Jag saxar!
Det här är en förhållandevis vanlig fråga så jag tänkte att jag tar ära från andra genom att
söka, klippa och klistra.
Från senaste tråden innan din.
<blockquote><font class="small">Citat Entomophobiac:</font><hr />
*Ravenloft. Gotisk "skräck" i d20 miljö. En av de mest välskrivna världarna.
*Forgotten Realms. Klassiker. Behöver jag säga mer?
*Conan. Helt system med lite tillägg och förändringar som helt klart är värda pengarna. Robert E Howards Hyboria är dessutom Sword & Sorcerys anfader på många sätt.
*Warcraft. Intriger och krig vid sidan om de traditionella fantasy spelen. Helt klart att rekommendera, i alla fall för den som hackat sig igenom både Reign of Chaos och Frozen Throne.
*Skriv en egen. Jag skämtar inte. Ta lite här, lite där och blanda det sedan i en enda röra. De roligaste D&D scenarier jag någonsin spellet utspelade sig i ett träsk med utgångspunkten Träskeby, som avskydde Stiestad som försökte bygga en väg genom träsket.[/quote]
I en annan tråd kom Hunk med ett monster till världsbeskrivning.
<blockquote><font class="small">Citat Hunk:</font><hr />
Forgotten Realms
Den värld som jag är rätt övertygad om är populärast (och därmed också mest hatad...) till D&D. Många mäktiga magiker och magiska portaler - det hela har en "high magic"-känsla. Campaign Settingen till 3e är i alla fall mycket välskriven och absolut värt en titt. Den värld som Wizards har supportat starkast hittills (egentligen den enda värld som Wizards har supportat innan Eberron kom ut). TV-/Dataspelet Baldur's Gate utspelar sig där samt alla Salvatores böcker om illbattingen till mörkeralv Drizzt.
Länk till officiell hemsida:
http://www.wizards.com/default.asp?x=dnd/fr/welcome
Länk till många recensioner av Campaign Settingen:
http://www.enworld.org/reviews/index.php?sub=yes&where=currentprod&which=FRCS
Greyhawk
Den tidigare största D&D-världen och den dit referenser finns i Coreböckerna till 3ed. Skapades av Gary Gygax (även om hans Greyhawk inte var alls lika utvecklat som kampanjvärlden kom att bli under dess år av utveckling). Världen är rätt standardfantasy med alver, dvärgar, orcher, halvlängdsmän och gnomer samt kungar, grevar och baroner. Känslan av världen är att den är lite mindre "high fantasy" än Forgotten Realms. Är nu en s k levande värld, där världen utvecklas av händelser i äventyr som RPGA adminstrerar. Många hardcore Greyhawkfans spelar dock med gamla 1st edition supplement till världen och struntar i RPGA.
Länkar till ett antal fansiter:
http://www.greyhawkonline.com/
Länk till RPGA:
http://www.wizards.com/default.asp?x=rpga
Recensioner av Living Greyhawk Gazetteer:
http://www.enworld.org/reviews/index.php?sub=yes&where=currentprod&which=TLGG
Wilderlands of High Fantasy
Den första publicerade kampanjvärlden till D&D som tillsammans med Greyhawk och Blackmoor samt möjligen Mystara/Known World (som dock inte finns utgiven till 3ed) är en av de tre (fyra) "klassikerna". Har lite mer Sword & Sorcerykänsla (a la Howard och Vance) än t ex Greyhawk och Forgotten Realms. Det finns inga medeltidsinspirerande stadsbildningar som i många andra fantasyvärldar utan de maktcentra som finns består av ett halvdussin större stadsstater. Gott om gamla lämningar av svunna civisationer och i gamla upplagor (men ej i det som hittills kommit ut till 3e) även högteknologiska fynd. Passar rätt bra om man vill spela "upptäckaräventyr", både i Odysseusform per båt eller klassiskt dungeoncrawl. Är min favoritsetting, så ta gärna en titt på den!
Länk till utgivarens hemsida med en hel del fria downloads:
http://www.judgesguild.com
Länk till recensioner:
http://www.enworld.org/reviews/index.php...wilderlands_gaz
Scarred Lands
Utges av ett dotterbolag till White Wolf. Världen har nyligen genomlidit en krig mellan gudar och titaner (deras fäder) i Olympisk stil. Spelvärlden i sig är dock inte så Olympisk, utam mer åt dark fantasyhållet (dock inte så "jättedark" fantasy; det är svårt att förklara exakt). Inte så "standardfantasy" i alla fall - det är svårt att i den världen motivera ett klassiskt D&D-party med alven, dvärgen, halvlängsmannen och människan t.ex. (även om alla dessa raser finns representerade, i vissa fall i modifierad form i världen).
Officiell sida:
http://www.swordsorcery.com/scarredlands
Dragonlance
Den populäraste D&D-världen under det glada 80-talet. Det har skrivits ett otal romaner till den och den är säkert jättetrevlig, men jag har aldrig läst några av böckerna eller rollepelssupplementen så jag vågar inte uttala mig om den, mer än att den är lite mindre standard-D&D än Forgotten Realms och Greyhawk.
Länk till officiell hemsida:
http://www.dragonlance.com/
Länk till recensioner:
http://www.enworld.org/reviews/index.php?sub=yes&where=currentprod&which=DCS
Eberron
Den nya, heta kampanjvärlden. Info om den (inkl länkar) kan du hitta i diverse trådar från de senaste veckorna. Jag är själv inte så intresserad av den, så jag har inte så mycket att tillföra. Mitt intryck är dock att magi spelar mycket stor roll i världen (mer än i Greyhawk, Wilderlands och Scarred Lands).
Ravenloft
D&D i vampyrmiljö - dock helt olikt Vampire eftersom vampyrerna här har den klassiska motståndarrollen. En mycket trevlig värld om man man vill kombinera vampyrmystik med fantasy. Eftersom världen är uppdelad i en mängd domäner kan man anpassa spelet till både klassisk fantasy och 1700-talsmiljö. Utgavs ursprunligen av TSR, men görs nu på licens av ett dotterbolag till White Wolf.
Länk till officiell sida (inte så lysande):
http://www.swordsorcery.com/ravenloft
Länk till recensioner:
http://www.enworld.org/reviews/index.php...28White+Wolf%29 [/quote]
I en tråd om vilken spelvärld man spelade i
svarade DanielSchenstrom med en liten lista på spelvärldar, dock utan beskrivningar. De flesta är till AD&D2 men det är inte så stora problem att använda det ändå.
Är du närmare nyfiken på några av de här världarna går det att söka på forumet eller på
www.google.com för mer information.
<blockquote><font class="small">Citat DanielSchenstrom:</font><hr />
Jag har spelat i Forgotten Realms (15 äventyr), Lankhmar (2 äventyr), Kara-Tur (1 äventyr), Dragonlance (7 äventyr), Planescape (1 äventyr), Ravenloft (1 äventyr), Mystara (17 äventyr), Spelljammer (4 äventyr) och Dark Sun (2 äventyr).[/quote]
Det här var ett axplock av de inläggen jag orkade citera ifrån, men om du läser igenom de trådarna bör du få ett större hum om vad som gäller.
Själv spelar jag inte i någon särskild värld, det är jag för lat för. Jag tycker det är betydligt lättare att hitta på en värld vartefter vi spelar. Givetvis tar jag inspiration från andra världar och företeelser, men inte nödvändigtvis enbart D&D-världar, både Mundana och Trudvang har inspirerat lite.
Enda nackdelen med det är ju att det är svårt att få till en enhetlig värld.
Hoppas att det här hjälper dig en bit på vägen.