norogs krig mot en för mänskligheten okänd fiende, Mizadhirs infiltration av Castoria osv... och varifrån kommer alla jävla demoner helt plötsligt, och varför?

I boken det är "år noll", och kommer alltid vara det i officiellt material. Vad som sen händer är ju upp till de som köper boken och spelar. Ungefär som att det i Westeros råder ett skenbart lugn, men med massor med konflikter, precis när A Game of Thrones börjar. Martins Westeros har för övrigt en känsla som är väldigt lik den människobaserade fantasyn i norra Arcaria. I alla fall när jag och Johan Danforth spelat.

Men Dantras kan ju läggas in i många olika kampanjer... eller VARA kampanjen på egen hand.

Christoffer

It's all pig.
Jag brukar ha svårt att hålla mig borta från att genast använda varenda regel som finns... kanske är dags att hålla fingrarna i styr denna gång.
Japp, det tycker jag. Många som kör fast, i vart fall om man skall gå efter hur det ser ut på Burning Wheels forum, kör fast just på grund av det. Men mycket handlar ju om hur man vill spela, vill ni ha mycket action, svärd som slungas och allvarliga skador, kör på med Fight! men kör några gånger innan ni använder det i spel och börja med att skippa förflyttningen helt.

Några fler trådar som jag tycker är vettiga om man vill gräva ner sig:
Några trådar där Burning Wheel spelas one-on-one. Lite seg inledning men de trådarna är riktigt bra för de belyser hur spelet spelas av de som skapat det.
http://burningwheel.org/forum/tags.php?tag=si+juk

Trådarna märkta Burning THAC0 kan man först avfärda om man inte är intresserad av att spela Burning Wheel med gamla D&D äventyr som språngbräda. Jag skulle dock rekommendera att i vart fall läsa dem, de innehåller massa matnyttigt och fint. Och dokumentet med namn Burning THAC0 innehåller en hel del idéer som är användbara utanför en D&D-kontext. Speciellt bra kan det vara om man angriper Burning Wheel som ett tradspel, att skriva beliefs får då en väldigt annan innebörd och där kan Buring THAC0 verkligen vara viktig läsning.
http://burningwheel.org/forum/tags.php?tag=burning+thac0

Vidare, det bästa rådet som jag tror finns är någon av herrarna som skrivit Burning Wheel, kan vara han norrmannen men kan minnas fel, som sagt något i stil med att "det bästa man kan göra för att man skall kunna njuta och ha roligt med Burning Wheel är att kortsluta den delen av rollspelarhjärnan som sysslar med riskkalkylering och liknande otyg."

Och det är riktigt bra råd, Burning Wheel handlar om att slå sju tärningar mot Ob8 och bränna all artha du har för att konflikten du står inför är viktig för dig som spelare och för din karaktär, om man då tvekar och dra sig in i sitt sköldpaddsskal så riskerar man att döda spelet.

Storuggla

Champion
"Så, det jag funderar på, ni som har erfarenhet av Bruning Wheel, vad använder ni för värld eller setting?"

Jag lutade mot att använda ett pseudobysantisk rike omgivet av barbarer, as och slemma utlänningar som vill sno delar av riket. Eller ett pseudonordiskmedeltidsrike, där det är mycket snö och folk heter saker som "Herr Nils" och sådär. Men det fungerar vilket som.

"Hur ser ni på att ta andra spels existerande världar och använda dem?"

Det går väl, om dess alver och dvärgar är sådana som finns i BW. Annars måste man lyfta ur Grief och Greed och kanske rentav Hatred och vips har man rört om i grytan och sen har man nerfat alverna och dvärgarna. Och då får man hatbrev av pensionärer.

Storuggla, dokumenterar

Storuggla

Champion
"Och det är riktigt bra råd, Burning Wheel handlar om att slå sju tärningar mot Ob8 och bränna all artha du har för att konflikten du står inför är viktig för dig som spelare och för din karaktär, om man då tvekar och dra sig in i sitt sköldpaddsskal så riskerar man att döda spelet."

Ob8! :gremshocked: Någon kommer få öka sin skill efter ett sådant slag...
Nästan relaterat: Hur i helskotta får man ett routine slag på något som har motståndarens Will som Ob? Exempelvis Falsehood, hur får man ett routine slag? Om jag har Falsehood 3 eller 4 måste jag leta upp en massa byfånar för att få mina Routine-slag för att kunna avancera?

Storuggla, eller har jag rökt på nu

Christoffer

It's all pig.
Nästan relaterat: Hur i helskotta får man ett routine slag på något som har motståndarens Will som Ob?
Tja, du kan ju få bonustärningar via forks, via hjälp (få hjälp eller ge hjälp) och via linked tests....

Storuggla

Champion
"Tja, du kan ju få bonustärningar via forks, via hjälp (få hjälp eller ge hjälp) och via linked tests...."

Ah... det tänkte jag inte ens på. Skumt att jag glömde bort det. Men ja, med forks och linked tests borde man slå mer tärningar och så få ett routine-slag trots att snubben man lögnar för har Will 4. Helt rätt.

Storuggla, checkers

Christoffer

It's all pig.
Storuggla said:
"Tja, du kan ju få bonustärningar via forks, via hjälp (få hjälp eller ge hjälp) och via linked tests...."

Ah... det tänkte jag inte ens på. Skumt att jag glömde bort det. Men ja, med forks och linked tests borde man slå mer tärningar och så få ett routine-slag trots att snubben man lögnar för har Will 4. Helt rätt.
Eller backa upp någon annan lögnare med Falsehood 7. Hjälpare får väl markera ett test på den som utför testets nivå om jag inte minns helt fel.

hakanlo

Hero
Poppe said:
Vidare, det bästa rådet som jag tror finns är någon av herrarna som skrivit Burning Wheel, kan vara han norrmannen men kan minnas fel, som sagt något i stil med att "det bästa man kan göra för att man skall kunna njuta och ha roligt med Burning Wheel är att kortsluta den delen av rollspelarhjärnan som sysslar med riskkalkylering och liknande otyg."

Och det är riktigt bra råd
Intressant. Hoppas jag inser exakt hur bra råd det är när jag hunnit sätta mig in än mer i själva spelet.

Apprpopå tradigt, målet är att ju här att försöka hitta något som inte är lika tradigt som tradigt spel ibland kan bli... det verkar av dina beskrivningar som att detta kan vara ett bra val, bara man ser upp så att man hajar vissa finesser (som nämnts). Mitt intryck hittills är att det finns många sådana - skojiga och smarta "funktioner": beliefs, instincts, osv.

Och då, för att knyta ihop, är ju min fundering i denna tråd, vad man kan tänkas använda för värld för att få ut detta. Finns det t ex en poäng att damma av Mundana eller någon annan klassisk värld?

Storuggla

Champion
"Eller backa upp någon annan lögnare med Falsehood 7. Hjälpare får väl markera ett test på den som utför testets nivå om jag inte minns helt fel."

Ja, de får markera ett test som om de slagit det. Men jag ville veta hur man fick ett routine test, inte ett difficult eller challenging, vilket känns mer väsentligt om man behöver backa upp en kille som ändå ska slå 7 tärningar...

Storuggla, hjälp från en klant undanbedes

Christoffer

It's all pig.
Ah, hade för mig man fick ett test på den nivån som personen man hjälpte var. Jag som minns fel...