Här är lite saker du kan tänka på när du konstruerar din egen värld, snott från ovan nämnda Kampanjkurs i Codex.
1. Världsbilden, hur många om några gudar ska de finnas, hur ligger världen i förhållande till eventuella andra dimensioner och världar. Alla de stora frågorna helt enkelt.
2. Världen och himlakropparna, hur stor är världen, hur många månar ska den ha, stjärnhimlen.
3. Geografi. Rita en karta över planeten, med kontinenter och bestäm dig för ett område där dina äventyr ska utspela sig och detaljera det lite närmare, några länder, några städer, några äventyrsplatser. Och så vanlig geografi, dvs, skog, berg och dalar...
4. Placera ut de olika raserna du ska ha, räcker med de stora raserna, människor, alver, dvärgar, halvlingar orcher och liknande. Har de egna riken eller bor de i samma områden.
5. Världens historia. Viktiga saker som hänt fram till nu. Om du har en sjysst bakgrundshistoria kan du utgå från den när du gör äventyr. Mycket intressantare om rollpersonerna och spelarna plötsligt fattar att de hittat det sägenomspunna slottet x som de hört talas om långt tidigare.
6. Kulturer. Hör ofta samman med raserna och olika länder. Olika kulturer och deras seder är en intressant sak att ha för att visa upp för spelarna att de kommit till en annorlunda plats så att inet allt verkar för likadant.
Vill du ha den långa versionen av det ovan så finns det i Codex nummer 6 som kostar 19kr och finns hos de flesta rollspelsaffärer.
Som en liten fotnot så är en uppföljare på väg och dyker upp i nummer 9 av Codex. Skulle ha vart med i nummer 8 men flyttades fram.
Daniel "Warduke" Schenström