Troberg
Sinister eater
- Joined
- 27 Jun 2001
- Messages
- 17,659
Jag tänkte bara slänga upp lite ostrukturerade tankar, i hopp om att de ska få fart på en kreativitetsburst.
Ofta så reser äventyrare omkring mycket (speciellt i fantasy och space opera). Rent logiskt så innebär det att de hela tiden träffar nya människor och sällan träffar bekanta ansikten, eller hur?
Well, titta på TV-serier och film och sånt. Där känns det som att det omvända gäller, att de bekanta ansiktena poppar upp hela tiden, både fiender och vänner. Titta på Xena, där biroller som Joxer, Autolycus, Callisto, försäljarnissen osv gång på gång återkommer.
Jag gillar det. Ett av de största problemen man har som spelledare är att få spelarna att känna en tillhörighet till spelvärden, ett känslomässigt band. Att ha återkommande personer bygger upp en igenkänning, vilket i sin tur skapar att sådant band.
Därför gillar jag att kasta sannolikheterna överbord och låta sidoroller poppa upp lite då och då.
Tankar?
Ofta så reser äventyrare omkring mycket (speciellt i fantasy och space opera). Rent logiskt så innebär det att de hela tiden träffar nya människor och sällan träffar bekanta ansikten, eller hur?
Well, titta på TV-serier och film och sånt. Där känns det som att det omvända gäller, att de bekanta ansiktena poppar upp hela tiden, både fiender och vänner. Titta på Xena, där biroller som Joxer, Autolycus, Callisto, försäljarnissen osv gång på gång återkommer.
Jag gillar det. Ett av de största problemen man har som spelledare är att få spelarna att känna en tillhörighet till spelvärden, ett känslomässigt band. Att ha återkommande personer bygger upp en igenkänning, vilket i sin tur skapar att sådant band.
Därför gillar jag att kasta sannolikheterna överbord och låta sidoroller poppa upp lite då och då.
Tankar?