Jag bygger lite världar samtidigt som jag renskriver reglerna just nu. Jag har läst lite om kranks fästytor och egentligen förstår jag inte varför man ska brodera ut saker så mycket.
Världen ska inspirera sig att spela spelet. Världen ska ge dig platser dit du vill ta dig och äventyra i. Världen ska berätta vad spelet handlar om om det så bara är att äventyra och ta skatter (EDD). Vad mer ska världen göra? Jag skulle själv inte orka med för mycket värld. Jag vill nog ha lite värld men ett starkt koncentrat av fästytor att dra i gång kampanjer på. Alltså:
En starkt avgränsad värld med en grundläggande bakgrundberättelse och vad som gäller NU samt mycket grejs kopplat till detta på starka och/eller vaga sätt. Detta serveras i en kort form - inte mer än en halv A4 per grej. Nästan så att om man inte gillar stycket kan man snabbt rikta blicken 10 rader ner och se vad man gillar nästa grej.
Vad tycker ni om världsbeskrivningar, hur bör de designas? (Det här har varit uppe förr, jag vet men det är ett kärt ämne så vi kan väl återaktuallisera det?)
Världen ska inspirera sig att spela spelet. Världen ska ge dig platser dit du vill ta dig och äventyra i. Världen ska berätta vad spelet handlar om om det så bara är att äventyra och ta skatter (EDD). Vad mer ska världen göra? Jag skulle själv inte orka med för mycket värld. Jag vill nog ha lite värld men ett starkt koncentrat av fästytor att dra i gång kampanjer på. Alltså:
En starkt avgränsad värld med en grundläggande bakgrundberättelse och vad som gäller NU samt mycket grejs kopplat till detta på starka och/eller vaga sätt. Detta serveras i en kort form - inte mer än en halv A4 per grej. Nästan så att om man inte gillar stycket kan man snabbt rikta blicken 10 rader ner och se vad man gillar nästa grej.
Vad tycker ni om världsbeskrivningar, hur bör de designas? (Det här har varit uppe förr, jag vet men det är ett kärt ämne så vi kan väl återaktuallisera det?)