Jag har nog inte svar på det du frågar, men delar ändå med mig av mina tankar.
Klimatet, hur det förändras och påverkas av människans aktiviteter, är tema i en del spel, om än inte rollspel. Jag har själv utvecklat kortspelet Klimatkoll, men det finns även andra svenska och internationella spel som på olika sätt beskriver de system som styr hur klimatet påverkas. Inte sällan riktar sig dessa spel till skolor. Det finns också en del spelliknande workshopmaterial, som The Climate Fresk, där deltagarna får samarbeta och diskutera frågorna på ett framåtsträvande sätt. Sedan finns en del dataspel, där ämnet berörs. Civilization VI Gathering Storm är ett exempel, kommande Klimatspelet ett annat. Det finns säkert andra som har fler och bättre exempel.
Det finns en del quantified self-liknande tjänster, exempelvis Svalna. De är inte spel, men ofta spelifierade, och ger användaren inblick i sin egen klimatpåverkan och förslag på hur en kan sänka den. Eventuellt skulle det kunna inspirera till att skriva rollspel.
Jag har ingen konkret bra idé kring hur en kan skriva ett rollspel på temat (utan att det bara blir apokalyps av alltihop), eftersom en karaktär och enskilda händelser är väldigt små i sammanhanget. Möjligen skulle en kunna koka ner det till vad dagens människor behöver offra för att framtida generationer ska kunna leva, men det känns ganska svårt att ro hem.